کد خبر: 16334 A

تا کردن فلز برای تبدیل خیال به مفهومی عینی و اصرار

تا کردن فلز برای تبدیل خیال به مفهومی عینی و اصرار

امیر نصیری عقیده دارد سادگی سبک اجرایی کارهای این نمایشگاه تعمدی است.

ایران آرت: این هنرمند که آثار چیدمان و حجمی خود را به نمایش گذاشته، در این باره گفت: همه ما در گذر زمان یاد گرفته‌ایم که خیال، ادراک و نیازمان از جهان را با ساختن و سازمان دادن، به مفهومی عینی تبدیل کنیم.

او آثار این نمایشگاه را حاصل کنکاش در جهان اطراف خود خواند و گفت: به عنوان یک هنرمند وقتی به جهان و ساختار آن نگاه می‌کنم، اصرار را در پس پدیده‌های آن می‌بینم. البته در این نمایشگاه اصرار به معنای پافشاری و عملکردی انسانی نیست بلکه اصرار به مفهوم کیفیتی کلان‌تر از انسان است. به عنوان یک هنرمند وقتی به پدیده‌های هستی نگاه می‌کنم، ساز و کاری را مبنی بر ادامه هستی و بودن در آن می‌بینم.

این هنرمند درباره انتخاب واژه اصرار برای عنوان این نمایشگاه گفت: اصرار در این نمایشگاه به سان آن چیزی است که مایه تداوم و سعی و خطای بی‌پایان است و در معنایی وسیع‌تر توضیحی برای درک رابطه علت و معلول به کار می‌رود. به تعبیری این اصرار همان چیزی است که از رابطه بین اتم‌ها تا میدان گرانشی این جهان را شکل می‌دهد.

افتتاحیه نمایشگاه حجم و اینستالیشن امیر نصیری در گالری هپتا

نصیری سبک اجرایی آثار حجمی و چیدمان این نمایشگاه را نیز بر مبنای مفهوم ذهنی خود خواند و دراین‌باره بیان کرد: در ده سال گذشته فلز و ویژگی‌های آن در کنار ابزارهای کار برای من چالشی هر روزه بوده‌اند، زیرا من فکر می‌کنم در کلنجار رفتن با تناسبات و مقیاس چیزها می‌توانم ویژگی‌هایی پنهان در ماده را برای نمایش دادن روابط و مسائل ذهنی پیدا کنم.

او ادامه داد: بر اساس همین باور ذهنی است که هرچه از درگیری و افراط در استفاده از ابزار و فناوری دور می‌شوم، بهتر می​توانم به بیان مسئله ذهنیاتم بپردازم؛ نمی‌خواهم بر ماده غلبه کنم؛ می‌خواهم رابطه‌ای دیالکتیکی با ماده داشته باشم.

این هنرمند درباره دلیل استفاده از سبک تاکاری در آثار نمایشگاه اصرار گفت: «تاکاری»(folding) به عنوان رفتاری تعاملی با فلز، برای فرم دادن به ماده است که برای من نوعی اصرار در عمل به شمار می‌رود. در واقع من از این طریق می‌کوشم تا زیبایی‌شناسی و استعداد پنهانِ فلز را با حرکت و توسعه در فضا پیدا کنم و از چیدمان آن به تصویری از رفتار هندسی نهفته در هستی برسم.

نصیری افزود: کار من بر اساس تا زدن و باز کردن فلزات شکل گرفته است، به همین خاطر برخی از آثار بارها تا خورده‌اند تا به فرمی که دوست داشته‌ام دست‌یافته‌ام.

افتتاحیه نمایشگاه حجم و اینستالیشن امیر نصیری در گالری هپتا

نصیری سادگی سبک اجرایی کارهای این نمایشگاه را تعمدی خواند و بیان کرد: من از ابزارهای پیچیده در اجرای این نمایشگاه دوری کردم و بر روش و ابزار ساده ساخت تعمد داشتم تا در برابر این سادگی مخاطب را با  ایده‌ای پیچیده و ذهنی رو به رو کنم.

این هنرمند تصریح کرد: از نظر من یک نمایشگاه انفرادی، نتیجه تجربه زیستی  یک هنرمند است به همین خاطر من برای برگزاری این نمایشگاه عجله چندانی نداشتم و نزدیک به 14 ماه برای اجرای آن وقت صرف کردم.

نصیری از نمایش 4 اثر چیدمان بزرگ در کنار 14 قطعه فلزی از جنس مس و نقره خبر داد و گفت: در این نمایشگاه من تلاش کردم که پلی بین هنر و علم فعال کنم تا مخاطب از طریق بیان یک مفهوم و قرار گرفتن در یک موقعیت به فکر وادار شود. به نظر من فضای موجود در این نمایشگاه کمک می‌کند تا مخاطب بیش از اتفاقی که در لحظه احساس می‌کند با اثر درگیر شود و به مفهوم بیاندیشد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 18 بهمن‌ماه همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 الی 20 به گالری هپتا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، روبه‌روی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکو شهر، شماره‌ سه مراجعه کنند.

 

گالری هپتا امیر نصیری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین