کد خبر: 10629 A

هستی به معنای گستردگی است/ نسرین عتیقه‌چی از تاثیر نظریات هایدگر در آثارش می‌گوید

 هستی به معنای گستردگی است/ نسرین عتیقه‌چی از تاثیر نظریات هایدگر در آثارش می‌گوید

عتیقه‌چی عقیده دارد کارهای این مجموعه بر مبنای اکسپرسیو شخصی از نظرات هایدگر شکل گرفته است.

ایران‌آرت: نسرین عتیقه‌چی، هنرمند نقاش درباره نمایشگاه "گستردگی در هستی" در گالری گلستان به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه بالغ بر 24 تابلو به نمایش گذاشته شده که 16 اثر آن در ابعاد بزرگ و 8  اثر آن در ابعاد کوچک و مربوط به فعالیتم در پاریس است.

وی در خصوص عنوان این نمایشگاه اظهار کرد: به نظر من همه چیز در عالم هستی دارای گستردگی است به این معنا که هر ذره همانقدر از عظمت هستی بهره برده که آسمان نامتناهی از آن برخوردار است.

این هنرمند با اشاره به اهمیت پدیده‌های طبیعی در شکل دادن به چنین اندیشه‌ای بیان کرد: وقتی به آسمان بالای سرمان نظر می‌اندازیم خود را به سان ذره‌ای خرد می‌یابیم که در برابر عظمت آسمان ناچیز است. به همین خاطر هایدگر در جایی می‌گوید که انسان با دیدن شکوه آسمان و هستی دچار خوف و خشیتی می‌شود که او را به استعلاء می‌رساند. استعلایی که در نهایت به وحدت انسان و امری والا منجر می‌شود.

عتیقه‌چی افزود: به نظر من این استعلاء تنها با گستردگی روح انسان در جهان هستی می‌تواند صورت پذیرد ضمن اینکه از نگاه من این گستردگی جهان هستی در نهایت به وحدت کائنات می‌انجامد.

وی توجه به گفته‌های هایدگر را از جمله دلایل پرداختن به این مجموعه خواند و در این باره توضیح داد: از آنجایی که دکترای من در زمینه فلسفه هنر است بیشتر روی کارها و دیدگاه‌های هایدگر تمرکز کردم و در نتیجه جذب آن شدم.

این هنرمند تصریح کرد: هایدگر اعتقاد دارد که هنر، آشکارگی وجود است و این وجود مبنای هستی به شمار می‌رود. من نیز معتقدم که هستی به معنای گستردگی است به همین خاطر، انسان را ذره‌ای دیدم که می‌تواند با کل هستی و کائنات به وحدت برسد و خودش را جزئی از این دنیای لایتناهی بداند.

عتیقه‌چی درباره مدت زمان تمرکز روی این مجموعه گفت: بیش از یک‌سال از زمان من روی این مجموعه صرف شده است.

وی در خصوص سبک اجرایی آثار نمایشگاه "گستردگی در هستی" بیان کرد: از آنجایی که در کل مجموعه توجه به آشکارگی وجود، مد نظرم قرار داشت و می‌خواستم تمام آن گستردگی که در دیدگاهم نسبت به هستی بود را نشان دهم، به نظرم سبک کارها بر مبنای اکسپرسیو شخصی از نظرات هایدگر شکل گرفت.

افتتاح نمایشگاه نقاشی نسرین عتیقه‌چی در گالری گلستان

این هنرمند افزود: در اجرای آثار این نمایشگاه از سبک میکس مدیا استفاده کردم به این معنا که کار را با رنگ‌های اکریلیک و مواد مختلف به مرحله اجرا رساندم.

عتیقه‌چی در خصوص بازخورد نمایشگاه خود در گالری گلستان گفت: به نظرم بازخورد نمایشگاه بسیار خوب بود و مخاطبان ارتباط خوبی با کارها برقرار کردند به نحوی که حتی عده‌ای با من تماس گرفتند و گفتند که با وجود حال نامناسب وارد نمایشگاه شده بودند اما با احساسی مثبت و شاد از آن خارج شده‌اند به این معنا که نگرش مثبتی را از کارها دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: همین که عده‌ای از مخاطبان از فضای فکری منفی خارج شده‌اند و نگاهی را که من دنبال کرده‌ام به همراه احساس آن دریافت کرده‌اند برای من بسیار خوشایند است.

شایان ذکر است که نمایشگاه "گستردگی در هستی" با نمایش آثار نسرین عتیقه‌چی تا 29 شهریور ماه ادامه دارد. علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت 16 تا 20 به گالری گلستان واقع در دروس، خیابان شهید کماسایی ، شماره 34 مراجعه کنند.

 

نسرین عتیقه‌چی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین