کد خبر: 17696 A

آغاز سفر جاده‌ای مونا لیزا در فرانسه/ شاهکار داوینچی از پاریس بیرون می‌رود

آغاز سفر جاده‌ای مونا لیزا در فرانسه/ شاهکار داوینچی از پاریس بیرون می‌رود

شاهکار هنری لئوناردو داوینچی که تقریبا تمام 500 سال گذشته را در پاریس گذرانده، ممکن است در آینده نزدیک راهی سفری جاده‌ای شود و به سراسر فرانسه برود.

ایران‌آرت: فرانسوا نیسن، وزیر فرهنگ فرانسه روز پنجشنبه به یک شبکه رادیویی گفت که در حال ارزیابی جدی امکان برگزاری تور نمایشگاه جاده‌ای برخی از مهم‌ترین شاهکارهای هنری از جمله مونا لیزا در سراسر این کشور است. او با اشاره به دیدار خود با رئیس موزه لوور افزود: «نمی‌دانم چرا باید چنین آثاری در یک جا نگه داشته شوند. اولویت من مبارزه با تبعیض فرهنگی و یکی از مهم‌ترین راه‌های این مبارزه بیرون آوردن شاهکارهای هنری از گنجینه‌هاست.»

تابلوی مونا الیزا هر سال در موزه لوور به تماشا گذاشته می‌شود و میلیون‌ها نفر از چهار گوشه دنیا برای دیدن لبخند مسحورکننده این تابلو به پاریس سفر می‌کنند. مدیران مهم‌ترین موزه دنیا به دلایل امنیتی معمولا اجازه نمی‌دهند مونا لیزا از لوور خارج شود. این تابلوی بسیار ارزشمند یک بار در 1911 دزدیده و دو سال بعد در فلورانس پیدا شد.

وزیر فرهنگ فرانسه معتقد است نگرانی امنیتی درباره آثار ارزشمند هنری معنی ندارد و در تایید حرف خود به قول امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای امانت دادن فرشینه بایو با قدمت بیش از هزار سال به بریتانیا در سال 2022 اشاره می‌کند. ضمن اینکه مونا لیزا در 1974 برای نمایش به توکیو و مسکو هم سفر کرده بود.

دیگر سفر تابلوی داوینچی به خارج از مرزهای فرانسه به سال 1963 برمی‌گردد که چند ماه مهمان واشنگتن و نیویورک بود. سال 2013 مقام‌های شهر فلورانس (زادگاه احتمالی داوینچی) خواستار امانت گرفتن مونا لیزا بودند که با پاسخ منفی مدیران لوور و مقام‌های فرانسوی مواجه شدند.

داوینچی مهدی فروتن مونا ليزا لوور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین