کد خبر: 15699 A

نظر هنرمندان درباره حراج تهران چیست/ محجوبی، صادق زاده،سعید صادقی، اسدی، فرح ابوالقاسم، طاهر شیخ الحکما

نظر هنرمندان درباره حراج تهران چیست/ محجوبی، صادق زاده،سعید صادقی، اسدی، فرح ابوالقاسم، طاهر شیخ الحکما

هشتمین حراج تهران که به هنر معاصر اختصاص داشت در حالی برگزار شد که نسبت به دوره قبل آن نزدیک به 2 میلیارد رشد در عرصه فروش داشت و توانست علاوه بر پیشکسوتان هنر و چهره‌های همیشه شناخته شده بازار هنر، چهره‌های جوان و با استعداد را نیز وارد عرصه اقتصادی هنر کند.

ایران آرت: دنیای معاصر امروز بیش از هر زمان دیگری هنر را فراتر از شکل معمول و تزئینی آن مد نظر قرار داده است. هنر در تعاملات پیچیده دنیای امروز جدای از ارزش زیبایی‌شناسانه آن، فضایی برای بروز و ظهور اقتصاد است.

علی رغم حضور گسترده هنرمندان برجسته در حوزه تجسمی ایران، سال‌ها بود که بخش اقتصادی این هنر مسکوت باقی مانده بود و تنها به فروش‌های فردی برخی از چهره‌های شاخص محدود می‌شد. در شرایطی حراج تهران متولد شد که هنرهای تجسمی بیش از هر زمان دیگری نیازمند فضایی برای ظهور و بروز بودند.

به جرات می‌توان گفت که حراج تهران کوششی به منظور ارائه شاخص‌ترین آثار هنری و ایجاد رونقی کمی و کیفی در عرصه معاملات آن است. این حراج با هدف ایجاد بستری مطمئن برای مبادلات هنری، مصمم است با بهره‌گیری از بهترین تجربیات و تسهیلات در گردآوری و ارائه شایسته آثار فاخر از چند نسل هنرمندان مدرن و معاصر ایران، به استقبال فزاینده مشتاقان فرهیخته آفرینش‌های هنری پاسخی در خور شأن داده شود.

برگزاری هشتمین دوره موفق حراج تهران، موضوعی است که درباره آن با چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی ایران صحبت کرده‌ایم. نقدها و دیدگاه‌هایی که این هنرمندان درباره بازار هنر ایران ارائه کرده‌اند، را در ادامه می‌خوانید.

 

حراج در گذر زمان چهره‌های جدید به مارکت معرفی می‌کند

حسین محجوبی، هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی حراج تهران را اتفاق مثبتی در راستای توجه به هنر معاصر و چهره‌های داخلی خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حوزه هنر به خصوص عرصه معاصر هر اندازه که کار انجام شود اندک است زیرا ما امروز در ایران تعداد بی‌شماری از هنرمندان با استعداد پیر و جوان را داریم که نیازمند فضایی برای بروز و ظهور استعدادهای خود هستند.

او ادامه داد: تنوع آثار در هشتمین دوره از حراج تهران در کنار کاهش قیمت فروش آثار سبب شد که مجموع فروش این حراج بالاتر برود و گستره عظیم‌تری از مخاطبان را شامل شود به همین خاطر فکر می‌کنم که این رویداد هر روز به سمت و سوی بهتری در حرکت است.

این هنرمند حراج تهران را رویدادی مهم در معرفی چهره‌های شاخص هنری و فعالیت اقتصادی این بخش خواند و گفت: به طور حتم حراج تهران می‌تواند چهره‌های خوب هنر کشور را معرفی کند زیرا گذر زمان خود یک غربال‌گر مشخص است که تنها افراد خوش فکر و دارای نوآوری را در مسیر نگاه می‌دارد.

هشتمین حراج تهران

حراج تهران جانی تازه به هنرهای تجسمی ایران بخشیده

سعید صادقی، هنرمند عکاس برگزاری حراج تهران را اتفاق مثبتی در شرایط کنونی ایران خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به عنوان یک هنرمند وقتی در کنار چهره‌های مطرح هنر ایران قرار می‌گیرم احساس زنده بودن می‎کنم زیرا این افراد بخشی از هویت تاریخی و ملی کشور ما هستند.

او حراج تهران را فضایی برای تنفس فرهنگ نامید و ادامه داد: از نظر من حراج تهران توانسته تنفسی برای بینش‌های فرهنگی ما ایجاد کند و حرکتی را در دل این فضا شکل دهد ضمن اینکه قطعاً در این راستا اقتصاد هنر نیز دچار تغییر و تحولات جدی و مثبتی شده است.

این هنرمند انگیزه‌های مالی را در حاشیه ارزشمندی حراج تهران خواند و بیان کرد: برای شخص من که عمری است در این حوزه فعال هستم، مسائل مالی اهمیت چندانی ندارد اما کنار هم قرار گرفتن چهره‌های درخشان هنر ایران برایم جذاب است، زیرا این اتفاق یک هویت ملی را شکل می‌دهد و می‌تواند فضایی تازه برای کشور ایجاد کند تا هنرمندان و پیشکسوتان از فراموشی خارج شوند.

صادقی تصریح کرد: حراج تهران جانی تازه به عرصه هنر تجسمی بخشیده که صرفاً مادی نیست.

او حضور جوانان در این دوره از حراج را پررنگ دانست و گفت: بدیهی است که هر اتفاق و رویدادی می‌تواند انتقاداتی را به دنبال داشته باشد اما این مسئله نباید به آن معنا باشد که صرفاً روی نقاط تاریک تمرکز کنیم و خوبی‌ها و اقدامات مثبت را به فراموشی بسپریم.

این هنرمند عکاس ادامه داد: از آنجایی که ما معصوم نیستیم پس عیوبی هم داریم بنابراین نباید صرفاً دست روی انتقادات بگذاریم و اثرات مثبت یک رویداد را که از سوی بخش خصوصی شکل گرفته و عملاً حمایت چندانی از سوی دولت ندارد، نادیده بگیریم.

صادقی حراج تهران را تلاش مثبتی در راستای وارد کردن هنر ملی به خانه‌های ایرانیان دانست و اضافه کرد: وقتی اثری از من که متعلق به گذشته تاریخی کشور ماست وارد زندگی جوانی که سه دهه بعد از من زیسته می‌شود، یک افتخار به شمار می‌رود زیرا بخشی از تاریخ دفاع مقدس و قهرمانان واقعی کشور ما دیده می‌شوند.

او تأکید کرد: حراج تهران خونی تازه به فرهنگ و هویت ملی ما دمیده و توانسته بینش‌های مرده را زنده کند و کنار هم قرار دهد پس بهتر است با سیاه بینی آن را خراب نکنیم.

این هنرمند بیان کرد: این تعامل با نسل جدید براى همراه شدن بینش و نگاه‌هاى مختلف هنرهاى تجسمى، با اصالت در  دل حراج تهران حرکت و کسب اعتبار و اعتماد ملى را از تجربه‌هاى گذشتگان با نسل‌هاى آینده عمیق‌تر مى‌کند.

شرایط قبل و بعد از حراج تهران را مقایسه کنیم

عین‌الدین صادق‌زاده، هنرمند خوشنویس برگزاری حراج تهران را دارای جنبه‌های مثبت گسترده خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از نظر من برگزاری این حراج تأثیر بسیار خوب و محکمی بر حوزه هنرهای تجسمی کشور گذاشته و تنها کافی است که شرایط قبل از شروع این رویداد را با امروز مقایسه کنیم.

او افزود: برگزاری حراج تهران باعث جذب بسیاری از سرمایه‌گذاران به حوزه هنر و گسترده شدن اقتصاد در این بخش شده است.

این هنرمند رشد جوانان در قالب حراج تهران را بدیهی خواند و اظهار کرد: بدیهی است که وقتی هنر در یک جامعه به سمت رشد حرکت کند و پیشکسوتان و بزرگان این عرصه جایگاه مناسب خود را به دست آورند، جوانان نیز رشد می‌کنند این در حالی است که به صورت مستقیم نیز حراج تهران به جوانان پرداخته و توانسته آنان را در این مسیر هدایت کند تا بیشتر موفق شوند.

صادق‌زاده تصریح کرد: همه ما نقدهای کوچکی به برگزاری حراج تهران داریم اما باید این را بپذیریم که کار اقتصادی و هنری نه تنها در ایران که در تمام جهان با مشکلات عدیده‌ای رو به روست به همین خاطر امیدوارم که روز به روز شرایط بهتر از قبل شود و این حوزه رشد را تجربه کند.

او ادامه داد: بدیهی است که حراج تهران نیز نظیر سایر عرصه‌ها افت‌وخیزهای بسیاری را تجربه کرده است اما به طور قطع حضور این رویداد بسیار بهتر از نبودن آن است و جنبه‌های مثبت بسیاری را برای جامعه هنری به دنبال دارد.

هشتمین حراج تهران

حراج تهران کاملا حرفه‌ای برگزار می‌شود

مرتضی اسدی، هنرمند نقاش، برگزاری حراج تهران را کاملاً حرفه‌ای خواند و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این برای نخستین بار بود که من در حراج تهران شرکت داشتم البته تا پیش از این روایت‌های بسیاری از نقاط قوت و ضعف آن شنیده بودم و خود نیز به آن نقدهای فراوانی داشته و تا حدودی دارم اما با این وجود وقتی وارد فضای حراج شدم، دیدم که کاملاً فضا به شکلی حرفه‌ای طراحی شده و کار با ایده و شکل درستی اجرا می‌شود.

او افزود: دکور جذاب و باسلیقه حراج تهران نشان دهنده دیدگاه کاملاً حرفه‌ای مدیران و مسئولان این رویداد است تا جایی که خود من وقتی مقابل کارم قرار گرفتم تا دقایقی آن را نشناختم.

این هنرمند، بحث مارکتینگ و اقتصاد هنر را مستقل از بسیاری مباحث صرف هنری خواند و گفت: من نیز مانند بسیاری از هنرمندان به مباحث هنری حراج تهران انتقاداتی دارم اما باید بپذیریم که فضای اقتصاد هنر و بازار این بخش کاملاً منطقی، متفاوت از هنر صرف است و در این زمینه تا حدود زیادی حق با فعالان این عرصه است.

اسدی تداوم حراج تهران را عامل شکل‌گیری اتفاقات مثبت خواند و بیان کرد: درست است که فضای حراج تهران محدود است اما تداوم اجرای حرفه‌ای این رویداد می‌تواند باعث شود که وضعیت هنرهای تجسمی در ایران و اقتصاد هنر دچار تغییر شود. البته امیدوارم که بخش بین‌المللی و خارج از مرز ایران نیز در حراج تهران فعال شود زیرا در این صورت امکان تعاملات فرهنگی نیز فراهم می‌شود.

او تصریح کرد: جدای از نقدهایی که در این فضا وجود دارد، من اجرای حراج تهران را کاملاً حرفه‌ای دیدم و امیدوارم که این رویداد علاوه بر تداوم گسترش پیدا کند، زیرا یک اتفاق مثبت در دنیای هنر امروز ایران است.

این هنرمند حضور جوانان در حراج تهران را دارای آسیب‌هایی خواند و گفت: جوانان ما امروز زحمت می‌کشند و کار می‌کنند به همین خاطر توجه حراج تهران به آن‌ها یک نیاز است که البته وجود نیز دارد اما باید در این مسیر از آسیب‌ها پرهیز کنیم زیرا گاهی رشد یک‌باره جوانان در این نوع بازارها می‌تواند هم برای هنرمندان و هم دیگران آسیب به دنبال داشته باشد.

اسدی ادامه داد: همه هنرمندان باید مسیری را برای رسیدن به رشد طی کنند و رشد یک‌باره می‌تواند آسیب به دنبال داشته باشد، زیرا گاهی این مبالغ پیشنهادی یک حجم کاذب را برای هنرمند ایجاد می‌کند.

او تأکید کرد: به عنوان هنرمندی که 42 سال کار نقاشی انجام می‌دهم و حراج‌های دنیا را مطالعه کرده‌ام نقدهایی نیز به حراج تهران دارم و معتقدم که باید تناسبی بین عرضه و تقاضای آثار وجود داشته باشد و مسئولان به شکلی اصولی و شفاف با این حوزه برخورد کنند.

تدوام حراج تهران نیاز جامعه هنری امروز است

طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند مجسمه‌ساز، برگزاری هشتمین دوره حراج تهران را مایه خرسندی دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی چند سال اخیر که حراج تهران فعالیت خود را آغاز کرده، جنب و جوش قابل توجه و مفیدی بین هنرمندان شکل گرفته که سبب شده آثار به فروش برسند و اتفاقات مثبتی در حوزه اقتصاد هنر رخ دهد.

او افزود: از نظر من حراج تهران حرکتی رو به جلو و مثبت است زیرا سبب ایجاد فضایی مناسب برای فروش آثار هنرمندان و آشنایی این گروه با مجموعه‌داران و بخش‌های متنوع شده است.

این هنرمند پیشکسوت حضور جوانان در این حراج را مایه خرسندی دانست و تصریح کرد: در تمام زمینه‌ها حضور جوانان یک ضرورت بدیهی است زیرا ما امروز دانشکده‌های متعددی در کشور داریم به همین خاطر نیاز است برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این فضاها، امکان مناسبی در جهت  بروز و ظهور استعدادهایشان و درخشیدن فراهم کنیم. البته باید مراقب پیشکسوتان نیز باشیم زیرا هر چه تجربه افزایش می‌یابد و اطلاعات هنری بیشتر می‌شود، هنرمندان توان ارائه آثار بهتری را به دست می‌آورند به همین خاطر باید هنرمندان پیشکسوت را دریابیم.

شیخ الحکمایی حراج تهران را در معرفی چهره‌های تازه به جامعه هنری موفق خواند و گفت: تا امروز حراج تهران در معرفی چهره‌های تازه بسیار موفق عمل کرده است به همین خاطر آثار به خوبی فروش رفته است؛ البته امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد رشد این حراج و حضور افراد معتبر از نقاط مختلف دنیا در این رویداد هنری باشیم تا هم برای هنرمندان و هم اقتصاد هنر در داخل کشور جریانی مؤثر ایجاد شود.

او تصریح کرد: مدیران آگاه باید توسط نهادهای دولتی حمایت شوند تا شاهد اتفاقات بهتری در این عرصه باشیم و انگیزه بیشتری برای هنرمندان در راستای تولید آثار هنری ایجاد شود.

این هنرمند، حراج تهران را دارای پتانسیل مناسب برای حضور چهره‌های بین‌المللی دانست و گفت: با توجه به فشارهایی که امروز برای کشور ما وجود دارد، جهانی شدن یک نیاز جدی است به همین خاطر ضروری است که با حمایت از مدیران فعال و خوش‌فکر در چنین بخش‌هایی امکان بین‌المللی شدن رویدادها را فراهم کنیم زیرا چنین اقداماتی امکان تبادل فرهنگی را فراهم می‌سازد.

شیخ الحکمایی ضمن ابراز خرسندی از تداوم حراج تهران بیان کرد: تداوم حراج تهران باعث شده فضایی مشخص برای هنر تجسمی و اقتصاد هنر ایجاد شود به همین خاطر امیدوارم که این رویداد مهم هنری همواره تداوم داشته و به سمت بهبود حرکت کند.

هشتمین حراج تهران

حراج تهران موفق عمل کرده است

فرح ابوالقاسم، هنرمند نقاش، درباره حراج تهران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من معتقدم که باید در حراج تهران که چندین دوره پی در پی و با موفقیت انجام شده، حرکت‌های پویا با دیدگاه‌های متنوع و متفاوت برگزار شود تا زمینه برای رشد بیشتر در تمام عرصه‌های هنر فراهم شود و دیدگاه‌های متنوع‌تر و متفاوت زیر پوشش و بررسی قرار بگیرد در نتیجه شاهد ظهور چهره‌های تازه و پر توان بیش از پیش خواهیم بود.

او افزود: در این دوره با تمام مسائلی که پیش روی حراج بود، این رویداد کماکان در مسیر خود به خوبی حرکت کرد اما در مورد موفقیت چهره‌های جوان در آینده باید منتظر و شاهد عملکرد هنرمندان جوان‌تر باشیم زیرا حراج تهران تنها فرصتی را پیش روی آنان قرار می‌دهد و چگونگی رشد و بالیدن چهره‌های جوان بیشتر بستگی به جدیت و خلاقیت خود هنرمندان دارد.

بر اساس این گزارش، هشتمین حراج تهران که دومین دوره حراج اختصاصی هنر معاصر ایران بود، شامگاه جمعه 22 دی‌ماه با ارتقای رکورد خود و خلق دستاوردهای تازه برای هنر معاصر برگزار شد.

 

 

مرتضی اسدی حراج تهران فرح ابوالقاسم حسین محجوبی عین‌الدین صادق‌زاده مرتضی اسدی مرام هشتمین حراج تهران سعید صادقی طاهر شیخ‌الحکمایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین