کد خبر: 11824 A

یک ذهن بیمار و موزه هنرهای معاصر و جعبه ها و تهمت های بدون سند

یک ذهن بیمار و موزه هنرهای معاصر و جعبه ها و تهمت های بدون سند

متاسفانه برخی افراد ذهن بیماری دارند و فقط دنبال حاشیه هستند. در حالی که می‌توانستند با طرح یک پرسش ساده، از ماجرا آگاه شوند

ایران آرت : ندا آل طیب در روزنامه اعتماد نوشت : داستان‌های موزه هنرهای معاصر همچنان ادامه دارد.

تا همین چندی پیش بحث انتقال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور مطرح بود؛ ماجرایی که با ورود ریاست‌جمهوری متوقف شد تا آب‌ها کمی از آسیاب بیفتد اما به تازگی خبر دیگری، دوباره نام موزه هنرهای معاصر را بر سر زبان‌ها انداخت:

موضوع این‌بار درباره تعداد زیادی جعبه در مقابل در ورودی موزه بود. خبری که در یکی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد و نویسنده عنوان کرده بود که آیا قرار است اشیایی از موزه خارج شود یا برعکس قرار است وسایلی به موزه وارد شود و در ادامه توضیح داده بود از آنجاکه لیست آثار موجود در موزه مبهم است، نمی‌توان این موضوع را ثابت کرد و به هر روی، وجود این جعبه‌ها در مقابل در ورودی موزه ایجاد نگرانی می کند.

علی محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به پرسشی درباره وجود این جعبه‌ها گفت:" این جعبه‌ها به نمایشگاه بعدی موزه مربوط می شوند. قرار است از روز سه‌شنبه نمایشگاهی از آثار حجمی هنرمند آلمانی- انگلیسی، تونی کرگ در موزه برگزار شود و چون آثار او بسیار بزرگ و حجیم هستند، مجموعه این آثار را به وسیله 5 تریلی از آلمان به ایران منتقل کرده‌ایم.

او تاکید کرد که طبیعتا قرار نبوده آثار این هنرمند با جعبه در موزه نمایش داده شوند و بنابراین ما این آثار را از جعبه بیرون آوردیم و جعبه‌ها را به انبار وزارت ارشاد فرستادیم تا دوباره آثار را در همین جعبه‌ها بسته‌بندی کنیم و به آلمان برگردانیم."

او البته این اظهار تاسف را هم داشت:" متاسفانه برخی افراد ذهن بیماری دارند و فقط دنبال حاشیه هستند. در حالی که می‌توانستند با طرح یک پرسش ساده، از ماجرا آگاه شوند."

زارع در پاسخ به این سخن که موزه هنرهای معاصر مدتی است مدام درگیر حاشیه است، این موضوع را به‌شدت رد و تاکید کرد: « موزه هیچ حاشیه‌ای ندارد. موضوع خیلی ساده است. این آثار به وسیله این جعبه‌ها از آلمان به ایران منتقل شده و حالا هم باید به وسیله همین جعبه‌ها از ایران به آلمان برگردانده شود. در موزه هم که جایی برای نگهداری جعبه نداریم و باید جعبه‌ها را به انبار وزارت ارشاد منتقل می کردیم."

وضعیت بلاتکلیف انتقال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور، عدم اطلاع هنرمندان از نحوه انتقال و قراردادها باعث اعتراض گسترده هنرمندان و باز شدن پای مجلس و پای ریاست‌جمهوری شد.

با این حال سرپرست موزه هنرهای معاصر درباره انتقال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور نیز توضیح داد که فعلا این روند متوقف است: " فعلا صحبتی در این زمینه انجام نشده است ولی تلاش می‌کنیم روند این موضوع را دوباره به جریان بیندازیم."

اما توضیح در مورد جعبه‌های شبهه برانگیز و آثار هنرمند آلمانی- انگلیسی را زارع ترجیح داد در نشست خبری این نمایشگاه ارایه کند و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که"  آثار تونی‌کرگ، مجسمه‌های بزرگ چند تنی هستند که به وسیله این جعبه‌ها حمل و نقل می‌شوند، درحالی که بیشتر آثار موزه هنرهای معاصر ما نقاشی هستند که قطعا خارج کردن آنها از موزه با این جعبه‌ها انجام نمی‌شود."

زارع پیش از این خبر داده بود که حدود ۸۰ اثر از تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آیند و سپس بخشی از این آثار به ترتیب در موزه هنرهای معاصر اصفهان و موزه هنرهای معاصر کرمان میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود.

این نمایشگاه با حمایت اسپانسر خصوصی برگزار می‌شود و انتخاب نمایشگاه آثار تونی کرگ ماحصل اطلاعات و شناخت مدیر مرکز هنرهای تجسمی و به انتخاب او صورت گرفته است.

تونی کرگ یکی از هنرمندان مطرح مجسمه‌سازی در سطح جهان و به خصوص اروپا است. او هنرمندی انگلیسی- آلمانی است که در حال حاضر مقیم کشور آلمان است. وی مجسمه‌های سنگین و بزرگ می‌سازد. نمایشگاه آثار تونی کرگ که به مدت سه ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپا خواهد بود، با حضور این هنرمند در ایران برپا می‌شود.

 

iranart

موزه هنرهای معاصر تهران علی محمد زارع
نظرات خوانندگان
  • دژم
    پاسخ

    اصولا نقل و انتقال آثار موزه از درب ورودی غیر معقول است. شاید بی تجربگی است حمل بار موزه از درب پارک لاله طراحی شده است که تمامی آثار برای ورود و خروج از آن درب با هماهنگی نگهبانی پارک صورت می گیرد. این که اموال موزه بی نام و نشان هستند نیز نادرست است چون تمامی اموال موزه که از پیش از انقلاب در موزه وجود داشته اند ثبت وزارت دارایی هستند. و آقای زارع صحیح می فرمایند که این ها وارد شده اند چون این شیوه بسته بندی در فضای باز آن هم اموال موزه خیلی به دور از عقل است. تنها غیر اصولی و بی سلیقه کار کردن انتقال آثار از درب ورودی است.

  • محمد
    پاسخ

    امكان انتقال اين آثار از بارانداز ورودي پارك لاله به دليل كوتاهي سقف امكانپذير نبوده وگرنه كارشناسان خبره موزه به اين واقفند.

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین