کد خبر: 17588 A

بیژن شافعی در گالری زمان هنر / فصلی نو برای طراحی صندلی در ایران

بیژن شافعی در گالری زمان هنر / فصلی نو برای طراحی صندلی در ایران

آنچه این روزها در گالری هنر زمان به تماشاست بخش هایی از دستاوردهای نوین طراحی صنعتی بیژن شافعی ست که تلفیقی زیبا از هنر و کاربرد صنعتی ست.

ایران آرت : صندلی ها و آثار هنری بیژن شافعی،در چیدمانی چشم نواز این روزها در گالری زمان هنر به تماشاست. 

بیژن شافعی آرشیتکتی است که به خلاقیت در حوزه معماری بسنده نمی کند. وی از دو دهه قبل و در یک روند خلاق، ادامه نوآوری هایش را در معماری داخلی و مبلمان دنبال کرد و از پنج سال پیش تاکنون با بهره گیری از خصوصیات بامبو و امکانات بی انتهای این گیاه سـبز به عوامل حسی، روانی، ارگونومی، زیبایی شناسی و معماری پایدار توجهی ویژه نمود. 

در سالن طراحان مزون اُبژه پاریس بود که اندیشه ها و رویاهایش را به تجارب جدید بدل نمود و با طراحی صندلی هایش، آغازی نو در طراحی مبلمان در ایران را رقم زد.

صندلی ها و آثار هنری بیژن شافعی که در شهریورماه در سالن طراحان نمایشگاه "مزون ابژه پاریس" به نمایش درآمد از چهارم اسفند در "گالری زمان هنر" به تماشا درآمده است.

در تمدن های کهن ایران، صندلی همواره از جایگاه و مقام ویژه ای برخوردار بوده است. شاید گویاترین تصویر آن صحنه حجاری موجود در موزه ایران باستان است که داریوش بر صندلی شاهی تکیه زده و پا روی کرسی چوبی دارد. در این تصویر جزییات کامل صندلی و کرسی قابل مشاهده و مطالعه است. 

تولید صندلی و مبلمان در عصر تحول و دوران معاصر براساس اسناد و مدارک تصویری به حدود 150 سال پیش بازمی گردد. نجاران ارمنی در جلفا از چوب گردو و چنار صندلی، میز و مبل می ساختند. 

در ابتدای قرن حاضر حضور آرشیتکت و طراح برای معماری یک بنا، زمینه ای شد که تعدادی از آنها منجمله پُل آبکار به موضوع معماری داخلی و طراحی مبلمان توجه خاصی نشان دهند و در کارهایشان به طراحی صندلی نیز پرداختند. نجاران خوش ذوق به جز ساخت در و پنجره چوبی عهده دار ساخت انواع مبلمان برای زندگی جدید شدند. بعدها تولیدکنندگان و استادکاران براساس الگوهای صندلی های کلاسیک و مدرن که به کشور وارد می شدند به ساخت مبلمان پرداختند اما در روند تولیدات خود کمتر به موضوع "طراحی صندلی" توجه داشتند و حتی در محیط های آموزشی و دانشگاهی نیز مطالعه و بررسی در این زمینه انجام نپذیرفت.

بیژن شافعی

دفتر معماری بیژن شافعی و ناهید بریانی که از 25 سال فعالیت در حوزه معماری و معماری داخلی برخوردار است جهت نیازهای پروژه های دفتر خود به طراحی و تولید گونه های مبلمان و تجهیز فضاهای داخلی پرداخته است و از حدود پنج سال قبل و در ترکیبی نوین در حوزه مبلمان، پژوهشی وسیع درباره "بامبو مهندسی شده" انجام داده و آن را به عنوان متریال اصلی طراحی و تولید مبلمان جهت سازگاری با محیط و سبز بودن محصول قرار داده اند. بامبو قبلاً و در کشورهای شرق آسیا به روش سنتی در حوزه مبلمان کاربرد داشته است ولی "بامبو مهندسی شده" با توجه به سختی و انعطاف پذیری خود نقش ویژه ای در تولید انواع محصولات چوبی ایفا نموده است.

آنچه این روزها در گالری هنر زمان به تماشاست بخش هایی از دستاوردهای نوین طراحی صنعتی بیژن شافعی ست که تلفیقی زیبا از هنر و کاربرد صنعتی ست؛ درهم تنیدگی های فرم چوب ها، و تلاشی که خالق این آثار برای راحتی استفاده کننده از محصول به خرج داده در کنار چیدمان خاص آنها در فضای گالری، فضایی متفاوت فراهم آورده است.

نمایشگاه بیژن شافعی با عنوان "از مزون ابژه پاریس تا پروژه تهران" تا 16 اسفندماه در گالری زمان هنر واقع در  زعفرانیه، آصف، کوچه پرویز وهابى (نشاط)، پلاک ١٤ دایر است. 

 

گالری زمان هنر بیژن شافعی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین