کد خبر: 8463 A

آقازاده‌های چپ و راست را بهتر بشناسیم

ایران آرت: فرزندانی که حضور در یک خانواده سیاسی و نظامی برایشان دلیل موجهی می‌شود، تا همچون «ولی» خود طعم فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را در رده‌های بالا بچشند و حتی گاهی به چنان اطمینانی دست می یابند که از روی دست پدران خود مشق کرده و جا پای آنها می گذارند.

آقازاده بودن دسته بندی سیاسی نمی‌شناسد و از هر دو جناح یارگیری کرده است. گاهی پدران همراه و همدل با فرزندان خود بوده‌اند و گاهی هم مخالف.

اما در کنار این فرزندان رجل سیاسی و نظامی‌، هستند چهره هایی که فاصله خود را از قیل و قال‎های سیاسی و لابی‎گری‎های اقتصادی و فرهنگی دور نگه داشته اند و تنها به همان نقش «فرزند خلف» یک چهره شناخته شده نظام کفایت کرده‎اند.

در میان «آقازاده های» شناخته شده، نمی توان از فرزندان شهیدی که به واسطه نام پدر نداشته شان،‌ در میان مسئولان و رسانه قد علم کرده و جایگاهی به دست آورده اند، چشم پوشید. 

البته هستند آقازاده‌هایی که با شناختی که از رسانه دارند، خود را از هر بگو و مگویی دور نگه داشته و بدون جلب توجه آنها، به کار خود مشغول هستند. بعضی هم علاقه به طرح نظرات و ایده‎های سیاسی خود دارند، علاقه ای که گاهی به جای شفاف سازی، موجبات حاشیه سازی را مهیا می‌کند؛ مانند مصاحبه اخیر پسر محمدرضا عارف که از سوی جناح موافق و مخالف با موجی از توئیت‌ها و هشتگ‌های خاص همراه شد.

در جداول زیر به ترتیب با برخی از خبرسازترین پسران چهره‎های اصولگرا، اصلاح طلب و شهدا آشنا شوید:

فرزندان

پدران اصولگرا

توضیحات

محمد یاسین رامین

محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دوران احمدی نژاد

نام یاسین رامین دوبار به شدت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اولین بار موضوع ازدواج او با مهناز افشار بود و دومین بار به دلیل پرونده قضایی‎اش. او رئیس «شرکت رشد»، یکی از شرکت های وابسته به هلال اهمر است که در زمان تحریم‌ها نقش شرکت واسطه را برای واردات دارو ایفا می‌کرد و همین اتفاق گویا با اما و اگرهایی همراه شد تا جایی که هلال اهمر در سال 95 از او شکایت و یاسین رامین را روانه زندان کرد. دادگاه برای فرزند رامین وثیقه 29 میلیاردی تعیین کرد و تجربه زندان او بیشتر از 6 ماه طول نکشید. البته پرونده او همچنان باز است.

الیاس قالیباف

محمدباقر قالیباف شهردار تهران

«او یک معلم است»، این توصیفی بود که پدرش در واکنش به شایعه‌سازی‌ها پیرامون فرزندش بیان کرد. اما بیش فعال بودن الیاس در رسانه‌های وابسته به پدرش، بر کسی پوشیده نیست. تهران امروز، سایت فردا و ... از جمله مواردی بودند که سکانداریشان در دست پسر سردار بود. البته ناگفته نماند در کنار این فعالیت رسانه‌ای، الیاس با موسسه مهر هشتم در بلوار سعادت آباد و ایجاد مدرسه‌های زنجیره‌ای، طبق گفته پدرش مشغول فعالیت فرهنگی است.

مهدی احمدینژاد

محمود 
احمدی نژاد رئیس دولت نهم و دهم

مهدی، تنها فرزند رئیس جمهور سابق است که در کنار نام پدرش، نام پدرزن خود یعنی رحیم مشایی را نیز یدک می کشد. نه تنها ازدواج سیاسی او که حتی ادامه تحصیل او در دانشگاه صنعتی شریف شعبه کیش موجب شد تا با یک حساب و کتاب سرانگشتی، خبر تحصیل با هزینه خاص این پسر احمدی‌نژاد مورد توجه قرار بگیرد. روزی هم غلامحسین کرباسچی در انتقاد از فعالیت‌های اقتصادی این دردانه احمدی‌نژاد خواسته بود که «راجع به حضور پسر آقای احمدی‌نژاد در شستا و معاملات اقتصادی‌شان در کیش» تأمل شود.

مریم، مهدیه و محمدسعید مهدوی کنی

مرحوم آیت‎الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت

نقطه مشترک سه فرزند آیت الله مهدوی کنی، حضور در دانشگاه امام صادق، است، دانشگاهی که ریاستش با مرحوم پدر، بود. مریم و مهدیه عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق هستند و در کنار برادرشان محمد سعید که ریاست این دانشگاه را برعهده گرفته است، به صورت خانوادگی در دانشگاه همکاری می‌کنند.

مصطفی طبسی

مرحوم آیت‎الله واعظی‎ طبسی تولیت آستان قدس

«زلال بی‌انتها» نام مستندی بود که نام مصطفی را بر سر زبان‌ها انداخت. داستان از زمانی شروع شد که سحر ریحانی در مصاحبه‌ای به عنوان تهیه کننده این مستند از هزینه یک میلیارد و پانصد هزارتومانی این فیلم و کمک قابل توجه مصطفی طبسی در قامت رئیس دفتر تولیت آستان قدس خبر داد. این افشاگری با حاشیه‌های بسیاری همراه شد تا جایی که جمعی از چهره‌های شناخته شده فرهنگی و رسانه ای کشور در نامه‌ای خطاب به تولیت آستان قدس، خواهان بررسی این موضوع شدند.

میثم مظفر

حسین مظفر نماینده مجلس هفتم و نهم و از حامیان قالیباف در انتخابات

حسین مظفر در برابر انتقادهایی که به حضور پسرش در تاکسیرانی شده بود و برخی نیز آن را غنیمتی می‌دانستند که او از شهردار تهران گرفته است،‌گفته بود:«میثم ما قبل از این معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری بـــود و قبل از آن هم قائم‌مقام شهردار بود و حتی قبل از آن نیز پست‌هایی داشته که وزرای ما آن را نداشتند. اتفاقا میثم ما به جرم مظفر بودن از مناصب بالا محروم مانده است ایشان از هجده سالگی در تشکیلات بوده و اداره جلسات 2000 نفری را به عهده داشته است. او مشاور منطقه آزاد کیش و مدیرکل اتحادیه دانش‌آموزان کشور بوده و به عنوان مشاوران جوان رئیس‌جمهور فعالیت می‌کرده است. همچنین ایشان عضو هیات مدیره موسسه آی‌تی و معاون سازمان فرهنگی شهرداری بوده و قرار بود شهردار یکی از مناطق شود.»

علی جنتی

آیت‎الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان

پسر ارشد آیت‎الله جنتی است، برخلاف پدرش که در زمره چهره‌های ارشد و شناخته شده جرگه اصولگرایی قرار گرفته، در اردوگاه مقابل یعنی اصلاح طلبان جای گیری کرده است. استاندار خراسان و خوزستان، سفیر ایران در کویت، رئیس دفتر رئیس مجلس، معاون بین‌الملل وزیر ارشاد و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما سمت هایی بود که او در طول سال‌ها به آن دست یافت و وزیر مستعفی دولت روحانی نیز آخرین سمتی بود که علی جنتی در رزومه خودش ثبت کرد.

مهدی خزعلی

مرحوم آیت‎الله ابوالقاسم خزعلی

مهدی خزعلی همچون علی جنتی در تیم رقیب پدر از نظر سیاسی قرار گرفته است. تندروی‎های او تا جایی پیش رفت که پدرش بعد از اتفاقات سال 88، با صدور اعلامیه‌ای از فرزندش اعلام برائت کرد. مهدی خزعلی در سال‌های مختلف به دلایل سیاسی راهی زندان شد. او از آقازاده‌های است که با پدر تفاوت دیدگاه فاحشی داشت.

فریدالدین حدادعادل

غلامعلی حداد عادل،
‌نماینده ادوار مجلس

مهم‌ترین تصویر از فریدالدین، تصویری بود که در زمان انتخابات مخابره شد. زمانی که ابراهیم رئیسی در قامت یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برای ضبط گفتگو به صدا و سیما رفته بود، این فرید حداد عادل بود که تلاش کرد تا با قرار گرفتن در کادر دوربین، نشان دهد همیشه قرار نیست در پشت صحنه بماند و با همراهی رئیسی تلاش کرد که پیامی را به دیگر نامزد اصولگرا یعنی قالیباف مخابره کند. او چندان هم از فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای دور نبود، چه آنکه سیاستگذاری در رسانه‌های اصولگرا مانند پنجره، مثلث، هفته نامه همشهری جوان و...- در دوره‌های مختلف- را در کارنامه خود دارد. فریدالدین مدیریت مدرسه فرهنگ که پدرش بنیانگذارش بود را نیز برعهده دارد. در واقع  او یک پایش در سیاست و پای دیگرش در فرهنگ است، مانند پدرش که به دلیل این دوگانگی لقب «ادیب سیاستمدار» را گرفته است.

رضا و مرتضی مطهری

علی مطهری؛ نماینده ادوار مجلس

رضا و مرتضی دو فرزند ارشد علی مطهری، چهره اصولگرا- اصلاح طلب مجلس دهم هستند که در دانشگاه درس می‌خوانند. علی مطهری تاکنون توانسته است، انگ آقازاده بودن را از فرزندانش دور نگه دارد، چه آنکه هیچ بروز و ظهوری از آنها در عرصه سیاست و رسانه دیده نمی‎شود.

 

آقازاده‎های اصلاح طلب:

فرزندان

پدران اصلاح طلب

توضیحات

فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر هاشمی

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی

فاطمه فرزند ارشد آیت الله است که بیشتر در حوزه بیماری‌های خاص فعالیت می‌کند.

فرزند دوم خانواده هاشمی،‌ محسن است، چهره ای که برخلاف دیگر اعضای خانواده‌اش تا جایی که ممکن است خود را از فضای سیاسی دور نگه داشت. او که بیشتر تخصص را بر رفتار و کار خود حاکم کرده است، 13 سال ریاست هیات مدیره و مدیرعامل شرکت متروی تهران را عهده دار بود و چند سال بعد از شهردار شدن قالیباف از این سمت استعفا داد. او نیز از جمله چهره‌های اصلاح طلبی است که با حضور در لیست امید،‌ توانست رأی کافی برای حضور در  شورای شهر تهران را به دست بیاورد.

فائزه و مهدی هاشمی، بیشترین حاشیه‌ها را برای خانواده هاشمی ایجاد کرده‌اند. فائزه در کنار فعالیت‌های سیاسی، ‌نیم نگاهی نیز به فعالیت رسانه‌ای نیز داشت. حضور در مجلس پنجم، مدیرمسئول نشریه توقیف شده زن و تجربه 6 ماه زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام نکاتی است که باید در توصیف فائزه هاشمی به آن پرداخت. مهدی نیز مانند خواهرش فائزه، زندان را تجربه کرده است. او از سال 94 به اتهام رشوه و ارتشاء به 10 سال زندان محکوم شد.

یاسر هاشمی، آخرین فرزند آیت الله که نامش با دانشگاه آزاد و مجمع تشخیص مصلحت نظام گره خورده است و رئیس دفتر پدر در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما بعد از فوت آیت الله در جریان تغییر و تحولات دانشگاه آزاد، سمت ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد از او گرفته شد.

محمد علیخانی

قدرت الله علیخانی؛ نماینده ادوار مجلس

محمد علیخانی جا پای پدرش گذاشته است، از حضور در مجلس هفتم گرفته تا قرار گرفتنش در لیست امید برای شورای شهر تهران. او در آخرین حضور انتخاباتیش توانست همراه با دیگر اعضای لیست امید، مجوز ورود به شورای شهر تهران را دریافت کند.

محمدتقی و حسین کروبی

مهدی کروبی؛ رئیس مجلس سوم و ششم، دبیرکل حزب اعتماد ملی

فرزند ارشد کروبی اگرچه در عرصه حقوق و روابط بین الملل صاحب نظر است اما بعد از حصر پدرش به تریبونی برای پیگیری مطالبات پدرش تبدیل شده است و بیشتر به دلیل مصاحبه با رسانه های خارجی شهرت یافته است. حسین کروبی نیز در داخل ایران پیام رسان پدر است.

عماد خاتمی

سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات

عماد از آقازاده‌های کم حاشیه است که برخلاف سایر آقازاده‌ها تاکنون حاشیه‌ای بر سر شغل و تحصیل او به وجود نیامده است. او دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

فاطمه حسینی

صفدر حسینی، وزیر کار و وزیر اقتصاد دولت هشتم و رئیس سابق سازمان صندوق توسعه ملی

همزمانی حضور او در مجلس دهم و قرار گرفتن نام پدرش در لیست دریافت کنندگان حقوق‌های نامتعارف، موجب شد تا ترکش‌های این اتفاق، او را هم بی نصیب نگذارد. تا جایی که برخی حضور او در مجلس را به واسطه جایگاه پدرش در جبهه مشارکت و سمت‌های اقتصادیش یاد کردند. نطق او در دفاع از فعالیت‎های اقتصادی پدر و همسرش، انتقادات بسیاری را برانگیخت.

 

در کنار نام پدران سیاسی که زنده هستند، نام پدران شهید نیز برای برخی موجبات دستیابی به سمتی را فراهم ساخته‌ و بعضی از فرزندان نیز تنها به همان اسم پدر شهید اکتفا کرده‌اند. در جدول زیر اسامی و سوابق برخی از فرزندان شهدا که در سپهر سیاسی ایران نقش آفرین بودند را بخوانید:

فرزند

 پدر شهید

توضیحات

مهدی مفتح

شهید محمد مفتح

حضور در مجلس چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم و دهم به عنوان نماینده و همچین راهیابی به شورای شهر چهارم تهران از جمله سمت‌های سیاسی مهدی مفتح است. او به عنوان یک سیاستمدار اصولگرا شناخته می‌شود.

سورنا ستاری

شهید سرلشگر منصور ستاری فرمانده فقید نیروی هوایی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور مهم ترین سمتی است که سورنا ستاری توانسته‌است در دولت روحانی به دست بیاورد.

محمدمهدی تندگویان

شهید محمد جواد تندگویان، وزیر نفت دولت رجایی

یکی از چهره های اصلاح طلب شورای شهر چهارم تهران بود که در لیست امید برای شورای شهر پنجم قرار نگرفت.

ناصر باهنر

شهیدمحمد جواد باهنر؛ رئیس حزب جمهوری اسلامی و نخست وزیر

فرزند ارشد شهیدباهنر که همچون دو خواهر و یک برادرش از فضای سیاسی خود را دورنگه داشته است. مدیرعاملی بنیاد رفاه و تدریس و فعالیت در دانشگاه بخشی از فعالیت دانشگاهی او است.

علیرضا بهشتی

شهید بهشتی،  رئیس دیوان عالی کشور

علیرضا، محمدرضا، ملوک‌السادات و محبوبه‌سادات، چهار فرزند شهید بهشتی هستند که از میان این 4 نفر، علیرضا بیش از همه رسانه‌ای شده است. او در سال 88، سمت مشاور میرحسین موسوی را برعهده داشت و  به دلیل اتفاقات همان سال بازداشت شد.

علی مطهری

شهید مرتضی مطهری

او اگرچه از سوی ائتلاف رایحه خوش خدمت که یاران احمدی‎نژاد بودند توانست به مجلس هشتم راه یابد اما مشی مستقلی داشت و ازطراحان سوال از رئیس جمهور بود و انتقاداتش از احمدی‎نژاد و مشایی ماندگار شد. او در دو مجلس پس از آن نیز نماینده تهران در خانه ملت ماند.

 

این گزارش را لیلا شریف در خبرآنلاین منتشر کرده است.

احمدی نژاد اصلاح طلبان اصولگرایان مهدوی کنی هاشمی رفسنجانی خاتمی محمدباقر قاليباف حداد عادل کروبی مطهری بهشتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین