کد خبر: 16190 A

"گبه خانم" در والی

"گبه خانم" در والی

مانا فکور خرسند گبه شهرهای مختلف را بر مبنای دریافت حسی خود نقاشی کرده است.

ایران‌آرت: مانا فکور خرسند، هنرمند نقاش درباره برگزاری نمایشگاه "گبه خانم" در گالری والی گفت: این نمایشگاه بر مبنای گبه که یک گونه اصیل از فرش ایرانی است، شکل گرفته است.

او هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی مخاطبان با بافت گبه خواند و اظهار کرد: من به شدت گبه را دوست دارم، اما متأسفانه در کشور ما اغلب افراد با این هنر یعنی صنعت فرش که متعلق به خودمان است، آشنایی ندارند.

این هنرمند ادامه داد: من سعی کردم در این نمایشگاه مخاطبان را با بافت گبه و دغدغه‌های زنان روستایی آشنا کنم زیرا گبه فرشی است که این زنان آن را به صورت کاملاً بداهه و بر مبنای رویای خود می‌بافند، به همین خاطر مخاطب می‌تواند احساسات خاصی را از این آثار دریافت ‌کند.

فکور خرسند نمادهای موجود در گبه را بخشی از زندگی روزمره زنان بافنده خواند و گفت: نمادهایی که در گبه دیده می‌شود، عموماً متعلق به زندگی روزمره زنان روستایی هستند به همین خاطر در این آثار تصاویر چون بز که نمادی از برکت و باروری است، زیاد دیده می‌شود.

او درباره نقاشی این گبه‌ها توضیح داد و اظهار کرد: من سعی کردم در آثارم نگاه زن روستایی و ابعاد زیبا و ساده رؤیاهای آنان را تصویر کنم، به همین خاطر می‌توان گفت که من بر مبنای این آثار و دریافت شخصی‌ام، گبه خودم را بافته‌ام.

نمایشگاه گبه خانم

این هنرمند نقاش "گبه خانم" را نتیجه بیش از یک سال تحقیق و پژوهش خواند و گفت: برای اینکه بتوانم گبه ایرانی را به درستی تصویر کنم نزدیک به یک سال و نیم در زمینه گبه شهرهای مختلف تحقیق کردم و بر حسب برداشتی که از آنها داشتم، آثاری را انتخاب کردم.

فکور خرسند تصریح کرد: در این نمایشگاه 10 اثر به نمایش گذاشته شده است که از گبه شهرهای مختلفی چون شیراز، قوم بختیار و ... البته بر مبنای دریافت آنی من و حسی که از آن برداشت کرده‌ام، خلق شده است.

او بازخورد این نمایشگاه را مثبت خواند و تأکید کرد: بازخورد اغلب مخاطبان نسبت به این نمایشگاه بسیار خوب بود زیرا اغلب معتقد بودند که حس و حال ساده و زیبایی را از آثار دریافت کرده‌اند.

این هنرمند ادامه داد: در این نمایشگاه بزرگترین آثر در ابعاد 1/60 در 1 متر و کوچکترین آنها 40 در 50 است که با رنگ آکرلیک و مواد روی بوم کار شده است.

نمایشگاه گبه خانم تا 17 بهمن‌ماه هر روز از ساعت 16 الی 20 به گالری والی واقع در میدان ونک، خیابان خدامی(بیژن)، شماره 72 مراجعه کنند.

 

گالری والی مانا فکور خرسند نمایشگاه گبه خانم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین