کد خبر: 17783 A

دیدگاه‌هاى هنرى رییس جمهور اعتدال، برخى را برآشفته است

یادداشت/ تکرار تاریخ؛ حمله به رییس جمهور و دولت ثواب دارد!

یادداشت/ تکرار تاریخ؛ حمله به رییس جمهور و دولت ثواب دارد!

حسین عبدالهاشم‌پور:ایرانى به فراموش کردن تاریخ متهم است و برخى معتقدند هر چه به سرمان مى‌آید از همین نقیصه است ! اما رصد اظهارات نخبگان به خصوص جامعه هنرى در پنج ماه اخیر ، بیانگر این نکته ذی‌قیمت است که آن آلزایمر خانمان‌سوز کمى تا قسمتى درمان شده و همه ما متوجهیم دوره تکرار تاریخ در ایران کوتاه‌تر از همیشه شده است

به گزارش ایرات آرت : یکى از نمونه‌هاى بارز این مهم، دوباره زیر ذره‌بین رفتن جامعه هنرى و نقد بى محابا به آن و پروژه بحران‌سازى در این عرصه است با این تفاوت که اگر پیشترها عدد ٩ شهرت یافته بود ، حالا ممکن است رکورد تازه هر هفته به ثبت برسد:

١- باز هم به روزهایى رسیدیم که حمله به رییس جمهور و دولت ثواب دارد! رسانه‌هاى به اصطلاح اصولگرا که در دو ماه نخست انتخاب جناب روحانى ، چشمانشان را بسته و پاى به زمین مى‌کوبیدند و اصرار داشتند به همه بقبولانند ایشان یک اصولگراى دو آتیشه است ، این روزها ناامید از مصادره ایشان، بیراهه نق زدن ( و نه نقد کردن) را در پیش گرفته‌اند و از حمله همه جانبه به شخص وى و البته دولتش، ابایى ندارند؛ حال آنکه دولت نو آمده، زیر بار تحریم‌هاى جانکاه و نیز انبوه ندانم کارى‌هاى به جاى مانده، هنوز از آب و گل در نیامده است؛ مستحضرید که آخرین نمونه حمله به رییس جمهور در رسانه‌هاى مزبور به واسطه سخنان ایشان در جمع هنرمندان، درباره ذات هنر و حقوق معنوى و عقلانى هنرمند به شدت هر چه تمامتر در جریان است، البته با نظر داشت این نکته مهم که نوشته‌هاى این حملات بى‌سابقه رسانه‌اى به دیدگاه‌هاى هنرى رییس جمهور را چهره‌هاى سیاسى مى‌نگارند حال آنکه اگر نگوییم همه، بدون اغراق اکثریت مطلق جامعه هنرمندان از طیف‌هاى مختلف ، حتى هنرمندان نسل انقلاب و دفاع مقدس، پشت سر رییس جمهور ایستاده‌اند ... به هر روى یکى از نشانه‌هاى تکرار تاریخ اینست که در نگاه برخى، حالا حمله به رییس جمهور و دولت ثواب دارد!

٢- حافظه تاریخى ما مى‌گوید مجلس نهم نه تنها دو سال پایانى مجلس پنجم را الگوى خود قرار داده بلکه بسیار دوست مى‌دارد روى مجلس پنجم را سفید کند؛ خبر خوش این است که کارت‌هاى زرد آنها به دولت، موجب شده در محافل فرهنگى هنرى بشنوى جماعت از هم مى‌پرسند انتخابات بعدى مجلس چه زمانى‌ست؟

٣- بنده خدا وزیر ارشاد در این چند وقته، هفته‌اى بدون حاشیه‌سازى را سراغ ندارد؛ در حالى که همه مسئولین نظام ، مشکلات اقتصادى را بزرگترین چالش پیش روى دولت مى‌خوانند، على جنتى به لطف رویه هماهنگ شده رسانه‌هاى به اصطلاح اصول‌گرا، سرش از وزیر اقتصاد هم شلوغ‌تر است! البته حافظه ما مى‌گوید هرگاه وزیر ارشادى آمد که توانست توجه و اعتماد جامعه هنرى را به خود جلب کند، با همین بحران‌هاى مشابه روبرو شد؛ خدا را شکر در این زمینه جناب مسجد جامعى به عنوان شاهد در دسترس هستند؛ لجبازى با جنتى حتى پیش از وزیر شدنش شروع شد، آنجا که خواستگاه فکرى خود را به اندیشه‌هاى اعتدالى نزدیک شمرد و یک بارى نام هاشمى رفسنجانى و سید محمد خاتمى را به زبان آورد؛ تجربه تاریخى مى‌گوید کارت زرد مجلس به وى، نه پایان یک پروژه بلکه در روند یک پروسه است تا مبادا یک روز، آب خوش از گلوى وزارت ارشاد پایین برود ، حال آنکه جامعه هنرمندان، جامعه دانایانند.

٤- قسم حضرت ابوالفضل و دم خروس را هم دیگر فوت آبیم؛ در حالی که در برخى تریبون‌ها با لحنى تند و منتقد، عزل و نصب‌هاى دولت را وسیع مى‌خواندند، سایت‌هاى خبرى به اصطلاح اصولگرا از عدم تغییرات در مدیران معاونت هنرى، انتقادات دامنه‌دار مى‌کردند! نمونه دیگر هفته پیش ، حاشیه‌سازان جشنواره تئاتر فجر را وسط گذاشته بودند و در انتقادى عجیب غریب به معاون هنرى وزارت ارشاد ایراد گرفتند که چرا بدو آمدنش، دبیر جشنواره تئاتر فجر را تغییر نداده است! به نظر شما اگر مرادخانى چنین مى‌کرد، امروز دبیر برکنار شده در چه جایگاهى در رسانه‌هاى مزبور قرار داشت؟!

٥- در آستانه راى اعتماد مجلس به على جنتى، ٢١ مرداد ماه در همین شرق یادداشتى با عنوان " وزارت ارشاد و راى اعتماد دوم " نوشتم که به گمانم حالا طلیعه پر خیر آرامش و اطمینان خاطر جامعه هنرى پیداست ؛ خوشمزه روزگار آنجاست که آن روزان ، نمایتدگان مجلس در میان دل آشوبه هنرمندان به جهت عدم شناخت شان از جنتى به او راى مثبت دادند و امروز در حالى به او کارت زرد مى دهند که دل هاى هنرمندان قرار یافته و به جنتى و یارانش اعتماد کرده اند!

لازم به یادآورى ست که بخش هایى از این یادداشت با عنوان " تکرار تاریخ " همزمان در روزنامه شرق به چاپ رسیده است.

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین