کد خبر: 10133 A

یادی از اردشیر محصص در زادروز تولدش

یادی از اردشیر محصص در زادروز تولدش

امروز 18 شهریورماه هفتاد و نهمین سالگرد تولد اردشیر محصص است.

ایران‌آرت: امروز سالگرد تولد اردشیر محصص است. این طراح، کاریکاتوریست و نقاش در ۱۸ شهریور ۱۳۱۷ در گیلان به دنیا آمد و ۱۸ مهر ۱۳۸۷ در نیویورک از دنیا رفت.

اردشیر محصص پس از تحصیل حقوق در تهران و مدتی کار در دولت، کار طراحی را برگزید و آثار خود را در نشریات و کتاب‌ها منتشر کرد. در دهه چهل زمانی که احمد شاملو سردبیری کتاب هفته را برعهده گرفت، طرح‌های اردشیر را برای چاپ پذیرفت و نامش به عنوان طراحی صاحب سبک ثبت شد.

بعد از تعطیلی کتاب هفته، محصص به روزنامه کیهان رفت و مدتی طرحهایش به رغم تلخ بودن مضامین آنها در این روزنامه چاپ می‌شد. او مدتی هم در کتاب جمعه به فعالیت مشغول بود.

بسیاری از آثار محصص دارای تم سیاسی و اجتماعی است، در همکاری با نشریات تنها با روزنامه کیهان به طور منظم کار کرد و سال‌ها برای صفحه هنر و اندیشه این روزنامه قلم زد.

پس از انقلاب اسلامی ایران، به نیویورک مهاجرت کرد و تعدادی طرح برای روزنامه نیویورک تایمز کشید. هم‌اکنون مجموعه‌ای از ۸۰ تا ۱۰۰ اثر از وی در کتابخانه ملی آمریکا نگهداری می‌شوند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی، مجموعه آثار اردشیر محصص در موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش گذاشته شد.

تا دو سال پیش از درگذشت محصص کسی در ایران خبری از او نداشت. همه چیز در خاطرات نسلی خلاصه می‌شد که سی سال پیش را روایت می‌کرد تا آنکه تعدادی از آثار وی برای اولین بار بعد از انقلاب در تهران به نمایش گذاشته شد.

بازگشت هنرمند به ایران با طرح‌هایش، یک بار دیگر فضای هنری کشور را تحت تأثیر قرار داد و خاطرات گذشته زنده شد.

آخرین نمایش آثار او در ایران در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با عناوین اردشیر پس از سی سال و اردشیرستان در گالری هما در تهران برگزار شد که با واکنش تند روزنامه کیهان مواجه شد.

 

 

اردشیر محصص
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین