کد خبر: 1735 A

ایرانیان 5000 سال پیش چگونه می زیستند؟/ دو دهه آثار ثمیلا امیرابراهیمی در گالری ویستا

ایرانیان 5000 سال پیش چگونه می زیستند؟/ دو دهه آثار ثمیلا امیرابراهیمی در گالری ویستا

امیرابراهیمی :این نقوش که در فاصله 5000 تا 1000 سال پیش از تاریخ ، به دست هنرمندان ناشناخته خلق شده اند شیوه زندگی ایرانیان را نشان می دهد.

ایران آرت  :  ثمیلا امیرابراهیمی هنرمند نقاش و مجسمه ساز این روزها نمایشگاه چاپ دستی ، کلاژ و مجسمه هایش را با الهام از نقش مایه های ایرانی با عنوان "باستانی ها" در گالری ویستا به نمایش در آورده است.

امیر ابراهیمی کار بر روی نقش مایه های باستانی ایران را به صورت جدی از سال 1369 آغاز کرده است و بعد از چند سفر به مناطق عشایر نشین ایران به جستجوی نقوش  از اشیاء کاربردی  و تزئینی اقوام کوچ نشین پرداخت.

این هنرمند نقاش از سویی پژوهش های باستان شناسی را با رجوع به گنجینه موزه ای ایران و فرانسه ادامه داد و سرانجام در سال 72 اولین دوره از این نقش مایه ها که تعداد آن 30 عدد بود را با تکنیک های چاپ دستی که حکاکی روی چوب و فلز بود به پایان رساند و به نمایش در آورد.

او بعد از این هم نمایشگاهی در دهه هشتاد از این نقش مایه ها برگزار کرد اما با اضافه کردن هشت نقش مایه جدید به این مجموعه امیر ابراهیمی در نمایشگاه "باستانی ها" که در گالری ویستا به نمایش در آورده است نمای کاملی و جامعی از فعالیت خود بر روی نقش مایه های باستانی ایران را به تماشا در آورده است.

 

نمایشگاه آثار ثمیلا امیرابراهیمی در گالری ویستا

او می گوید:«این نقوش که در فاصله 5000 تا 1000 سال پیش از تاریخ ، به دست هنرمندان ناشناخته آن دوران بر روی ظروف سفالی و اشیاء کاربردی و مهرهای استوانه ای ترسیم شده اند با زبان تصویری ساده و شکیل خود گزارشی بصری از زندگی انسان پیش تاریخی ساکن فلات ایران بدست می دهند.»

امیرابراهیمی معتقد است:«جدا از ارزش ملی و تاریخی نقش مایه های باستانی ایران ، زبان چکیده و گرافیکی این نقوش چنان سادگی  ، زیبایی و قدرتی دارد که با نگاهی امروزی می توان آن ها را تصاویری"مدرن" تلقی کرد.باز آفرینی این یادگاری های کهن با شیوه های مختلف چاپ دستی ، ویژگی های بیان گرایانه و هنری آن ها را از وجه  تزیینی و کاربردیشان متمایز می کند و میراث ایران باستان را هم چون آثار هنری مستقل و بی زمان در زندگی کنونی ما جاری می سازد.»

ثمیلا امیرابراهیمی در کنار این نمایشگاه که در آن 37 چاپ دستی و کلاژ ، 32 مجسمه  و 13 مونوپرینت را به نمایش در آورده است ، کتابی هم با عنوان "باستانی ها" در 104 صفحه و به دوزبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده است.

 

DSC_9857

در این کتاب که به کوشش گالری ویستا منتشر شده است "هنریک مجنونیان" مقدمه ای نوشته که در آن به رابطه زبان علمی و هنری و کشف آن در نقش مایه های باستانی و آثار امیرابراهیمی پرداخته است.امیرابراهیمی در این کتاب سیر حرکتی خود در ترسیم این نقش مایه ها و مجسمه هایش را به صورت تصویری مدون کرده است.

نمایشگاه مروری بر دو دوره کار چاپ دستی و مجسمه‌های چوبی ثمیلا امیرابراهیمی همزمان با رونمایی کتابی از این مجموعه کارها تحت عنوان "باستانی‌ها" از جمعه 22 بهمن در گالری ویستا آغاز به کار کرده و تا 15 اسفند ماه در خیابان مطهری، خیابان میرعماد ، کوچه دوازدهم، پلاک11 دایر است.

 

گالری ویستا ثمیلا امیرابراهیمی نمایشگاه باستانی ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین