کد خبر: 14694 A

گرافیک عامیانه و سردرهای سینمایی در یک گالری جدید

گرافیک عامیانه و سردرهای سینمایی در یک گالری جدید

علی بختیاری: نمایشگاه پوستر «پلاکارت» مجموعه ای از سردرهای سینمایی پیش از دیجیتال شدن این صنعت است که مجموعه ای از اعلان ها از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۸۱ را دربرمی گیرد.

ایران‌آرت: علی بختیاری دارنده مجموعه سردرهای سینمایی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه «پلاکارت» گفت: این نمایشگاه به بهانه پنجمین دوسالانه «سرو نقره ای» برگزار می شود و یکی از دلایلی اصلی برگزاری نمایشگاه این بود که ایمان صفایی دبیر پنجمین دوره «سرو نقره ای» تاکید بر نمایش گرافیک عامیانه داشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به دنبال یک رویکرد تاریخی و موضوعی در این دوره از دوسالانه به همین دلیل سراغ سردرها رفتیم که جزو فراموش شده ترین بخش گرافیک و گرافیک سینما هستند. سردرهای سینما که اندازه بسیار بزرگ و تولید بسیار محدود داشتند در گذشته فرصتی برای ماندگاری نداشتند زیر بعد از پایان اکران هر فیلم، سردر فیلم بعدی روی قبلی چسبانده می شد و یا پاره و دور انداخته می شد، به همین دلیل تعداد اندکی از آنها باقی مانده است.

 

این مجموعه دار تاکید کرد: از طرف دیگر این سردرها زمانی که طراحی می شد موزه گرافیک و یا موزه سینمایی وجود نداشت که این سردرها را بعد از استفاده جمع آوری کرده و از آنها حفاظت کنند، به همین دلیل غالب این آثار از بین رفته است. در واقع می توان گفت قسمت عمده تاریخ گرافیک ما که ارتباط مستقیم با سینما دارد و تاریخ مهمی از لحاظ مطالعات اجتماعی است از بین رفته است.

بختیاری گفت: طی ۱۰ سال گذشته محصولات گرافیکی را جمع آوری می کردم و خوشبختانه توانستم طی این سال ها تعدادی از این سردرها را هم از جاهای مختلف از جمله سینماها، سینماداران و گاهی مغازه ها گردآوری کنم.

این هنرمند توضیح داد: با توجه به اینکه اولین سردرها به سال های دور برمی گردد، از همان ابتدا تا امروز تنها ۲ مقاله درباره سردرها نوشته شده است که این مقاله ها توسط مرتضی ممیز و آیدین آغداشلو نوشته شده است.  

به گفته وی، اولین نمایشگاه از سردرهای سینما در دهه ۵۰ توسط فریدون آو برگزار شده بود و حالا دومین بار است که نمایشگاهی درباره سردر برگزار می شود.

 

این گرافیست در گفت و گو با مهر بیان کرد: این سردرها معمولا در ابعاد ۵ متر در ۲ متر و ۶ متر در ۲ متر و یا ۷ متر در ۲ متر است، همین مساله سبب شد تا از گالری سلام که نزدیک به ۶۰۰ متر فضا دارد استفاده کنیم و نزدیک به ۲۰ اثر را نمایش دهیم.

 

نمایشگاه پوستر «پلاکارت» از تاریخ ۹ دی ماه تا ۲ بهمن ماه و از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برای بازدید عموم باز خواهد بود.

 

سینمای ایران علی بختیاری سرو نقره ای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین