کد خبر: 13649 A

چهار ماه حبس خانگی یک موزه و یک پیشنهاد

چهار ماه حبس خانگی یک موزه و یک پیشنهاد

حسین هاشم پور

ایران آرت : حسین هاشم پور :  یازدهم آذر،حبس موزه بانک پاسارگاد در فرهنگستان هنر چهار ماهه شد؛

این تنها موزه در تهران و بلکه ایران است که آثار هنرمندان معاصر را به صورت دائمی به تماشا دارد.

یک

یادش سبز، آقای پرویز کلانتری، به همراهی آزاده جعفریان هم قدمش بودم در کوچه های روستای زیبای فشندک طالقان؛

برای خرید آب وارد بقالی شدیم، جوانکی که لهجه شیرین آذری داشت استاد را شناخت و خواهش کرد عکسی به یادگار بگیرد؛

جوان گفت دانشجوی نقاشی ست و دلش می خواهد آثار استاد را از نزدیک ببیند اما نمی داند باید به کجا مراجعه کند؛ آقای کلانتری مهربان، نشانی خانه اش را داد و گفت "حالا حالا نمایشگاهی ندارم اما چند تایی کار در خانه دارم می تونی بیایی ببینی." 

و بعدترش محور گفتگوی مان این شد که چرا شهری به بزرگی تهران، حتی یک موزه دائمی برای نمایش آثار هنرمندان معاصر ندارد؟ کسی می خواهد کارهای تناولی، آغداشلو، سپهری، یکتایی و دیگر بزرگان را ببیند باید کجا برود؟ 

موزه بانک پاسارگاد (پارس آریان) توانست در حد مقدورات یک بانک به این نیاز مبرم پاسخ دهد؛ در این مجموعه گرانبها یکصد سال اخیر هنر ایران قابل رصد است و دستکم از نخبگان هنر ایران آثاری به صورت دائمی به تماشاست که خودش اکسیژنی ست برای این شهر دود گرفته. 

دو

حبس چهار ماهه این موزه به هر دلیلی که باشد دستکم ظلم به دانشجویان هنری ست که اطراف خیابان برادران مظفر و موسسه صبا پرسه می زنند؛ پاتوق برخی از این جوانان دیدار از این موزه و بارها و بارها نگاه کردن آثار پیشکسوتان بود؛ البته رایگان بودن موزه هم در پاتوق شدنش بی تاثیر نبود؛

غیر از این گردشگران خارجی پای ثابت تماشای این موزه بودند و یکی از مقاصد همیشگی اتوبوس های گردشگران پلاک 135 این خیابان سنگ فرش شده بود. 

سه:

در این چهار ماه با وجود همه گونه اطلاع رسانی رئیس فرهنگستان هنر، و حتی وارد دانستن اتهامات دزدی، فریب هنرمندان، تقلب و... حتی برای یکی از آثار این گنجینه یک نفر مدعی هم پیدا نشده است؛ و به عکس، چهره های شناخته شده هنر از طریق رسانه ها اعلان کردند خودشان کار به موزه فروخته اند. 

چهار:

شرکت پارس آریان نمونه هایی از قراردادهای اجاره موسسه صبا در سال های مختلف را برای رسانه ها ارسال کرده که روی سربرگ صبا هستند و نشان می دهد آنها از سال 1387 تا امروز سالانه چند صد میلیون تومان به فرهنگستان هنر اجاره گالری پرداخته اند؛

جالب است که 25 مرداد خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تیتر " آیا فرهنگستان هنر حق توقیف آثار را داشته است؟ +اسناد"  بنا به همین اسناد در همان لید مطلب می نویسد:" این اسناد به‌خلاف صحبت‌های رئیس فرهنگستان هنر است و ظاهراً او حق توقیف آثار را نداشته است."

در واقع اکنون موزه بانک پاسارگاد چهار ماه است در مکانی که ماهانه 25 میلیون تومان بابت آن اجاره پرداخت کرده است، در حبس است.

پنج:

راستش هیچ خیریتی در حبس موزه بانک پاسارگاد نبود؛ و تازه آسیب های جدی و هولناکی هم رساند؛

سرمایه هایی که در حال مطالعه برای ورود به عالم هنر بودند را دچار تردید کرد؛

و از آن بدتر رئیس فرهنگستان هنر که به جهت شعرهایش احترامی داشت، رویه ای را در پیش گرفت که 600 هنرمند در نامه ای به رئیس‌جمهور از تهمت های اثبات نشده و ادبیات غیرفرهنگی او شکوایه کردند؛

بماند که تا امروز رئیس‌جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی اعضای پیوسته و وابسطه فرهنگستان هنر که باید پاسخگوی عملکرد فرهنگستان هنر باشند، بابت این سلسله توهین ها از هنرمندان عذرخواهی نکرده اند.

شش:

قوه قضائیه و دادگاه، سرنوشت ادعاهای رئیس فرهنگستان هنر را روشن خواهد کرد،

تا آن روز پیشنهاد می کنم درهای این موزه که حالا شهرتی چند چندان هم یافته، به روی مردم گشوده شود تا هم بیم جامعه هنری از تخریب آثار از بین رود و هم علاقمندان فرصت تماشای آن را بیابند؛

خوشبختانه فرهنگستان هنر از نظر حراست و نگهبانی مجهز است و دیدار مردمی از موزه خللی در رسیدگی به پرونده آن ایجاد نمی کند.

 

این یادداشت هم زمان در روزنامه شرق ص 14 به چاپ رسیده است. 

فرهنگستان هنر حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور علی معلم دامغانی موزه بانک پاسارگاد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین