کد خبر: 17241 A

آغاز به کار پاتوق اهل هنر/ جواد بختیاری : نشست ها و گفتگوهای هنری و کارشناسی اصالت آثار هنری در "نقش و خط" اولویت های ماست

آغاز به کار پاتوق اهل هنر/ جواد بختیاری : نشست ها و گفتگوهای هنری و کارشناسی اصالت آثار هنری در "نقش و خط"  اولویت های ماست

ایران آرت : گالری "نقش و خط" با ارائه آثار بزرگان هم دوره مرتضی ممیز و اعلام رویکردهای متفاوت افتتاح شد. 

این گالری توسط جواد بختیاری، چهره شناخته شده خوشنویسی که سابقه ریاست انجمن خوشنویسان را دارد و فارغ التحصیل دکترای تاریخ هنر از کالیفرنیاست تاسیس شده است. 

این روزها به روی دیوارهای گالری نقش و خط، تابلوهای کوچک و بزرگی از نقاشان مطرح دیده می‌شود که هر کدام سبک و سیاقی دارند و مروری بر آثار یک نسل از هنرمندان هم دوره با مرتضی ممیز هستند. اسب‌های سیاه و سفید ناصر اویسی در حال حرکت بر روی کاغذ هستند و از سوی دیگر نقاشی کوچکی از ژازه طباطبایی به چشم می‌آید که آدم و بزی را با همان شیوه آشنای طراحی‌های ژازه می‌توان در آن دید.

از فرامرز پیلارام قطعه‌ای نقاشی خط به نمایش درآمده است که پیچش خطوط شکسته نستعلیق را بر زمینه قهوه‌ای نشان می‌دهد و آیدین آغداشلو با نقاشی دسته گل نرگس در نمایشگاه حضور دارد. طراحی سیاه و سفید منوچهر معتبر از دو انسان در کنار نقاشی مهدی سحابی قرار گرفته است و در سویی دیگر دو مجسمه "هیچ" کوچک از پرویز تناولی جلب توجه می‌کند.

بختیاری می گوید:" در امر گالری‌داری در پی رویکرد دیگرتری ست؛ یک پاتوق برای اهل هنر، مرکزی برای مفاهمه و گفتگو". 

او می گوید:" سالی فقط چهار پنج نمایشگاه کافی ست، دیگر گالری ها به قدر کفایت و در حد مطلوب در این امر به کارند، ما از ورود به این وادی قصد تجارت نداریم، هدف ما کنار هم نشاندن اهل فرهنگ و هنر، خلق فضای گفت و شنود، تحمل شنیدن، احترام گذاشتن به آرای یکدیگر است؛ محور نشست های مان محدود به حوزه تجسمی هم نخواهد بود از این نظر که مدتهاست مرز میان هنرها از میان رفته است."

او افزود:" میزان گفت‌وگوهای هنری در جامعه معاصر ایران خیلی کم شده و این فاصله ها و سوتفاهم ها را زیاد کرده است، دیگر اینکه بنیان خلق آفرینش های هنری همین مباحث تئوریک و تبادل اندیشه هاست، وقتی اهل فرهنگ و هنر فرصت و مجال گفت و شنود نمی یابند بیم آن می رود که در محتوا و جهان بینی آثار هنری هم تنزل کنیم؛ می دانم کار سختی ست اما می خواهیم در گالری "نقش و خط"  کوشش کنیم سنت دورهمی و مباحثه اهل فرهنگ و هنر بازیابی شود."

بختیاری گفت:" یکی از برنامه های جدی ما این است که در این مجموعه امکانی را فراهم کنیم تا اگر کسی از اصل یا کپی بودن یک اثر هنری اطلاعی نداشت، کارشناسان حوزه مجسمه، نقاشی و خوشنویسی، آثار مورد نظر را کارشناسی کنند و اطلاعات کافی را به خریدار اثر بدهند. من زمانی که در انجمن خوشنویسان مسئولیتی داشتم این کار را انجام دادم و حالا می‌خواهم در گالری نقش و خط هم این اتفاق صورت بگیرد."

او در پاسخ به این پرسش که چرا گالری را با نمایشگاهی در بزرگداشت مرتضی ممیز افتتاح کرده است گفت:" به زعم من، مرتضی ممیز سطح سلیقه و استاندارد زیباشناسی جامعه ما را ارتقاء داده است. در ۵۰-۴۰ سال اخیر نقش ممیز خیلی پر رنگ بوده و می‌خواهیم این را واکاوی کنیم که یک هنرمند زبده در عصر خودش چگونه می‌تواند بر سطح زیباشناسی مردم تاثیر بگذارد؟ از این منظر آثار بزرگان هم دوره ایشان را کنار هم نشانده ایم، اکثر آثار هم نقاشی ست و زاویه نگاه نقاشان هم عصر ممیز را ورق می زند و به مخاطب می گوید هم دوره های ممیز چه می اندیشیدند و چگونه می دیدند.در خلال این رویداد برای واکاوی شخصیت مرتضی ممیز نشست تخصصی خواهیم داشت تا او را از زویای کمتر گفته و دیده شده بازشناسی کنیم. 

گفتنی ست در نخستین نمایشگاه گالری نقش و خط آثاری از عباس کیارستمی، پرویز تناولی، آیدین آغداشلو، بهمن محصص، ایران درودی، کیخسرو خروش، منوچهر معتبر، جلال شباهنگی، جمشید سماواتی، تاها بهبهانی، محمد ابراهیم جعفری، حسین محجوبی، فرامرز پیلارام، علی اکبر صادقی، نصرالله افجه‌ای، غلامحسین نامی، طلیعه کامران، علی گلستانه، مهدی ویشکایی، منصوره حسینی، ژازه طباطبایی، ناصر اویسی، احمد اسفندیاری، محسن وزیری مقدم، مهدی سحابی، فریده لاشلایی و جواد بختیاری به تماشاست. 

این نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه تا هشتم اسفندماه در گالری نقش و خط به نشانی خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه روشنایی، شماره 12 دایر است. 

 

 

گالری نقش و خط جواد بختیاری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین