کد خبر: 16624 A

مونا قندی و جایزه 50 هزار دلاری معماری، فتحعلی شاه در پاریس، کیارستمی در هیوستون ، شیرین نشاط در اتریش

مونا قندی و جایزه 50 هزار دلاری معماری، فتحعلی شاه در پاریس، کیارستمی در هیوستون ، شیرین نشاط در اتریش

هنرمندان ایرانی در دنیا چه می کنند؟ این نوشته کوتاه شما را مطلع می کند.

ایران آرت : علی مجتهدزاده در وقایع اتفاقیه خبر داد:

شماری از آثار نقاشی مربوط به دوره قاجار (قرن نوزدهم میلادی) به زودی رهسپار موزه لوور فرانسه خواهند شد و در این میان قرار است این آثار مورد مرمت قرار گیرند.

این آثار مربوط به دوره فتحعلی‌شاه قاجار هستند و نمونه‌های درخشانی از هنر نقاشی در آن دوره محسوب می‌شوند.

خبر کوتاه بعدی مربوط به برگزاری یک نمایشگاه از آثار هنر مقاومت در شهر دمشق است. پس از ۷سال از آغاز جنگ سوریه آثار هنرمندان ایرانی به مدت چهار روز و برگرفته از موضوعات مختلفی همچون مقاومت، تروریسم، جنگ و موضوعات دیگر در معرض دید علاقه‌مندان هنر در کشور سوریه قرار گرفتند. 

فیلم «۲۴ فریم» ساخته عباس کیارستمی هم در هفته‌ای که گذشت در جشنواره سالیانه فیلم ایرانی شهر هیوستون آمریکا به‌ نمایش درآمد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. اثری در خور تحسین که به نوشته‌ پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره: «متاسفانه حکم وصیتنامه‌ این هنرمند فقید را پیدا کرد و بدل به آخرین اثری شد که از این هنرمند به ‌یادگار مانده است. در این اثر کیارستمی سادگی و پیچیدگی را به گونه‌ای هنرمندانه و شاعرانه به هم آمیخته و اثری سترگ را آفریده است.»
اما در خبری دیگر از عرصه سینمای ایران، فیلم «آبسه» ساخت آرمین طهماسبی توانست به بخش مسابقه جشنواره مریدای مکزیک راه بیابد. این اولین ساخته بلند آرمین طهماسبی است که آن را با علی باطنی کارگردانی کرده و به تازگی در جشنواره‌ای در کشور شیلی هم به افتخارات مهمی دست پیدا کرده بود. 

مهرداد زواره محمدی نیز دست به کار طراحی نمایشگاهی از آثار معماری هنرمندان ایرانی شده و قرار است این مجموعه را در اوایل سال آینده در شهر توکیو ژاپن افتتاح کند. این برنامه به دعوت انستیتو معماری ژاپن و شامل ۸۰ ماکت از آثار معماری همچون خانه‌ها، آپارتمان‌ها و ویلاهایی است که در دوره پهلوی اول ساخته شده‌اند

و در خبر دیگری از عرصه معماری، مونا قندی معمار و استاد دانشگاه واشنگتن توانست جایزه ممتاز بنیاد «یان ویلچک» را از آن خود کند. این جایزه همه ساله به یادبود «یان» و «ماری ویلچک» به هنرمندان و معمارانی ‌داده می‌شود که در کشوری غیر از آمریکا زاده شده و توانسته‌اند با فعالیت‌های خود، قدمی در راه اعتلای هنر و صنعت در این کشور بردارند. خود خانواده ویلچک مهاجرانی از کشور چکسلواکی بودند که این بنیاد را در سال ۲۰۰۰ تاسیس کرده و همه ساله جوایز نفیسی به برگزیدگان خود اعطا می‌کنند.

مونا قندی که در ایران متولد شده در این دوره توانست جایزه ۵۰هزار دلاری بنیاد را دریافت کند.

چندی پیش شماری از آثار هنرمندان سوررئالیست در میدان تایمز شهر نیویورک روی صفحات نمایش به نمایش درآمد که چشم عابران و تماشاگران جدی را به یک میزان خیره کرد. آثاری از سانتیاگو ریبرو، نقاش پرتغالی که حتی برای کسانی که او را نمی‌شناختند هم بسیار جذاب جلوه کرده بود.

حال قرار است بانیان این نمایشگاه چندرسانه‌ای در تداوم همان حرکت، آثاری از ۱۰۷ نقاش سوررئالیست از ۴۵ کشور دنیا را جمع‌آوری کرده و در میدان تایمز به صورت متوالی به نمایش درآورند.

در فهرست این آثار و هنرمندان، نامی هم از چند نقاش سوررئالیست ایرانی به چشم می‌خورد.

خبر آخر درباره افتتاح نمایشگاهی از آثار شیرین نشاط در کشور اتریش است. او در نمایشگاه به پیروی از روال همیشه خود به دغدغه و جست‌وجوی تصویر زن در آثارش پرداخته و آثاری تاثیرگذار پیش‌روی تماشاگران خود شامل ویدئو آرت‌ها، عکس‌ها و آثار نقاشی گسترده است.

 

عباس کیارستمی شیرین نشاط مونا قندی آرمین طهماسبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین