کد خبر: 17009 A

لندن پس از 72 سال میزبان ون‌گوگ می‌شود/ 40 اثر از نابغه هلندی روی دیوار تیت

لندن پس از 72 سال میزبان ون‌گوگ می‌شود/ 40 اثر از نابغه هلندی روی دیوار تیت

موزه تیت بریتانیا برای نخستین بار از سال 1947 مجموعه‌ای از آثار ونسان ون‌گوگ را در لندن به نمایش می‌گذارد؛ شهری که نقاش نامدار هلندی در آغاز دهه سوم عمر خود در آن زندگی می‌کرد و برخی نقاشی‌هایش رابطه او را با این شهر و بریتانیا به تصویر کشیده‌اند.

ایران‌آرت: در این نمایشگاه 40 اثر از ون‌گوگ بهار 2019 در لندن به نمایش درمی‌آید؛ از جمله «شب پرستاره بر فراز رن» که سپتامبر 1888 خلق شده و از موزه اورسی در پاریس می‌آید و یکی از تابلوهای آفتابگردان که از نشنال گالری به امانت گرفته شده است. ون‌گوگ بیست و چند ساله بود که اتاقی در جنوب لندن گرفت و خیلی زود به مرکز انگلستان دل باخت.

شب پرستاره ونسان ون گوگ

نابغه هلندی در ژانویه 1874 نامه‌ای به برادرش تئو نوشت که در بخشی از آن چنین آمده است: «همه چیز اینجا خوب پیش می‌رود. خانه‌ای خوب دارم و بسیار از دیدن لندن و شیوه زندگی انگلیسی و خود انگلیسی‌ها لذت می‌برم. اینجا طبیعت و شعر و هنر را کنار هم دارم و اگر این چیزها کافی نیست، پس چیست؟» نمایشگاه تیت بریتانیا داستان ون‌گوگ جوان را روایت خواهد کرد؛ یک کارآموز هنر و شیوه‌هایی که لندن به او آموخت تا مسیرهایی تازه از زندگی، هنر و عشق کشف کند.

به گفته مدیران تیت، تعداد تابلوهایی که در نمایشگاه ون‌گوگ روی دیوار می‌رود، بیش از 40 خواهد بود تا به این ترتیب بزرگ‌ترین نمایشگاه آثار این هنرمند شهیر در یک دهه اخیر در بریتانیا شکل بگیرد. موزه‌هایی در آمستردام و اوترلو در هلند و موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین در مسکو هم آثار ون‌گوگ را برای نمایش در نمایشگاه لندن امانت می‌دهند. تیت پیش از این یک بار اندکی پس از پایان جنگ جهانی دوم میزبان آثار ون‌گوگ بوده است.

نمایشگاهی که سال 1947 در تیت لندن برگزار شد، نقشی بسیار مهم در شناساندن ون‌گوگ به مخاطبان و هنردوستان بریتانیایی داشت. نمایشگاه تازه با نام «ون‌گوگ و بریتانیا» از 27 مارس تا 11 اوت 2019 برگزار می‌شود. ونسان ون‌گوگ تابستان 1890 در 37 سالگی در فرانسه از دنیا رفت.

نقاشی موزه تیت مدرن ونسان ون گوگ مهدی فروتن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین