کد خبر: 14876 A

آدم‌های مش‌صفر و گل‌های گلستانه/ نگاهی به 4 نمایشگاه نقاشی

آدم‌های مش‌صفر و گل‌های گلستانه/ نگاهی به 4 نمایشگاه نقاشی

در گالری گردی این هفته به نمایشگاه‌‌های گالری‌های هور، آریا، مریم فصیحی هرندی و شکوه پرداخته‌ایم.

ایران‌آرت: نمایشگاه منوچهر صفرزاده در گالری هور، نمایشگاه امیر کبیرنژاد با عنوان "ای درخت معرفت" در گالری آریا، نمایشگاه علی گلستانه با عنوان "گل یاس بنفش 1396" در گالری مریم فصیحی هرندی و نمایشگاه سپیده یاری با عنوان "گذر در خیال دوردست" در گالری شکوه سوژه‌های این هفته گالری گردی هستند.

 

طرح‌های داستان‌پرداز

نمایشگاه طراحی و نقاشی منوچهر صفرزاده در گالری هور برپاست. بیشتر تابلوهای این نمایشگاه طراحی‌های سیاه و سفیدی هستند که در قاب‌های کوچک قرار گرفته و با خطوطی آزاد و رها آدم‌هایی را نشان ما می‌دهد که با قیافه‌های غیرطبیعی یا بدن‌های دفرمه شده مقابل مخاطب قرار گرفته‌اند. این تابلوهای داستان‌پرداز و روایت‌گر بیننده را با داستان زندگی آدم‌هایی مواجه می‌کند که به تنهایی مقابل چشم ما حضور دارند یا شاهد ارتباط آنها با افراد دیگر هستیم.

در این نمایشگاه طراحی اساس کارهای صفرزاده است و اگرچه گه‌گاه لکه‌های رنگی روی کاغذها دیده می‌شود اما آنچه وظیفه اصلی برای بیان احساس و مفهوم را برعهده دارد خطوط پر قدرتی هستند که آزادانه به هم پیچیده و فرم‌های مورد نظر را شکل داده‌اند. سادگی طرح‌ها باعث نمی‌شود مخاطب ساده از کنار آنها بگذرد، بلکه نگاه او را به سمت خود می‌کشد تا تامل بیشتری بر سطح کاغذ داشته و به دنبال کشف معنایی پنهان باشد.

افتتاحیه نمایشگاه طراحی منوچهر صفرزاده در گالری هور

اگرچه این طرح‌ها با سرعت زیاد کشیده شده‌اند اما هر کدام از آنها را می‌توان داستان کوتاهی دانست که قصه‌های زندگی را برای مخاطب بازگو می‌کنند.

بخش دیگری از آثار این نمایشگاه تابلوهای رنگینی است که در ادامه آثار قبلی این هنرمند، فضایی شلوغ و درهم پیچیده را با رنگ‌هایی تند و زنده نمایان می‌کند. آدم‌هایی که در کنار موجوداتی ناشناخته قرار دارند. موجوداتی که شاید روزگاری آدم‌هایی عادی بودند و حالا مسخ شده و چهره‌ای دگرگون یافته‌اند.

این نمایشگاه تا 29 دی‌ماه در گالری هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 ادامه دارد.

نگارگری با درختان کاغذی

آثار امیر کبیرنژاد با عنوان "ای درخت معرفت" در گالری آریا به نمایش درآمده است. در تمام آثار این نمایشگاه یک موضوع واحد تکرار شده اما هرکدام با تفاوت‌هایی در جزییات، راوی داستانی متفاوت هستند. هنرمند در این مجموعه "درخت" را به عنوان سوژه کار خود انتخاب کرده و با سادگی هر چه تمام‌تر به نمایش انواعی از آن پرداخته است.

اما کبیرنژاد برای نمایش درخت‌هایش شیوه‌ای غیر معمول را انتخاب کرده است. او به جای نقاشی کردن درخت‌ها، زمینه‌هایی رنگین را در زیر صفحه‌های کاغذی قرار داده که فرم مورد نظر در آنها خالی شده است. در واقع او با برش کاغذ به شیوه معرق، صفحاتی مانند کلیشه را به وجود آورده است که این بار به جای استفاده شدن برای چاپ یک اثر، خودشان نقش اصلی در نمایش تصویر را دارند.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های امیر کبیرنژاد در گالری آریا

اما درخت‌هایی که در این تصاویر می‌بینیم در گستره‌ای متنوع قرار می‌گیرند که در آن میان از درخت‌های طبیعی با فرم‌های شناخته شده تا درخت‌های مینیاتوری یا خیالی دیده می‌شود.

کبیرنژاد برای ایجاد حس بیشتر در این آثار از شیوه جالبی استفاده کرده و درون بعضی از قاب‌ها مقداری خاک ریخته است تا جلوه طبیعی‌تری در آنها ایجاد کند. حاشیه‌های مینیاتوری که برگ‌های درختان را دربرگرفته یا فرم‌های پیچان شاخه‌ها یادآورد سنت نگارگری ایران و نقش پر رنگ درخت در آنها است. ظرافت بسیار زیادی که در این آثار به کار رفته و برش‌های دقیقی که در کاغذ ایجاد شده از نکات قابل توجه در کار کبیرنژاد است.

این نمایشگاه تا 22 دی‌ماه در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر ، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.

به سادگی طبیعت

نمایشگاه نقاشی علی گلستانه با عنوان "گل یاس بنفش 1396" در گالری مریم فصیحی هرندی برپاست. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار او که به طبیعت پرداخته در کنار تعداد محدودی طبیعت بی‌جان به نمایش درآمده است.

گلستانه نگاهی تجریدی به طبیعت دارد و آنچه در تابلوهایش دیده می‌شود طبیعتی خودساخته است که از فیلتر ذهنی هنرمند عبور کرده و به ابزاری برای بیان روحیات او تبدیل شده است. اما این تجرید در آثار درجات متفاوتی دارد. اگر گاهی درخت‌ها و تپه‌های ساده شده را می‌بینیم، در تعدادی دیگر از آثار فقط سطوح رنگی دیده می‌شود که هیچ نشانه و فرم آشنایی در آنها وجود ندارد.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های علی گلستانه در گالری مریم فصیحی هرندی

اما گلستانه فقط به طبیعت بکر نپرداخته و در تعدادی از آثارش عناصر شهری هم دیده می‌شود که نمودهایی از منظره‌سازی معاصر هستند. قدرت هنرمند در استفاده از خطوط و رنگ‌ها در کنار سادگی موجود در آثار، تصاویری دلنشین و گویا ایجاد کرده است که مخاطب را با خود همراه می‌کند تا به کشف محیطی دیگرگونه بپردازد.

 این نمایشگاه تا 27 دی‌ماه به نشانی دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی، پلاک 11 برگزار می‌شود.

شهرهای خیالی رنگین

نمایشگاه نقاشی سپیده یاری با عنوان "گذر در خیال دوردست" در گالری شکوه برپاست. یاری در این مجموعه مناظر شهری را در فضایی غیر زمینی به تصویر کشیده و فضاهایی خیال‌انگیز و مبهم را به وجود آورده است. شهر در آثار او ویژگی‌های متفاوتی دارد و بیننده می‌تواند تعلق هر کدام از مناظر به کشورها و فرهنگ‌های گوناگون را درک کند. اگر کاروان شترها یک کشور عربی را به یاد می‌آورد، ساختمان‌های سفید با شیروانی‌های قرمز یادآور شهری اروپایی است.

سپیده یاری

آنچه در آثار یاری این شهرها را به هم پیوند می‌دهد قرار دادن آنها در میان حجم انبوه رنگ و بافت است. تاش‌های بزرگ قلم که رنگ‌های تند و گرم را در فضای اطراف ساختمان‌ها قرار داده است، نقاشی از مناظر شهری را از دیدگاه معمارانه یا توجه خاص به بناها خالی کرده و به جای آن تصاویری وهم‌آور به وجود آورده است که نمایانگر حسی در ورای تصویر ظاهری شهر است.

این نمایشگاه تا 13 دی ماه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 ادامه دارد.

 

گالری آریا گالری شکوه علی گلستانه گالری هور گالری مریم فصیحی هرندی منوچهر صفرزاده امیر کبیرنژاد سپیده یاری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین