کد خبر: 12863 A

رکورد حراج‌های هنری دنیا شکسته شد / لئوناردو داوینچی 450 میلیون دلاری

رکورد حراج‌های هنری دنیا شکسته شد /  لئوناردو داوینچی 450 میلیون دلاری

آخرین اثر هنری لئوناردو داوینچی که قرن‌ها گم شده بود، با فروش ۴۵۰ میلیون دلاری در حراج کریستیز، گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده تاریخ شد.

ایران آرت: نقاشی «سالواتور موندی» یا «ناجی جهان»، شاهکار هنری لئوناردو داوینچی از مسیح مقدس که پادشاه لویی دوازدهم از فرانسه آن را بیش از ۵۰۰ سال پیش سفارش داده بود و سال‌ها بود که گم شده بود، دیشب (به وقت محلی) در حراجی کریستیز نیویورک به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار فروخته شد و تبدیل به گران‌قیمت‌ترین اثر هنری فروخته‌شده تاریخ در حراجی شد.

این نقاشی بعد از ۲۰ دقیقه پرتنش و هیجانی به فروش رفت که طی آن خریداران از طریق تلفن با نمایندگان خود در ارتباط بودند و پیشنهاد خرید می‌دادند. یوسی پیل کانن حراج گذار شاخص حراج خانه کریستیز در حالیکه تابلو نمایش اعداد حراجی، عبور از ۲۰۰ میلیون دلار را نشان می داد، گفت:" لحظه‌ای تاریخی است، کمی صبر می‌کنیم." 

او ریتم حراجی را کند کرد تا بید کنندگان روی قیمت این تابلوی گرانبها فرصت فکر بیشتری داشته باشند، استراتژی او گویا جواب داد قیمت همین طور بالا و بالاتر رفت. در یک وهله یکی از پیشنهاد دهنده‌های تلفنی ناگهان قیمت را از ۳۳۲ میلیون دلار به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش داد. بعد مزایده ادامه پیدا کرد:‌ ۳۵۳ میلیون دلار، ۳۵۵ میلیون دلار. جهش به ۳۷۰ میلیون دلار. جهش به ۴۰۰ میلیون دلار.

ناجی جهان داوینچی

در نهایت پیل کانن گفت «از همه شما به خاطر شرکت در مزایده ممنونم. اثر فروخته شد» و اتاق فروش یک صدا دست زد و تشویق کرد. این خانه حراجی، هویت خریدار یا حتی دین او را مشخص نکرد. جیولامه چروتی که مدیرعامل کریستیز است گفت نمی‌داند خریدار می‌خواهد هویت خود را در آینده به صورت عمومی فاش کند یا خیر.

در اوج مزایده، تا ۶ پیشنهاد دهنده در جمع کسانی بودند که شانس داشتند و چروتی تایید کرد که "پرش‌های ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون دلاری مسلما غیرعادی بودند. او اضافه کرد: این پرش‌ها اهمیت این نقاشی را ثابت کرد و در عین حال   نشان داد بعضی از پیشنهاد دهندگان می‌دانستند ارزش نقاشی بالاتر از پیشنهاد آن‌ها خواهد رفت. احتمالا می‌دانستند هنوز تا پایان رقابت جا باقی مانده است، می‌خواستند کار را زودتر تمام کنند، با این حال خیلی طول کشید."

این فروش باعث می‌شود «سالواتور موندی» گران‌قیمت‌ترین اثری بشود که تا به حال به صورت خصوصی یا در حراجی فروخته شده و این شامل نقاشی «زنان الجزیره» سال ۱۹۵۵ پابلو پیکاسو هم می‌شود که نزدیک به ۱۸۰ میلیون دلار به فروش رفته بود. گفته می‌شود رکورد فروش نقاشی‌ها به طور خصوصی چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای اثری از پل سزان و ۳۰۰ میلیون دلار برای اثری از پل گوگن باشد.

حراجی کریستیز این نقاشی را ماه گذشته پیش‌نمایش کرده بود و آن را «بزرگترین کشف قرن بیست‌ویکم» خوانده بود. این اثر مسیح را در حالی نشان می‌دهد که یک گوی کریستال در دست چپ خود دارد و دست راستش را به نشانه دعا بالا برده است.

«سالواتور موندی» حدود سال ۱۵۰۰ نقاشی شده و تا کمتر از دو دهه پیش فرض بر این بود که برای همیشه گم شده است. با این حال این نقاشی در یک فروش ایالتی در آمریکا به ارزش تنها ۱۰ هزار دلار توسط مردی به نام الکساندر پریش خریداری شد. او این نقاشی را ترمیم و تایید کرد و برای نخستین بار آن را در گالری ملی لندن در سال ۲۰۱۱ در معرض دید عموم قرار داد.

ناجی جهان داوینچی

به گزارش مهر به نقل از گاردین؛ آلن وینترمیوت که متخصص ارشد در زمینه نقاشی‌های استادان قدیمی در کریستیز لندن است، این اثر را «جام مقدس» نقاشی‌های استادان عصر قدیم خواند و گفت هرگز شکی نداشت که داوینچی می‌تواند تمام رکوردها را با این نقاشی بشکند.

او گفت: این آخرین نقاشی کشیده شده توسط لئوناردو است، بزرگترینِ هنرمندان رنسانس و این نقاشی برای تمام کلکسیونرهای سراسر جهان جذاب بود. تک‌تک محققان داوینچی برای یک دهه گذشته قبول کرده‌اند که این اثر متعل به اوست. در وضعیت بی‌نقصی نیست چون ۵۰۰ سال قدمت دارد اما کاملا حضور و وضعیت یک اثر حقیقی لئوناردو را دارد.

 

حراج کریستیز لئوناردو داوینچی تابلو ناجی جهان گران قیمت ترین نقاشی دنیا گران ترین نقاشی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین