کد خبر: 10667 A

ملانوروزی:اعتماد انجمن‌های هنری به وزارت ارشاد محکم نشده

ملانوروزی:اعتماد انجمن‌های هنری به وزارت ارشاد محکم نشده

امیر سقراطی: موزه هنرهای معاصر طرح بینال هنر را از ما گرفت و اعلام کرد، انجمن نقاشان ایران توان برگزاری چنین چیزی را ندارد و خود ما می‌خواهیم آن را برگزار کنیم.

ایران آرت : مجید ملانوروزی،مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در گفتگویی با روزنامه اعتماد اعتراف کرده است:"اعتماد انجمن‌های هنری نسبت به وزارت ارشاد محکم نشده است. 

علی مطلب زاده در مطلبی با تیتر" بازگشت به نقطه صفر" که امروز در صفحه 12 اعتماد به چاپ رسیده است نوشت: 

«مایل هستیم تمام برنامه‌های‌مان را در حوزه اجرا به نهادهای تخصصی، انجمن‌ها و موسسات تخصصی بسپاریم و این تقاضا را هم انجام داده‌ایم. بسیاری از دوسالانه‌ها توسط همین انجمن‌ها برگزار شده است، اگر نارضایتی در میان آنها وجود دارد، برای من معنی خاصی ندارد.»

تازه‌ترین صحبت‌های مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی درباره برگزاری دوسالانه‌های مختلف هنری را باید برگشت به همان نقطه صفری دانست که سال‌هاست در برگزاری دوسالانه‌های هنری روی آن انگشت گذاشته می‌شود و در نهایت با پاک کردن صورت مساله نتیجه‌ای جز عدم دخالت انجمن‌های هنری در برگزاری دوسالانه‌های دولتی ندارد با این تفاوت که این‌بار مرکز هنرهای تجسمی پیشقدم شده بود تا به برگزاری دوسالانه‌های به تعویق‌افتاده سر و شکل منظم‌تری بدهد.

روزهای پایانی مردادماه بود که دفتر هنرهای تجسمی برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی منظم در برگزاری دوسالانه‌ها به عنوان یکی از مطالبات جامعه هنری اعلام آمادگی کرد و در نامه‌ای خطاب به ٩ انجمن‌ تجسمی پیشنهادی را برای برگزاری مرتب این دوسالانه‌های هنری ارایه داد: «دفتر هنرهای تجسمی ضمن اعلام آمادگی برای برنامه‌ریزی برگزاری منظم مستمر دوسالانه‌های تخصصی هنرهای تجسمی پیشنهاد می‌کند که دوسالانه‌های نقاشی، خوشنویسی، تصویرسازی، عکس و نگارگری در سال‌های فرد و دوسالانه‌های گرافیک، مجسمه‌سازی، کاریکاتور، سفال و سرامیک در سال‌های زوج برگزار شود.»

این دفتر در این نامه از انجمن‌های مختلف خواسته بود تا پیشنهادهای خود را برای برگزاری مستمر دوسالانه‌ها تا ۳۰ مردادماه ارسال کنند.

اما چنین پیشنهادی آن‌چنان که انتظار می‌رفت با استقبال انجمن‌ها روبه‌رو نشد و کار تا آنجا پیش رفت که بعد از پایان مهلت چند روزه مرکز هنرهای تجسمی اعضای انجمن‌ها در گفت‌وگوهایی جداگانه به این درخواست و ایرادهای آن واکنش نشان دادند.

حالا بعد از گذشت چند هفته مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی از اینکه هیچ پیشنهادی درباره برگزاری این دوسالانه‌ها به این دفتر نرسیده صحبت کرده است. ملانوروزی با اشاره به اینکه پیشنهادهای انجمن‌های هنری درباره برگزاری دوسالانه‌ها تا به حال برای دفتر هنرهای تجسمی ارسال نشده دلیل این تاخیر را هم تغییرات درونی انجمن‌ها دانسته است.

او به این موضوع هم اشاره می‌کند که در هیچ کجای دنیا دوسالانه‌ها را انجمن‌های هنری برگزار نمی‌کنند و از کم شدن اعتماد این انجمن‌ها به وزارت ارشاد می‌گوید: «هیچ کجای دنیا، دوسالانه‌ها را انجمن‌های هنری برگزار نمی‌کنند، بلکه یک تیم تخصصی از حوزه‌های فرهنگی، شهرداری‌ها و نهادهای تخصصی این کار را انجام می‌دهند. وقتی همت جمعی باشد، حتما اتفاقات خوبی می‌افتد. شاید اعتقاد ما مبنی بر واگذاری این رویدادها به انجمن‌های تخصصی، باید فرهنگ‌سازی شود، زیرا اعتماد خیلی انجمن‌ها نسبت به وزارت ارشاد محکم نشده است. از طرفی ممکن است برنامه‌های‌شان ایده‌آل‌گرا و با امکانات ما ناسازگار باشد. »

بخش آخر صحبت‌های ملانوروزی یادآور همان طرحی است که چند سال پیش انجمن نقاشان ایران برای برگزاری دوسالانه‌ای به موزه داده بود.

در روزهایی که واکنش‌ها به پیشنهاد دفتر هنرهای تجسمی برای برگزاری منظم دوسالانه‌ها ادامه داشت، سیدامیر سقراطی، عضو هیات‌مدیره انجمن هنرمندان نقاش از طرحی خبر داد که دوسال‌ونیم پیش و بعد از پیشنهاد مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد برای برگزاری مرتب دوسالانه‌های هنری ارایه شده است: « دو سال و نیم پیش، ما روی یک طرح پژوهشی سه ماهه کار کردیم. پنج پژوهشگر جوان تحت سرپرستی یک نقاش پیشکسوت، این کار را انجام دادند و در نهایت، یک طرح درباره برگزاری دوسالانه بین‌المللی ارایه کردیم که فقط درباره نقاشی نیست و برای تمام هنرهای تجسمی کاربرد دارد. همه بی‌ینال‌های دنیا در آن متن، بررسی شده بودند. موزه هنرهای معاصر آن طرح را از ما گرفت و اعلام کرد، انجمن نقاشان ایران توان برگزاری چنین چیزی را ندارد و خود ما می‌خواهیم آن را برگزار کنیم.»

تازه‌ترین اظهارنظر مجید ملانوروزی درباره این موضوع در روز گذشته نشان داد که گره کور برگزاری منظم دوسالانه‌های هنری همچنان باز نشده باقی خواهد ماند. این همان گره‌ای بود که چهار سال پیش هم با شکستن طلسم ١١ ساله برگزاری دوسالانه تصویرگری قول باز شدن آن این‌بار توسط معاون هنری ارشاد داده شده بود. علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد در آن زمان با تاکید بر برگزاری دوسالانه‌ها توسط انجمن‌ها و بخش خصوصی گفته بود: «ما به دنبال آن نیستیم که بخش دولتی برگزارکننده برنامه‌ها باشد، بلکه اتفاقات در انجمن‌ها و بخش خصوصی می‌تواند به نحو درست انجام شود و ما باید حمایت‌کننده باشیم. اگر فاصله بین نگاه حاکمیتی و نگاه مردم کاهش یابد، اتفاقات بهتری را شاهد خواهیم بود.»

شاید برای چنین اتفاقات بهتری هنوز هم باید منتظر ماند، چیزی از جنس همان انتظار ١١ ساله یا حتی همین انتظار شش ساله‌ای که برای هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی که این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران در حال برگزاری است کشیده شد.

 

 

مجید ملانوروزی انجمن نقاشان ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین