کد خبر: 15873 A

علی اکبر صادقی هنوز به عشق نقاشی از خواب بیدار می‌شود/ وسایل شخصی و آثار هنری صادقی را در موزه ببینید

علی اکبر صادقی هنوز به عشق نقاشی از خواب بیدار می‌شود/ وسایل شخصی و آثار هنری صادقی را در موزه ببینید

نمایشگاه مروری بر 70 سال زندگی هنری علی اکبر صادقی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

ایران آرت: نمایشگاه آثار و زندگی علی‌اکبر صادقی، روز یکشنبه 8 بهمن‌ماه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. به همین مناسبت امروز نشست خبری با حضور این هنرمند برگزار شد. 

در ابتدای این نشست علی محمد زارع رئیس موزه هنرهای معاصر تهران از برگزاری نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی ابراز خرسندی کرد و در این باره گفت: بسیار مفتخر و خوشحالیم که میزبان یکی از هنرمندان نام‌آور، شاخص و پیشرو در عرصه هنر ایران هستیم.

او افزود: علی‌اکبر صادقی مانند درختی تناور، قوی ریشه و پرشاخه‌ای است که در زمینه‌های مختلف هنری تولیدات پر اهمیتی داشته و هر یک را تا مرزهای تصویری تازه‌ای پیش رانده است.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران تصریح کرد: بسیاری  از ایرانیان با انیمیشن‌ها و تصویرسازی‌های استاد خاطره دارند و قطعاً این نمایشگاه یکی از بهترین‌های موزه هنرهای معاصر تهران خواهد بود.

در ادامه این نشست علی‌اکبر صادقی درباره نحوه آغاز مسیر هنری خود گفت: شروع جدی کار نقاشی برای من از 15 سالگی بود البته تا پیش از آن نیز نقاشی را دنبال می‌کردم تا جایی که در یکی از مقاطع تحصیلی از شدت تمرین نقاشی در مدرسه مردود شدم. این اتفاق سبب ناراحتی و عصبانیت پدرم شد تا جایی که وسایل نقاشی مرا جمع‌آوری کرد.

او افزود: علاقه من به نقاشی تا اندازه‌ای بود که در مقطع کلاس ششم متوسطه همه معلمان می‌دانستند که من نقاش می‌شوم و مرا یاری می‌کردند.

این هنرمند با بیان اینکه هرگز به دنبال تکرار نبوده است، بیان کرد: من هیچ‌وقت خودم را تکرار نمی‌کنم به همین خاطر پس از قبولی در دانشکده هنرهای زیبا یک نوع ویترای خاص را که با نوع اروپایی آن متفاوت است، ابداع کردم اما پس از آن به تصویرگری کتاب و جلد مجلات رو آوردم و حتی برای برخی از روزنامه‌ها نیز کار انجام دادم زیرا همواره شور و اشتیاق بی حدی نسبت به نقاشی داشتم.

صادقی درباره شروع همکاری خود در عرصه انیمیشن توضیح داد و افزود: زمانی که افسر نیروی هوایی بودم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به من پیشنهاد ساخت انیمیشن داد اما من به آن‌ها گفتم که از این حوزه هیچ نمی‌دانم. با این وجود انیمیشن "هفت شهر" را که کار بسیار طولانی بود و یک سال به طول انجامید، اجرا کردم.

او درباره شروع آثار نقاشی سورئال گفت: پس از اینکه چند اثر در حوزه انیمیشن ساختم به سمت نقاشی سورئال رفتم و از سال 56 به صورت جدی روی آن متمرکز شدم البته پس از آن نگارخانه سبز را برای هنرمندان افتتاح کردم و بعد از تعطیلی آن مجدداً به نقاشی پرداختم.

نشست+خبری+نمایشگاه+مروری+بر+آثار+و+زندگی+علی+اکبر+صادقی+در+موزه+هنرهای+معاصر

این هنرمند، نقاشی را عشق جدی خود دانست و تصریح کرد: من به حدی ایده در ذهن خود داشتم که مدام می‌خواستم آن را اجرا کنم به همین خاطر بیش از 13 ساعت در روز کار می‌کردم کما اینکه همین امروز نیز با وجود 80 سال سن نزدیک به 8 ساعت در روز کار می‌کنم و حتی به عشق نقاشی از خواب بیدار می‌شوم.

صادقی درباره تدریس و آموزش به جوانان بیان کرد: من در دو دوره سه ماهه به کار تدریس پرداختم اما دیدم که معلم بودن و کار کردن در یک چارچوب سفارشی کار من نیست البته برای اینکه بتوانم به جوانان کمک کنم و مفید باشم، چند جلد کتاب نوشتم و حتی در اجرای پایان‌نامه‌ها به دانشجویان کمک کردم و حاضرم هر کاری را لازم باشد از جان و دل برای جوانان انجام دهم.

فرشته موسوی، کیوریتور ارشد و علی بختیاری، دیگر کیوریتور این نمایشگاه هستند. 

گفتنی است این نمایشگاه شامل نقاشی‌ها، طراحی‌ها، انیمیشن‌ها، تصویرسازی و آثار اولیه ویترای علی‌اکبر صادقی به همراه بخشی از شعرهای ایشان است. همچنین بخش‌هایی از نمایشگاه به وسایل روزمره و هنری علی‌اکبر صادقی اختصاص دارد ضمن اینکه دو اثر مهم ایشان در سبک سورئال نیز از گنجینه خارج و به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

 

موزه هنرهای معاصر تهران فرشته موسوی علی محمد زارع علی بختیاری علی‌اکبر صادقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین