کد خبر: 11704 A

به‌ زودی خاورمیانه پزشک‌نیا را خواهد شناخت / مدیر گالری شهریور از نمایشگاه پزشک‌نیا می‌گوید

به‌ زودی خاورمیانه پزشک‌نیا را خواهد شناخت / مدیر گالری شهریور از نمایشگاه پزشک‌نیا می‌گوید

در اولین نمایشگاه انفرادی پزشک‌نیا بعد از مرگش، علاوه بر آثار هنری، اسناد و مدارک او هم به نمایش درآمده است.

ایران آرت: نمایشگاهی از آثار هوشنگ‌پزشک‌نیا در آستانه‌ی صدمین سال تولد او در گالری شهریور برگزار شده است که نزدیک به سی اثر از این هنرمند در آن به نمایش درآمده است. امیرحسین زندی، مدیر گالری شهریور، در گفت و گو با ایلنا درباره‌ی این نمایشگاه و برنامه‌های گالری گفتگویی داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

 

بعد از مرگ پزشک‌نیا، این اولین نمایشگاه انفرادی‌ای است که از آثار این هنرمند برگزار می‌شود؟

بله. به‌صورت گروهی نمایشگاه‌هایی برگزار شده که آثار پزشک‌نیا هم در میانشان بوده، ولی این اولین نمایشگاه انفرادی پزشک‌نیا بعد از مرگش است. از طرفی، ما همیشه سعی می‌کنیم که در بخشی از نمایشگاه‌ به محتوا هم بپردازیم، تا بازدیدکنندگان بیشتر با هنرمند و سابقه‌‌اش آشنا شوند. از این جهت، یک قسمت از گالری را به اسناد، مدارک و عکس‌هایی که از پزشک‌نیا باقی مانده بود، اختصاص دادیم. حتی در میان اسناد، نامه‌ای است که پزشک‌نیا به انورسادات (رئیس جمهور وقت مصر) نوشته است. جالب است؛ در این نامه به انورسادات نوشته که به عنوان رئیس امت اسلامی، در ماه محرم عزاداری برگزار کن، سینه‌زنی راه بینداز، و عید فطر را تعطیل کن. درواقع، انسجام امت‌های اسلامی را به انورسادات توصیه می‌کند.

آیا کارها را برای فروش گذاشته‌اید؟

حدود سی اثر از پزشک‌نیا در این نمایشگاه ارائه شده است. حدود ۵۰ درصد کارها برای فروش است. ۵۰ درصد دیگر هم از مجموعه‌‌‌های شخصی کولکتور‌هاست که تمایلی به فروش نداشتند و ما هم صرفاً برای نمایش گذاشتیم. خانم نیلوفر پزشک‌نیا (دختر هنرمند)، سهراب دریابندری، برادران زهرایی، لیلی گلستان، نادر مبرقع، لیلا میری و نیما نیکنام لطف کردند و آثارشان را در اختیار گالری شهریور قرار دادند. هیچ کدام از آثار این نمایشگاه، از مجموعه‌ی خودم نیست.

هوشنگ+پزشک-نیا+(6)

بازار آثار پزشک‌نیا چگونه است و قیمت آثارش در چه رنجی است؟

در این نمایشگاه، قیمت آثار بینِ ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است، که حالا بسته به خصوصیت‌ مختلف آثار مثلِ ابعاد، تکنیک‌، سال‌ اثر، و هم‌چنین قیمتی که فروشنده‌ی اثر تقاضا می‌کند و گالری آن را کارشناسی می‌کند، و همین‌طور آماری که ما در گذشته از فروش آثار پزشک‌نیا داشتیم، قیمت‌ها در نوسان است. همه‌ی این متغیرها به هم  وابسته‌اند. یعنی سابقه‌ی فروش آثار، به‌اضافه‌ی وضعیت فعلی بازار دست‌به‌دست هم می‌دهند و قیمت‌ها را مشخص ‌می‌کنند. کارهای این هنرمند، نسبت به سال گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. تقریباً آثار پزشک‌نیا در هر دوره‌ی حراجی تهران حضور داشته، و بین ۱۳۰ میلیون تا ۱۶۰ میلیون فروخته شده است.

پزشک‌نیا یکی از پراهمیت‌ترین آرتیست‌های نسل اولِ مدرن ایران است که با «جلیل ضیاپور» در «انجمن هنری خروس جنگی» فعال بود. به‌ زودی خاورمیانه پزشک‌نیا را خواهد شناخت. دقیقاً وضعیت او مشابه کسی مثل  بهمن محصص است. سال‌ها به محصص اعتنایی نمی‌شد، اما یک‌مرتبه به او توجه شد که حقش هم بود.

آثار پزشک‌نیا بیشتر در مجموعه‌های خصوصی است یا در مجموعه‌ها و مراکز دولتی مثل موزه‌ها هم آثارش وجود دارد؟

بیشتر این آثار را مجموعه‌دارهای خصوصی دارند. بخشی از کارهای پزشک‌نیا دست خانواده‌اش است. بخشی‌ هم فروش رفته و در دست مجموعه‌دارهاست. ما الان مجموعه‌دارهایی را داریم که کمتر از خانواده‌ی هنرمند کار ندارند، و این اهمیت پزشک‌نیا را نشان می‌دهد که همیشه کولکتورها به آثار او توجه نشان داده‌اند.

آیا مجموعه‌دارهای خارجی هم آثار او را دارند؟

به‌نظرم آن‌ها هم کارهایش را دارند. چون پزشک‌نیا در سال‌های آخر حیاتش، در انگلستان و فرانسه نمایشگاه‌هایی داشته. بعضی‌ از این کارها به فروش رفته. هم‌چنین مدتی در استانبول زندگی کرده است. حتماً در استانبول هم کارهایی را فروخته. در چند دوره، کارهای پزشک‌نیا در حراجی بونامز لندن هم شرکت کرد. ما زمانی که در آرت‌‌فر دوبی بودیم، مجموعه‌دارهای انگلیسی و فرانسوی‌ای را می‌دیدیم که کارهایی از مسعود عربشاهی داشتند. یا مجموعه‌دارهای عربی که می‌گفتند کارهای ابولقاسم سعیدی را دارند.

هوشنگ+پزشک-نیا+(13)

 

 

گالری شهریور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین