کد خبر: 17796 A

آرت دوباى؛ کنکور ٢٠ هزار دلارى! / هیچ بد نیست گاهى بگوییم ˝ما نمى‌توانیم˝

آرت دوباى؛ کنکور ٢٠ هزار دلارى! / هیچ بد نیست گاهى بگوییم ˝ما نمى‌توانیم˝

یک یادداشت تحلیلى، یک یادداشت-گزارش که شما را به غرفه و گالرى‌گردى مى‌برد و پنج گفت و گو از حاضران و دیدارکنندگان که در پى مى‌آید بررسى کلى از آرت دوبى است که به قلم سه نویسنده و خبرنگار هنرآنلاین تقدیم‌تان مى‌شود.

به گزارش ایران آرت

یک یادداشت تحلیلى، یک یادداشت-گزارش که شما را به غرفه و گالرى‌گردى مى‌برد و پنج گفتگو از حاضران و دیدارکنندگان که در پى مى‌آید بررسى کلى از آرت دوبى است که به قلم سه نویسنده و خبرنگار هنرآنلاین تقدیم‌تان مى‌شود.

حسین عبدالهاشم پور - آرت دوبى یا به قول خودشان " دوباى " خیلى زود جاى خود را در منطقه پیدا کرد و نشان داد در روزگار معاصر همه چیز را مى توان خریدارى کرد ؛ چندان هم به پیشینه فرهنگى و تاریخ کهن نیازى نیست؛ فقط باید قدرت سیاسى بخواهد، پول بریزد، مدیران درجه یک کاربلد از هر جاى دنیا که ممکن است استخدام کند، با اعتماد به آنها همه امور را در ذیل یک هدف کلى بدان‌ها بسپارد ، نقشه راه مدون مهیا باشد و با قصد قطعى براى پیشرفت، افق چند ده سال پیش رو را ببیند؛ این گونه دوبى علاوه بر قطب تعیین کننده اقتصاد هنر منطقه ، با خلق " آرت دوباى " آرت فیر بین‌المللى پرفروشى نیز پدید آورده که ابتداى هر بهار نگاه‌هاى مهمترین گالرى‌هاى اروپا، آمریکا و مجموعه‌داران بزرگ را به خود جلب مى‌کند بدون آنکه حتى یک هنرمند شاخص در صد سال گذشته معرفى کرده باشد یا ده ورق چیزى مشابه تاریخ هنر ایران پشت سرش باشد؛ در این میان و در همه این سال‌ها همه واکنش ما نسبت به توسعه یافتگى همسایه دیوار به دیوارمان این بوده که به یاد هم آوریم پیشرفت دوبى در همین بیست سى سال اخیر رخ داده و همین چند وقت پیش، دوبى بیابانى بیش نبوده است! غافل از اینکه نادانسته به قدرت رقیب در سازماندهى و میل به تحول مثبت اقرار کرده‌ایم؛ و البته هربار هم به تاکید به یاد هم مى‌آوریم دوبى با پول ایرانى‌ها ساخته شد! حال آنکه مى‌دانیم پول به تنهایى کارساز نیست والا الان عربستان خداوندگار زمین بود....

آرت فر کنکورى!

آرت دوباى به جایگاهى رسیده که براى پذیرش گالرى هاى ایرانى ناز مى کند؛ مانند همین دوره که همزمان با نوروز ایرانى پذیراى ٨٠ گالرى از ٣٦ کشور جهان بود و سهم ما فقط دو گالرى بود ؛ در یکى دو دوره نخست درهاى این آرت فر چهار طاق به روى گالرى هاى معتبرمان باز بود اما در سه چهار سال اخیر چنان در گزینش گالرى ها سخت گرفته اند که به قول مدیر یکى از گالرى هایمان باید براى ورود به آرت دوباى از یک کنکور سخت عبور کرد ! او در عین حال تاکید مى کند " اما نمى توانم کتمان کنم که این بهترین و پرفروش ترین آرت فیرى ست که در آن شرکت مى کنم " ؛ گویا براى توجیه برنامه نمایشگاهى تان در آرت دوباى باید پرونده اساسى ارائه دهید که در صورت تایید ، تازه شیوه کارتان یکى از مهمترین ملاک ها براى حضور در دوره بعد خواهد بود؛ اعتبار بین المللى گالرى و به ویژه هنرمندانى که معرفى مى کند از مترهاى مهم در ارزیابى هاست ؛ بدیهى ست که آرت دوباى به جهت توانش در جلب توریست هاى فرهنگى ( که صد البته نباید نقش توریستى شهر دوبى را در آین معادله از نظر دور داشت ) دوست مى دارد پذیراى گالرى هایى باشد که مخاطبانش را از نوع خاصى از هنر که مى پسندد راضى و راستش دست به جیب کند.

هر متر ٧٠٠ دلار!

غیر از تایید صلاحیت کیفى ، هزینه هاى سرسام آور حضور در آرت فیر دوبى با وضع وخیم این ریال به گل نشسته خود ماجرایى ست ؛ براى این دوره گویا هزینه اجاره هر متر دیوار نمایشگاهى حدود ٧٠٠ دلار بود که فقط یک میز و دو صندلى و سه چهار چراغ نمایشگاهى هم به آن علاوه مى شد و بس ؛ فکرش را بفرمایین بعد از هفت خوان رستم پروپوزال ، اگر فقط ٢٠ متر فضا بخواهین با حمل و نقل آثار و اقامت ... پرداخت ٢٠ هزار دلار هزینه از جیب مبارک رو شاخش است ! خوب صد البته همنشینى با گالرى هاى معتبر و فرصت فروش آثار به موزه ها و مجموعه داران بزرگ هم خرج برمى دارد که خوشبختانه برخى گالرى هاى مان این مهم را دریافته و دریغ هم نمى کنند ؛ حتى برخى شان هزینه هاى چند برابر این مى کنند و به مسکو و پاریس و نیویورک هم مى روند هر چند که تحدید هاى اقتصادى شمار این گونه گالرى ها را روز به روز رو به کاهش گذاشته است البته با علم به این نکته که از آغاز نیز شمار این گالرى ها در اقلیت بود .

ما نمى‌توانیم !

گاهى اقرار به " ما نمى توانیم " به اندازه شعار " ما مى توانیم " ارزشمند و فرصت آفرین است ؛ عقل حکم مى کند ما امکانات توریستى و بانکى برپایى یک آرت فیر بین المللى را نداریم حتى هتل هاى مناسبى که میلیاردرها بپسندند را نداریم ؛ زیرا یک کلکسیونر در کنار فضاى تفریحى هزار رنگ دوبى سرى هم به آرت دوباى مى زند و چهار تا کار هم مى خرد ؛ هوشمند آن است که بداند ایران در حال حاضر پتانسیل چنین کارى را ندارد ؛ معاملات آنلاین بانکى و کردیت کارت ها هم قوز بالاى قوز ... " ما نمى توانیم " برخى کارها را انجام دهیم ما را از توهم هایى نظیر " مدیریت جهان " رها مى سازد مثلا اینکه ما واقعا نمى توانیم در جام جهانى فوتبال پیش رو اول شویم و هزاران " ما نمى توانیم " دیگر که اتفاقا مى تواند از پراکندگى انرژى ها و اتلاف سرمایه هاى ملى جلوگیرى و کشورمان را در زمینه هاى محدودى صاحب استاندارد جهانى کند ... بگذریم ؛ بنابراین باید با برنامه ریزى درست و ارائه تسهیلات تبلیغى گمرکى اقامتى ، به گالرى هاى پیشرو خصوصى مان کمک کنیم حضور حداکثرى در این رویدادهاى بین المللى تاثیرگذار بیابند و از این رهگذر به تثبیت جایگاه هنرى و اقتصادى هنر ایران کمک نماییم. توهم راه اندازى یک آرت فیر ایرانى حتى به فرض حضور چند گالرى متوسط خارجى ، ارائه اى ضعیف و غیر حرفه اى از یک عنوان دهان پرکن است که در مقایسه با آرت فیرهاى پیرامونى بیشتر سبب سرشکستگى مان خواهد شد.

اینجا " ایده " حرف اول را مى زند/ رز عیسى : هنر ایران قابلیت جهانى شدن دارد

آزاده جعفریان - آرت دوباى ارزش ورودى ٥٠ درهمى را دارد ، اگر به گوش برگزارکنندگانش نرسد بسیار بیش از اینها هم مى ارزد؛ منطقه مدینه الجمیرا که بر مبناى ونیز طراحى و اجرا شده است بار دیگر میزبان " آرت دوباى " بود تا حتى کافه ها و فضاى استراحت - پذیرایى دیدارکنندگان از این رویداد هنرى هم با لحظاتى متفاوت در کنار آب بگذرد؛ سالن اصلى آرت دوباى لبریز از آثار هنرى متفاوت و گالرى هاى چند ملیتى ست : گالری ناسیوناله ایتالیا ، آلبرمارل گالرى از لندن، سوییس آرت گیت از سوییس، گالری 1*1 با نمایش مجموعه خصوصی آثار هنرمندان هند ، کورت یارد گالری از لندن، گالرى جام از آلمان که آثارى با موضوع " جنگل اشک می ریزد" را نمایش مى داد ، گالرى " آلیانس فرنچیز " فرانسه که عنوان " گذرا" سوژه هنرمندانش بود ، گالرى " آرت بیت" از سانفرانسیسکو، 1*1 ، الیف آرت ، آرت ساوا، آرت اسپیس، ایام، برکت، کربن 12 که گویا آلمانى‌ست اما رئیس شعبه دوبى آن ایرانى‌ست، کورت یارد، کوادرو، فان-ای-پورتر ، گری نوی ، گلف فوتو پلاس ، ایزابل وان دن این ، جی + ای و ...

در این سالن گالرى اعتماد از ایران حضور دارد؛ اما امیرحسین اعتماد تنها نیست، کمى آنطرف تر رز عیسى را مى بینم که با گالریش از لندن آمده است و آنسوتر لیلا هلر با گالریش از نیویورک آمده که نمایشش " بازی ای که هرگز شروع نمی شود" نام دارد. اما نکته جالب تر اینجاست که در برخى گالرى هاى اروپایى امریکایى گاه به اسامى هنرمندانى بر مى خورید که پیداست ایرانى اند و تو تا به حال با کارشان آشنا نشده اى.

"ایده محورى" وجه مشترک همه غرفه هاست که با تماشاى گزارش تصویرى این متن ، شما نیز در این نظر با ما همراه خواهید بود؛ هجوم آثار روى دیوارها چنان است که بعید است به توان در کمتر چهار ساعت ، دل سیر سالن هاى مختلف را دید ، جمعیتى قابل توجه از این رویداد استقبال کرده اند که از زبان ها و گویش ها پیداست از کشورهاى مختلفى آمده اند که البته فارسى هم آن میان زیاد شنیده مى شود.

رز عیسى ، گالری دار مقیم لندن که این سالها در معرفى بخشى از هنر ایران حضور پررنگى داشته لابه لاى انبوه ملاقات کنندگانش که همگى بر روى آى پد و تبلت دوست دارند آثارشان را به او نشان دهند به " هنرآنلاین " از تحول آثار جوانان ایران می گوید و تاکید می کند : "هنرمندان ایرانی این روزها بسیار خوب کار می کنند و اکثر جوانان راه خود را پیدا کرده و در مسیر درست هنر در حرکتند . به راستی هنر ایران از هنر منطقه یک سر و گردن بالاتر است و قابلیت جهانی شدن دارد ."

 

او که قصد دارد در چند ماه آینده نمایشگاهی از آثار نقاشیخط هنرمندان ایرانی برپا کند، گفت: "نقاشیخط هنرمندان ایرانی از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است و در میان آثار این حوزه کارهای خوب و قابل ارجاع زیادی پیدا می شود من هم به همین واسطه قصد دارم، نمایشگاهی از بهترین آثار نقاشیخط ایران را برپا کنم."

همانطور که از آثار موجود در غرفه رزعیسی هم پیدا بود او ظاهرا به نقاشیخط علاقه دارد. در بدو ورود به غرفه رز عیسی اثر مستطیل شکل از آیینه کاری های معروف هنرمند بزرگ "منیر فرمانفرمایان" خودنمایی می کرد . اگر ایرانی هم نبودید از نوع این آیینه کاری ها منحصر به فرد فرمانفرمایان پی می بردید که هنرمند این اثر یک ایرانی خبره است؛ اثرى که ٢٦٠ هزار دلار قیمت داشت و لیبل قرمز رنگ خریدارى شده خورده بود ؛ تابلوهای نقاشی خط و مجسمه هایی از تلفیق چوب و فلز از دیگر آثار موجود در غرفه رز عیسی بود .

گشتى در آرت دوباى

شاید به جرات بتوانم بگویم اگر بخواهیم هر غرفه ای را با دقت و وسواس تماشا کنیم به حتم حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت زمان لازم است. ولی خوب به علت ضیق وقت مجبوریم با دور تندتر کارها را ببینیم و همین گونه برایتان مى نویسیم : ... از این غرفه که می گذریم به گالری دیگری از لندن می رسیم که اثر یک هنرمند لبنانی را در بدو ورود به نمایش گذاشته ،پیت نفتی طلایی رنگ که با یک کفش شیک و واکس زده مردانه سرش بسته شده، این اثر بسیاری از بازدید کنندگان را تحت تاثیر قرار داد؛ از نگاه‌هاى مشتاق پیداست " بسکل هاشم " لبنانى به هدف زده و جنبه سیاسی کار هم به ظاهر زیبای اثر، معنا و مفهومی دو چندان بخشیده است؛ آثار "تاپستری"که با دقت و ظرافت خاصی خلق شده اند به روی دیوار غرفه رو به رویی، آویزان است این کارها چشم هر مخاطبی را به خود خیره می کند و از تکنیک خاص به روز این هنر خبر می‌دهد.

در ادامه به وسط سالنی می رسیم که سقفش چند ده متر است و برای اجرا کردن هر ایده هنری مناسب به نظر می رسد. درست در میانه سالن، اثری 6 متری از قابلمه‌های روی هم چیده شده را می‌بینیم که این قابلمه‌ها با فضایی شبیه ظروف چینی با گل های ریز قرمز و سرخابی و برگ های ریز سبز رنگ به صورت بر عکس روی هم قرار گرفته اند با لنز نرمال دوربین به سختی می توان از این اثر عکس گرفت . بیشتر بازدید کنندگان در این فکرند که هنرمند چه طور و کجا این اثر را خلق کرده آیا در سالن اجرا شده یا اجرا شده به اینجا آمده ؟!

 

در گوشه سمت راست سالن غرفه ای ست که اثری را به نمایش گذاشته که بیشتر شبیه شیرینی ناپلئونی ست. این کار مربع شکل از لایه های صورتی رنگ، ریزه کاغذها خلق شده و بچه ها گردش حلقه زده اند و آب دهان قورت مى دهند ؛ یکى از همراهان مى پرسد زیباست اما جنبه اقتصادی گالری دار از نمایش این کار چیست ؟ گزینه پاسخ ها بیش از چهارتاست اما گویا همه متفق القولند که براى برخى گالرى ها گاهی تحول هنر و نمایش آثار نوین مهم است ، همان رسالت هنری خودمان ؛ بعد از تماشای شیرینی ناپلئونی به فضایی می رسیم که واقعا برایمان یک جورهایی غیر قابل باور است ،فضایی بر روی زمین ،همراه با پشتی و گلیم و تلویزیون که افراد خسته و بچه ها که نمی توانند پا به پای پدر و مادر هایشان فضای بزرگ آرت دوبی را طی کنند به استراحت می پردازند.

بچه ها حتی روی این گلیم ها دراز کشیده بودند ،انگار دست اندر کاران آرت دوبی در کنار تماشای آثار هنری به عنوان یک کار لوکس و حرفه ای فضای مناسبی را هم برای استراحت و تجدید قوا در نظر گرفته بودند . سماور های قدیمی، همراه با استکان های کمر باریک و سینی های سنتی با قندهای رنگی، نشان از پذیرایی اصیل از مخاطبان می داد.

در بیرون از سالن های آرت دوبی غرفه های اسنک ، کوکتل ،نوشیدنی و حتی غذاهای ساده ممالک مختلف هم دیده می شد که هر کسی به فراخور حالش از این خوراکی های خوشمزه می خرید و هنگام معاشرت با دوستانش و بحث و بررسی آثار حاضر در آرت دوبی آنها را می خورد . در پایان پس از بیرون آمدن از سالن و معاشرت با دوستان، قصد عزیمت کردیم و به طرف صف مرتب و منظم تاکسی رفتیم. چند نفر از کارکنان مدینه الجمیرا هم در کنار مردم ایستاده بودند و برای مردم تاکسی می گرفتند ما هم پس از گذراندن صف نه چندان طولانی، سوار تاکسی شدیم و با تصویری از آثارآرت دوبی که هنوز هم در خاطرمان نقش بسته به سمت هتل حرکت کردیم .

پرتوی: براى حضور در آرت دوبى ٦ ماه کار کردیم / آرت دوبى فرصت آفرین است

گالرى شیرین با مجموعه اى از آثار زنده یاد اردشیر محصص در آرت دوباى حضور یافته بود ؛ شیرین پرتوی مدیر این گالرى در این درباره به " هنر آنلاین " گفت: " در این دوره آرت فر دوبی بخش جدیدی اضافه کرده بودند که تنها 11 غرفه براى آن طراحى شده بود و به هنر مدرن اختصاص داشت. درابتدا وقتی پرونده پیشنهادى گالری شیرین را به برگزار کنندگان آرت فر ارائه دادیم ، برای حضور در بخش اصلی از ما دعوت شد اما پس از راه اندازی بخش جدید خود ما علاقمند شدیم که در این بخش شرکت کنیم. بیشتر گالری هایی که دراین بخش شرکت کردند، جنبه پژوهش درکارشان بالا بود."

او افزود: " برای حضور در آرت فر دبی بیش از 6 ماه روی آثار اردشیر محصص کار کردیم و دو نمایشگاه گردان یکی از اروپا و آوا انصاری نمایشگاه گردان شعبه نیویورک گالری شیرین دراین پروژه با ما همکاری کردند."

پرتوی ادامه داد: "درآرت فر دوبى یک غرفه 40 متری در اختیارداشتیم و فضا و امکانات غرفه مان بسیار خوب بود ؛ دراین غرفه مجموعه ای از بهترین آثار اردشیر محصص را به نمایش گذاشتیم وغرفه وآثاری که ارائه دادیم با اقبال بسیار خوبی روبرو شد و تعداد بازدید کنندگان گالری شیرین بسیار زیاد بود."

 

او افزود: " بخش عمده آثاری که از محصص در این نمایشگاه به نمایش گذاشتیم تاکنون دیده نشده بودند و برای حضور در آرت فر دوبی با همکارى بنیاد اردشیر محصص در نیویورک گردهم آمد؛ شمارى از این آثار به فروش رسید اما از این مهمتر این بود که فرصت آرت دوبى توانست فرصت ارائه آثار محصص در بریتیش میوزیوم ، گوگن هایم ، لاکما و کریستیز را فراهم آورد."

 

مدیر گالری شیرین هزینه هاى حضور در آرت فر دوبى را سنگین خواند و درعین حال تاکید کرد در میان شش آرت فرى که در این دو سال در آنها حضور یافته ، آرت فر دوبى فوق العاده بوده است و توان خلق فرصت هاى تازه براى هنرمندان و گالرى داران را دارد ؛ پرتوى در عین حال درباره حمایت دولت از حضور گالری های خصوصی در رویداد های چون آرت فر دوبی گفت: " به نظر من هر کمکی از سوی دولت ، هر چند کوچک به نفع هنرهای تجسمی است؛ چون هنرهای تجسمی مخاطبانش بسیار خاص است و آن گونه که از سینما و موسیقی استقبال می شود از تجسمی استقبال نمی شود لذا هرگونه حمایت هر چند کوچک می تواند به اعتلای هنرهای تجسمی ما کمک کند."

چهار چهره تجسمى از آرت دوبى مى گویند

مریم آموسا - چهره هاى هنرى بسیارى از ایران براى دیدار از آرت دوبى راهى این شهر حاشیه خلیج فارس شدند ؛ با چهار نفر از آنها گفتگوهاى کوتاهى انجام داده ایم

ملانوروزی: توسعه گردشگرى پیش نیاز آرت فر و حراج بین المللى ست

مجید ملانوروزی مدیرکل تجسمی گفت: " آرت فر دوبی از اهمیت ویژه ای در منطقه برخوردار است و به عنوان یک مدیر تجسمی خود را مسوول می دانم که حضور گالری دارها و هنرمندان ایران دراین آرت فر چشمگیر و خوب باشد و از حضور آنها حمایت شود."

او افزود: " با این که آرت فر دوبى یکی از مهم ترین مراکز تجمع گالری دارها و مجموعه دارها در منطقه است؛ من امیدوارم که درآینده نزدیک شاهد اتفاقاتی باشیم که " حراج تهران " بتواند در جایگاهی بالاتر ازاین آرت فر درمنطقه خودنمایی کند و زمینه حضور گالری دارهای به نام جهان و منطقه را در کشور فراهم کند."

مدیرکل هنرهای تجسمی؛ حضورهنرمندان و گالری داران ایران را درآرت فر دوبی بسیار خوب عنوان کرد و گفت: " یکی از دلایلی که ما هنوز نتوانستیم در کشورمان زمینه ای را برای برگزاری یک آرت فر یا حراج در سطح بین المللی فراهم کنیم عدم توجه به صنعت گردشگری است و باید در ابتدا راهکارهای مناسبی برای بهبود وضیعت گردشگری در ایران فراهم کنیم وشرایطی را فراهم کنیم که گردشگران فرهنگی ایران را مقصد اصلی سفرهای خود بدانند. وقتی چنین رویدادی رقم بخورد، بی شک هنگام برگزاری حراج ها و آرت فر هم می توانیم موفق باشیم."

 

به گفته ملانوروزی، برای این که بتوانیم اقتصاد شکوفایی درعرصه هنرداشته باشیم، باید برای آن برنامه ریزی دقیقی کنیم و برگزاری آرت فر و حراج ها می تواند دراین زمینه موثرباشد . وى تاکید کرد :" در حال حاضر که زمینه برگزاری حراجی یا آرت فر را به صورت بین المللی درایران نداریم باید کمک کنیم تا هنرمندان درعرصه بین الللی حضور چشمگیرتری داشته باشند و تا جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توان دارد باید در این راه از جامعه تجسمى حمایت کند."

او ادامه داد: " حضورهنرمندان ایرانی در آرت فرها و حراج ها را باید به عنوان سفرای فرهنگی کشورمان قلمداد کنیم و باید زمینه حضورمقتدرانه آنها را فراهم کنیم. شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توان مالی خوبی برخوردار نباشد اما با بهره مندى از امکانات دیپلماسی باید تلاش کرد بستر این حمایت ها فراهم آید."

به گفته ملانوروزی حضور دو گالری شیرین و اعتماد در آرت فر دوبى بسیار خوب بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این دو گالری حمایتی نکرده بود اما اگر قرار باشد که وزارت خانه از این گالری ها حمایت کند بی شک باید نظارتی بر عملکرد و آثاری که به نمایش می گذارد نیز داشته باشد.

پویاراد: هنرمندان را با تورهاى هنرى به آرت فرها بیاوریم

سیف الله پویا راد ، مدیر دوسالانه هنرهاى تجسمى دامون فر هم از دیدارکنندگان آرت دوبى بود؛ وى سطح کیفى آثار این دوره را بسیار خوب ارزیابى کرد و در عین حال حسرت خورد چرا ایران نمى تواند شاهد چنین رویدادهاى فاخرى باشد.

پویا راد افزود : " ایده هاى تازه هنرمندان در این آرت فر خیره کننده است اما در عین حال ما را متوجه مى کند ، هنر معاصر ایران نه تنها از دنیا عقب نیست بلکه ساعتش را با ثانیه شمار ساعت جهانى هماهنگ نموده و اگر امکانات ارائه بین المللى بیابد ، روشن خواهد شد که چه فکرها و حرفهاى تازه اى براى گفتن به جهان معاصر دارد."

مدیر دوسالانه دامون فر خواهان حضور پررنگ و تاثیرگذار بخش هاى پیشرو و توانمند جامعه تجسمى در این گونه اتفاقات مهم منطقه اى شد و ابراز امیدوارى کرد مرکز هنرهاى تجسمى که با حضور مدیریت تازه ، انرژى مثبت و امیدى جالب توجه به خانواده تجسمى القا نموده بتواند بسترهاى حمایتى این امر خطیر را فراهم آورد.

 

پویا راد پیشنهاد داد در قالب تور هاى هنرى زمینه حضور هنرمندان با گرایش هاى مختلف هنرى و به خصوص جوانان در این گونه رویدادها مهیا شود زیرا نفس دیدار از این مجامع بین المللى مى تواند الهام بخش باشد و هنرمند را متوجه روند و جریان هاى هنرى کند.

محمدی: دولت باید حمایت کننده حضور بین المللى هنرمندان باشد

فرناز محمدی ، کارشناس هنرهاى تجسمى گفت: " برای نخستین بار بود که از آرت فر دبی دیدن می کردم و همزمانی برگزاری حراج کریستیز با آرت فر دوبى موجب شد که بتوانم در این رویداد مهم تجسمی شرکت کنم و با توجه به برگزاری نشست ها و حضور گالری وهنرمندان متنوع دراین نمایشگاه این رویداد از اهمیت ویژه ای برخوردار است."

او افزود: "شنیده هایم از کسانى که این رویداد را مستمر پیگیرى کرده اند اینست که عملکرد این دوره را در مقایسه با سال های گذشته بسیار خوب دانسته اند و معتقدند آرت فر نسبت به سال های گذشته رشد رو به جلویی داشته است."

او با اشاره به نوع چیدمان سالن ها و غرفه ها گفت: " شیوه برگزاری آرت فر به گونه ای برنامه ریزی شده بود که همه چیز بسیارحساب شده بود و فضایی که برای نمایش آثار در اختیار گالری ها گذاشته بودند خیلی خوب بود."

محمدى که این روزها نمایشگاه بیان و انتزاع به انتخاب و کارگردانى او در گالرى پردیس ملت به تماشاست درباره حضور دو گالری شیرین و اعتماد در آرت فر دبی گفت: "این دو گالری با هزینه های شخصی خودشان در این آرت فرشرکت کرده بودند و آن گونه که از شیوه فعالیت شان دراین آرت فر برمی آمد برای این دوره خیلی زحمت کشیده بودند و بسیار هم هزینه کرده بودند."

 

او ادامه داد: " گالری شیرین خیلی قدرتمند در این دوره از آرت فر شرکت کرده بود و تمام تمرکزش را بر روی یکی از مطرح ترین هنرمندان ایران در عرصه بین المللی؛ اردشیر محصص گذاشته بود و برخلاف سایر گالری ها که مجموعه متنوعی از آثار هنرمندان کشورشان را آورده بودند، تنها اقدام به نمایش و عرضه آثار اردشیر محصص کرده بود."

او درباره حضور گالری اعتماد در آرت فر دبی گفت: " حضور گالری اعتماد با توجه به سابقه و تجرباتی که در منطقه دارد بسیار قدرتمند بود و من در شب افتتاحیه به غرفه گالری اعتماد رفتم که مجموعه متنوعی ازآثارهنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشته بود؛ بخش عمده این آثار در همان شب نخست به فروش رفت و زمانی که دوباره روز دیگری به غرفه گالری اعتماد سر زدم، تمام آثاری که در شب نخست در گالری شاهدش بودم به فروش رفته بود و دوباره آثار جدیدی جایگزین شده بود."

طراح و مجرى سلسله نمایشگاههاى "جوانان پیشرو " با بیان این مطلب که دولت باید از گالری ها حمایت کند که به صورت مستمر و گسترده تری در آرت فرها شرکت کنند، گفت: " حضور هنرمندان و گالری دارها در آرت فر ها شرایطی را بوجود می آورد که هنرمندان تجسمی سهمی دراقتصاد هنر داشته باشند و با فروش آثارهنرمندان ایرانی دراین حراج ها، بودجه خوبی دوباره به بدنه هنرهای تجسمی کشور تزریق می شود."

به گفته محمدی؛ حضوردولت دراین آرت فرها باید تنها جنبه حمایتی داشته باشد و گالری داران خودشان ارتباطاتشان را دارند و می توانند به خوبی به چیدمان دقیق و منسجمی از آثارهنرمندان ایرانی برای ارائه در این حراج ها برسند.

طباطبایی: هنرمندان ایرانى خوب معرفى شدند

مژده طباطبایی، مدیر گالرى مژده گفت: به نظرمن آرت فر دوبى درهردوره بهترازدوره پیش برگزار می شود و نحوه برگزاری این دوره از آرت فر و فضاهایی که در اختیار گالری ها گذاشته است بسیار خوب بود.

او افزود: من هم می خواستم در آرت فر دوبى غرفه بگیرم؛ اما چون ظرفیت شرکت کنندگان این دوره کامل شده بود چنین امکانی برایم فراهم نشد و ازاین موضوع بسیارمتاسف شدم.

مدیرگالری مژده درباره نوع ارائه آثارهنرمندان ایرانی درآرت فر دوبى گفت: به نظرمن و بیشتر کسانی که درآرت فر دوبى شرکت کرده بودند؛ دراین دوره هنرمندان ایرانی بسیار خوب معرفی شدند و به جز دو گالری شیرین و اعتماد که تنها گالری های شرکت کننده ایرانی بودند، گالری رز و کاشی ها که در خارج از کشور فعالیت می کنند نیزآثار خوبی ازهنرمندان ایرانی به نمایش گذاشتند.

 

او ادامه داد: گالری اعتماد و شیرین هنرمعاصر ایران را به خوبی معرفی کردند و به نظرم انتخاب گالری شیرین برای نمایش و عرضه آثاراردشیر محصص انتخاب هوشمندانه ای بود؛ خوشبختانه آثاری که از محصص به نمایش گذاشتند آن قدر قابل تامل و خوب بود که بخشی عمده ای از توجه ها را به خود معطوف کرد.

مدیرگالری مژده ابراز امیدواری کرد در دوره های آتی شرایطی فراهم شود که بر تعداد گالری های شرکت کننده ایرانی در رویدادهای بین المللی افزوده شود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین