کد خبر: 69482 A

قیمت مسکن| قیمت مسکن امروز| قیمت مسکن در تهران| قیمت مسکن 1402

قیمت مسکن همه را سورپرایز کرد | کاهش باورنکردنی قیمت مسکن در تهران

قیمت مسکن همه را سورپرایز کرد | کاهش باورنکردنی قیمت مسکن در تهران

نرخ‌های پیشنهادی در بازار مسکن شهر تهران بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به اردیبهشت‌ماه کاهش یافته و معاملات در رکود به سر می‌برد؛ این در حالی است که احتمال ادامه‌ رکود تا پایان ماه‌های محرم و صفر وجود دارد.

ایران آرت: قیمت مسکن در سال‌های اخیر به شدت در حال رشد بوده و این رشد قیمت از پاییز سال 1401 شدت گرفته است. افزایش قیمت مسکن باعث باعث حاشیه نشینی به خصوص در پایتخت شده است. همچنین افزایش قیمت مسکن باعث بالا رفتن آمار مستاجران شده و دیگر خیلی از خانواده ها قادر به خرید خانه نیستند. رئیس مرکز پژوهش های مجلس از افزایش شدید قیمت مسکن در 17 سال اخیر انتقاد کرده است. با این وجود طی یک ماه اخیر قیمت مسکن به شدت کاهش یافته که تازه ترین خبر در این رابطه را در ادامه از ایران آرت می خوانید. 

نرخ‌های پیشنهادی در بازار مسکن شهر تهران بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به اردیبهشت‌ماه کاهش یافته و معاملات در رکود به سر می‌برد؛ این در حالی است که احتمال ادامه‌ رکود تا پایان ماه‌های محرم و صفر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، واسطه‌های ملکی از ادامه‌ی انتظارات کاهشی در بازار مسکن پایتخت خبر می‌دهند و می‌گویند در برخی فایل‌های فروش شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵  درصدی قیمت‌ها در مقایسه با اردیبهشت ماه هستیم. بررسی‌ها از مناطق پرمعامله‌ی تهران نشان‌دهنده‌ی ارسال دست کم سه سیگنال کاهشی به بازار مسکن است. این جهت‌دهی از حدود یک ماه قبل آغاز شد که امیدواری به چشم‌انداز اقتصاد ایران ناشی از گسترش تعاملات بین‌المللی افزایش پیدا کرد و نرخ ارز کاهش یافت.

معاملات مسکن در تهران همانند پنج سال گذشته در رکود به سر می‌برد اما تفاوت این دوره با سال‌های قبل در این است که انتظارات افزایشی جای خود را به انتظارات کاهشی داده است. این موضوع از یک سو افزایش تعداد فروشنده‌های آپارتمان و از طرف دیگر رشد عرضه‌ی واحدهای مرغوب را در پی دارد؛ هرچند هنوز تعداد قابل توجهی از مالکان بر اساس انتظاراتی که در زمان ایجاد حباب قیمتی در ذهن دارند نرخ‌ها را کاهش نداده‌اند.

برآورد کلی از بازار مسکن در پایتخت گویای آن است که انتظارات افزایشی به طور کامل از بازار محو شده است. اما چالشی بین دو طرف عرضه و تقاضا دیده می‌شود که ممکن است فرآیند رونق معاملات را به تعویق بیندازد. به نظر می‌رسد بازار برای  پذیرش کاهش قیمت نیاز به یک دوره استراحت همراه با رکود معاملات دارد. این  می‌تواند فروشندگان بالقوه را مجاب به پایین  آوردن قیمت کند و ریزش بیشتری در بازار اتفاق بیفتد.

کاهش اعجاب انگیز قیمت مسکن در تهران | آپارتمان‌هایی که یک میلیارد ارزان شدند

بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر نبود تقاضای مصرفی، تقاضای سرمایه‌گذاری نیز از بازار مسکن شهر  تهران کنار کشیده است. برخی سفته‌بازان منتظر دریافت نشانه‌ای قوی از صعود بازار ارز هستند؛ نشانه‌ای که احتمال ارسال آن در کوتاه مدت بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند حداقل سه ماه دیگر به رکود بازار مسکن بیافزاید نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر است که از ۲۳ روز دیگر آغاز می‌شود. در حال حاضر کنش‌گران بازار ملک معاملات را معلق کرده‌اند و این در حالی است که ماه‌های محرم و صفر معمولا بازار ملک کساد می‌شود. بنابراین احتمالا تا سه ماه دیگر نمی‌توان انتظار رونق چندانی در بازار املاک را داشت.

قیمت مسکن در محله های مختلف تهران متری چند؟

مروز بازار مسکن به مسیر افت قیمت که از ابتدای ماه جاری آغاز کرده بود ادامه داد. بررسی فایل‌های عرضه شده نشان می‌دهد که نرخ‌های پیشنهادی همچنان رو به پایین است و در مقایسه با هفته قبل تا ۵ درصد افت کرده است. در هفته‌های اخیر نیز برخی فروشندگان پول لازم قیمت‌ها را تا ۲۵ درصد پایین آورده بودند.

تا ماه گذشته به ندرت می‌شد فایل‌هایی با نرخ پایین‌تر از ۲ میلیارد تومان در بازار مسکن شهر تهران پیدا کرد. اما در حال حاضر قیمت بسیاری از واحدهای کوچک متراژ به کانال یک میلیارد تومان رسیده و در مناطق جنوبی تهران می‌توان آپارتمان‌هایی در محدوده قیمتی ۱.۸ تا ۱.۹ میلیارد تومان خریداری کرد.

کاهش ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومانی قیمت آپارتمان در تهران | جدیدترین قیمت آپارتمان‌ها در تهران

آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند در هفته‌های گذشته نسبت به ادامه‌ی ثبات اقتصاد کلان و کاهش نرخ ارز تردید وجود داشت. اما به تدریج تمایل برای فروش افزایش یافته است. در مقابل به دلیل انتظارات کاهشی برای آینده بازار مسکن میلی برای خرید ندارد. این موضوع، کفه ترازو را به نفع مشتریان بالقوه‌ی بازار تغییر داده است.

به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل به روند کاهشی بازار مسکن انجامیده است. از جمله این دلایل می توان به افت قیمت ارز، طلا و خودرو و بازارهای موازی اشاره کرد. دولت و مجلس نیز با همفکری یکدیگر طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها را در دستور کار قرار داده‌اند.

مردم کاهش قیمت مسکن را به چشم می بینند؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد وضعیت پیش روی بازار مسکن گفت: تحولات ارزی و سیاسی اخیر در کشور سیگنال‌های کاهش قیمت به بخش مسکن مخابره کرده اما با توجه به اینکه چسبندگی قیمت و نقدشوندگی در بخش مسکن متفاوت‌ با بازارهای دیگر است هر چقدر زمان بگذرد بیشتر آثار خود را نشان می‌دهد.

به دنبال رشد شدید قیمت مسکن در سال‌های اخیر، بسیاری از خانوارهای ایرانی دیگر توان خرید خانه ندارد و با دشواری و سختی فراوان از پس پرداخت اجاره‌بها برمی‌آیند. گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز، مسکن گران‌ترین کالای مصرفی خانوارهاست و بخش مهمی از بودجه خانوارها صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود.

این در حالی است که در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر افزایش فایل‌های فروش و به تبع آن، کاهش قیمت مسکن منتشر شده است.

یکی از مشاوران املاک در محدوده پونک در پاسخ به اینکه آیا واقعا قیمت مسکن کاهش یافته است؟ گفت: اخبار مربوط به کاهش قیمت مسکن فقط در حد خبر است و در عمل این اتفاق نیفتاده است.

او با بیان اینکه هیچ مالکی تا کنون خانه خود را ارزان نکرده است، ادامه داد: هیچ‌کس ملک خود را ارزان نمی‌فروشد درواقع الان همه حاضرند ارزان بخرند اما گران بفروشند و این رفتار، طبیعی است چون مردم از وضعیت اقتصادی در آینده نگران هستند و در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

این مشاور املاک افزود: در حال حاضر در معاملاتی که انجام می‌شود فقط بنا به عرف، یک تخفیف جزئی به خریدار داده می‌شود و هیچ مالکی به صورت ناگهان از قیمت ملک خود کم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه همچنان تقاضا برای خرید واحدهای کوچک‌متراژ بیشتر است، گفت: قیمت‌ها اینقدر بالا رفته که بسیاری از مردم توان خرید خانه بزرگ‌متراژ ندارند و سراغ واحدهای کوچک می‌روند و قیمت این واحدها با بودجه مردم بیشتر همخوانی دارد.

قیمت مسکن

رکود معاملات در پی کاهش قیمت مسکن؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران هم درباره وضعیت این روزهای معاملات مسکن گفت: بازار معاملات املاک متاسفانه همچنان در رکود است و با توجه به اینکه در چند وقت اخیر قیمت‌ها با رشد بسیار زیاد همراه بوده متاسفانه از توان خرید مردم خارج است.

داود بیگی‌نژاد در مورد کاهش قیمت مسکن بیان کرد: در حال حاضر قیمت واحدهای بزرگ‌متراژ به دلیل اینکه از توان خرید مردم خارج شده است و همچنین به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و آرامش در بازارهای مالی موازی دیگر تا حدودی کاهشی شده است.

بیگی‌نژاد در ادامه افزود: همچنین، برنامه‌های هدفمند اخیر دولت و مجلس در بخش مسکن هم در ثبات بازار مسکن موثر بوده است که در این میان طرح‌های نظارت بر مشاوران املاک و برخورد با واحدهای غیرمجاز بیشترین تاثیر را داشته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در مورد ساماندهی مشاوران املاک گفت: مشاورین املاکی که خارج از چارچوب و ضوابط کار می‌کردند امروز یا باید دفتر خود را جمع کنند یا تحت قواعد اتحادیه و وزارت راه فعالیت کنند که در این راستا ظرف ۴۰ روز گذشته تاکنون ۸۵۰ واحد صنفی فاقد پروانه و غیرمجاز شناسایی و نامه پلمب برای آنها ارسال شده است.

قیمت مسکن افزایش قیمت مسکن قیمت مسکن در ایران قیمت مسکن در تهران پیش بینی قیمت مسکن قیمت مسکن امروز قیمت مسکن 1402 کاهش قیت مسکن قیمت مسکن جوانان قیمت مسکن مهر قیمت مسکن در کرج قیمت مسکن در اطراف تهران قیمت مسکن در رکود
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    چیزی ارزون نشده به خدا....

  • سارا
    پاسخ

    <b>آخه کجا ارزون شده .....
    آخه خونه تو جیحون ۴۵ متر ۲/۵ میلیارد ارزونه به نظرتون ...تو رو خدا اگه شما میتونید صدای ما رو به مسئولین برسونید ....به خدا اگه اینقدر که روی برخی چیزها زوم کردن روی مسکن و گرونی زوم ک ده بودن همه چی درست شده بود و ملت هم باهاشون بودن خواهش میکنم برای دخترم دنبال خونه اجاره ای بودیم ۹۰ متر خونه تو باغ فیض ۱۰ سال ساخت ۱ میلیارد آخه این ارزونیه🥵🥵🤔🤔</b>

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین