کد خبر: 13647 A

نغمه جهانی و نوژن نظام‌العلما از «هنر دیجیتال تهران» می‌گویند/ ورود به جهان هالیگرافیک با ویدیوآرت

نغمه جهانی و نوژن نظام‌العلما از «هنر دیجیتال تهران» می‌گویند/ ورود به جهان هالیگرافیک با ویدیوآرت

نوژن نظام‌العلما معمار است و نغمه جهانی عکاس؛ هنر دیجیتال با برداشتن شکاف‌ بین هنرها توانسته هنر این دو را به هم نزدیک کند و منجر به خلق ویدیوآرت «رویا» شود...

ایران‌آرت: امروز در ایران‌آرت می‌خواهیم به شما پیشنهاد بدهیم که شال و کلاه کنید خودتان را به گالری محسن برسانید و آثار هفتمین سالانه «هنر دیجیتال تهران» را به تماشا بنشینید. این رویداد از جمعه ١٠ آذرماه با نمایش آثار هنرمندان ایرانی و بین‌المللی در گالری محسن و مرکز نبشی افتتاح شده و تا فردا سه‌شنبه ١۴ آذر هر روز از ساعت ۴ تا ٩ شب ادامه خواهد داشت.

 

سالانه‌ «هنر دیجیتال تهران» با استفاده از صحنه‌های روزمره‌ شهری در کنار موجوداتی که پیش از ما در این بستر جغرافیایی می‌زیسته‌اند در تبلیغات تصویری‌اش، اشاره‌ای ضمنی به تقابل و در عین حال تعامل چنین مفاهیم دوگانه‌ای چون «وجود» و «دیجیتالیزه‌ شدن» دارد.

با این ایده است که مخاطبان آن طی پنج روز، می‌توانند علاوه بر تجربه‌ مواجهه با آثار هنری دیجیتال به شیوه‌های مختلف تعاملی، چیدمان و اجرا فرصت حضور در کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی را دارند؛ اتفاقی که در ایران کمتر شاهدش هستیم.

 

اگر می‌خواهید کلی هنر دست اول از نقاشی و عکس و مجسمه و ویدیوآرت ببینید، هفتمین سالانه هنر دیجیتال تهران را از دست ندهید.

 

هنر دیجیتال آقای معمار و خانم عکاس

نغمه جهانی و نوژن نظام‌العلما، از هنرمندان حاضر در هفتمین سالانه «هنر دیجیتال تهران» بوده‌اند. آن‌ها با ویدیوآرتی به نام «رویا» در این دوره مورد توجه قرار گرفته‌اند. اثری که طی آن، دختری را می‌بینیم که خواب می‌بیند و سپس در چهار مرحله وارد رویاهای او می‌شویم. این ویدیو، به صورت تری‌دی‌مکس و با افترافکت اجرا شده است.

نوژن نظام‌العلما که معمار است و از همین رو، تری‌دی و افترافکت‌های این ویدیو را بر عهده داشته، درباره برگزاری هفتمین سالانه به ایران‌آرت می‌گوید: «چند سالی است که با تلاش‌های گالری محسن، هنر دیجیتال در ایران جدی گرفته شده است؛ این سالانه، کسانی را که دیجیتال‌آرتیست محسوب می‌شوند کنار هم گردآورده است؛ هنری که اینجا عرضه می‌شود اغلب با محوریت هنر و برنامه‌نویسی است. در واقع اینستالیشن‌هایی اینجا می‌بینیم که در لحظه و با برنامه‌نویسی ساخته می‌شوند».

او درباره ویدیوی «رویا» که با همسرش آن را به این سالانه آورده‌اند نیز می‌گوید: «این اثر نوعی تری‌دی‌مپینگ است که خطای دید ایجاد می‌کند. ما پروجکشن را طوری در کنج با برنامه تنظیم کرده‌ایم که تصویر از حالت مربعی خارج شود و ابعاد دیگری به خود بگیرد و به نوعی به تصاویر هالیگرافیک شبیه شود».

نغمه جهانی هم که سال‌هاست عکاسی می‌کند و در ده نمایشگاه گروهی شکرت و دو نایشگاه انفرادی نیز از آثارش بر پا کرده، ایده‌پرداز اثر «رویا» بوده است. او فرارفتن از محدودیت‌ها را دلیل علاقه‌اش به هنر دیجیتال عنوان می‌کند و می‌گوید: «برای من در کنار عکاسی، ویدیو همیشه جذاب بوده است. بسیاری از هنرمندان به خاطر قابلیت‌های فراوان این هنر به ان روی آورده‌اند. برای من، دیجیتال‌آرت، مدیای گسترد‌ه‌ای است چرا که نمی‌خواهم خودم را به عکاسی محدود ‌کنم.

 

 

نغمه جهانی نوژن نظام العلما هنر دیجیتال تهران هفتمین سالانه هنر دیجیتال تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین