کد خبر: 15197 A

تجسمی از اشعار کهن پارسی/ ملیحه رستمی از نمایشگاه "رنج و رنجور" می‌گوید

تجسمی از اشعار کهن پارسی/ ملیحه رستمی از نمایشگاه "رنج و رنجور" می‌گوید

رستمی: آثار این مجموعه کاملاً آبستره و بر مبنای احساسی است که از اشعار به دست آورده‌ام لذا در این آثار واژه یا کلمه‌ای به شکل مفهوم اصلی آن نمایش داده نمی‌شود.

ایران آرت: ملیحه رستمی، هنرمند نقاش نمایشگاه "رنج و رنجور" را حاصل احساسات دریافتی خود از اشعار شعرای مطرح خواند و در این باره گفت: در این نمایشگاه 33 اثر به نمایش گذاشته شده است که عمده آن‌ها نتیجه احساس من در خوانش اشعار شعرای بزرگی چون خیام، عبید زاکانی و ملک‌الشعرای بهار است.

او افزود: ادبیات پارسی سرشار از موضوعات حماسی، روایات عارفانه و عاشقانه، اسطوره‌ها، فلسفه و اخلاق است. چه نظم باشد چه نثر، به عنوان غذای روح،  این ادبیات به حدی غنی است که منبع خوبی جهت الهام گرفتن است ضمن اینکه هنر و ادبیات گاهی شبیه حلقه‌های زنجیر آن‌چنان به یکدیگر متصل هستند که درک هر یک با حضور دیگری ملموس‌تر می‌شوند لذا روشن است که زندگی نمی‌تواند خالی از ادبیات باشد.

این هنرمند ذوق را نتیجه شکل‌گیری یک اثر خواند و بیان کرد: آنچه عامل خلق یک اثر نقاشی می‌شود نتیجه ذوق و الهام نقاش از دغدغه‌هایی است که دارد. حال اگر این دغدغه‌ها از بطن ادبیات باستانی ایران‌زمین بیرون آید و با جادوی قلم‌مو و رنگ به تصویر کشیده شود، تأثیرگذاری دو چندانی خواهد داشت و حس و حال‌های کمرنگ شده با دیدن نقاشی‌های برگرفته از ادبیات در پس ذهن مخاطب مجدداً فعال خواهد شد. قدم برداشتن در راستای حفظ ادبیات کهن و حتی نو و تأکید بر اندیشه‌های ارزشمند بزرگانی که قبل‌تر مسیر تفکر و تعالی را پیموده‌اند از علاقه‌مندی‌های من است.

نمایشگاه ملیحه رستمی در گالری ایده پارسی

رستمی تأکید کرد: برخی مخاطبان انتظار مشاهده واژه به واژه شعر را در بطن هر اثر دارند اما دوست دارم این نکته را اشاره‌کنم که آثار نقاشی من برگرفته از حس و اندیشه اشعار است و یک گام فراتر از تصویرسازی صرف و به عبارتی نمایش احساس و تفکر پشت هر شعر منتخب است. بر همین اساس مجموعه حاضر از بطن اندیشه‌های شاعران بزرگ خلق شده‌اند.

او در ادامه افزود: آثار این نمایشگاه نیز نظیر 25 کار قبلی من کاملاً آبستره و بر مبنای احساسی است که از اشعار به دست آورده‌ام لذا بر خلاف تصور برخی از افراد در این آثار واژه یا کلمه‌ای به شکل مفهوم اصلی آن نمایش داده نمی‌شود، بلکه احساسی که من از خوانش این اشعار به دست آورده‌ام به شکلی آبستره ترسیم شده است. در واقع این آثار حاصل حس و اندیشه اشعار حماسی، عارفانه و عاشقانه این سه شاعر است.

این هنرمند درباره دلیل تمرکز بر این اشعار بیان کرد: اشعار خیام همواره برای من مقایسه‌ای بین دنیای مادی و معنوی بوده است لذا همواره از آن لذت می‌برم این در حالی است که در اشعار ملک‌الشعرای بهار می‌توان به معنای واقعی تأثیرات اتفاقات اجتماعی را جستجو کرد.

رستمی تصریح کرد: تمام شعرهایی که از آن‌ها احساسی دریافت کرده‌ام، گلچین شده‌اند به عنوان مثال من طنز خاص و زیبای عبید زاکانی را بسیار دوست می‌دارم لذا از آن در آثارم بهره‌مند شده‌ام.

نمایشگاه ملیحه رستمی در گالری ایده پارسی

او افزود: در این نمایشگاه عمده آثار مربوط به اشعار خیام و عبید زاکانی در ابعاد 50 در 50 تصویر شده‌اند اما اشعار ملک‌الشعرای بهار با ابعاد 25 در 35 به نمایش درآمده‌اند.

این هنرمند استقبال از نمایشگاه را مثبت خواند و بیان کرد: افراد بسیاری در ایران به ادبیات و شعر علاقه وافر دارند البته همه آن‌ها در بدو امر فکر می‌کردند که اشعار به شکل انتزاعی و یا نقاشی‌خط تصویر شده‌اند  درحالی‌که این آثار کاملاً دریافت احساسی مرا به شکلی کاملاً آبستره تصویر می‌کند.

رستمی از صرف یک سال و نیم زمان برای اجرای این نمایشگاه خبر داد و افزود: عمده آثار مربوط به اشعار خیام و عبید زاکانی با استفاده از اکریلیک بر روی بوم اجرا شده است اما کارهای ملک‌الشعرای بهار روی مقوا تصویر شده است.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۰ دی‌ماه، هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری ایده پارسی واقع در خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک ۲۸ مراجعه کنند.

 

گالری ایده پارسی ملیحه رستمی نمایشگاه رنج و رنجور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین