کد خبر: 4637 A

امروز؛ اولین مناظره نامزدها/ گمانه‌زنی‌ها چه می‌گویند؟

ایران‌آرت: اولین مناظره تلویزیونی میان شش نامزد ریاست جمهوری امروز جمعه برگزار خواهد شد؛ مناظره‌ای با محوریت مسایل اقتصادی و احتمالا سیاسی که کارشناسان از هم اکنون در مورد روند و چگونگی برگزاری و پیش رفتن مباحثه ها در آن گمانه زنی می کنند.

 

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های دیروز پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** اولین مناظره بین نامزدهای دوازدهمین ریاست جمهوری
بر اساس برنامه اعلامی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات، جمعه هشتم اردیبهشت اولین مناظره از سه مناظره انتخابات96 برگزار خواهد شد. روزنامه های امروز به همین دلیل به بحث مناظره ها پرداختند.
به نوشته روزنامه «آفتاب یزد» ، نخستین مناظره که فردا از تلویزیون راس ساعت 16پخش می‌شود مناظره اقتصادی است! مناظره‌ای که هم برای کاندیداها از اهمیت ویژه‌ای برخوداراست و هم مردم. بخصوص آنکه نامزدهای رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری طی روزهای اخیر حسابی وعده‌های اقتصادی‌شان گل کرده است و از افزایش سه برابری یارانه‌ها‌ گرفته تا تولید 1.5میلیون شغل در سال تا ماهی 250 هزارتومان به عنوان کارانه بیکاری!به بیکاران سعی دارند تا دل مردم را به دست آورند و پشت روحانی را به زمین بزنند! اما از سویی حسن روحانی نیز گفته که در زمینه اقتصادی برنامه‌های مدونی در نظر گرفته است هرچند درباره این برنامه‌ها‌ی مدون هنوز شعاری نداده است. 
در ادامه می خوانیم: مناظره اقتصادی روز جمعه که نخستین مناظره کاندیداهاست مطمئنا روز سختی برای هردوطرف خواهد بود هم جهانگیری و روحانی و هم مخالفان دولت که قرار است دراین روز به آب و آتش بزنند تا عملکرد چهارساله دولت حسن روحانی در امر اقتصاد را زیر سوال ببرند. 
روزنامه «اعتماد» هم در گزارش خود نوشت: عنوان مناظره قرار است که «اقتصادی» باشد اما وابستگی‌های پیچیده همه مقوله‌ها در کشور با «سیاست» این ظن را قوی می‌کند که این مناظره گرچه نام اقتصادی را با خود همراه دارد، اما سیاسی هم باشد. حالا باید دید نخستین باری که شش کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دور یک میز می‌نشینند تا با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند، کدام مسائل است که بازگو می‌شود. در روزهای اخیر وعده‌های اقتصادی دو کاندیدای اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار حاشیه‌ساز شده بود.
در ادامه می خوانیم: پیش از این هم اسحاق جهانگیری، معاون اول و کاندیدای انتخابات اعلام کرده بود که قصد دارد در مناظرات انتخاباتی آنچه را که از دولت قبل تحویل گرفته بودند را به صورت روشن با مردم در میان بگذارد. موضوعی که باز هم رنگ و بوی اقتصادی دارد و مطرح کردن آنها از سوی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری می‌تواند یک مناظره چالشی اقتصادی را برگزار کند. 
روزنامه «بهار» در گزارش خود از مناظرات فردا آورد: جهانگیری و روحانی کار سختی در پیش ندارند به شرط آن که مبنای رقبای آن‌ها و ما مردم برای قضاوت در خصوص عملکرد مبنایی علمی و منطقی باشد. اگر مرکز آمار و بانک مرکزی را هم قبول نداریم حداقل انتظار آن است که به شاخص‌های ارائه شده از سوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که همگی نشان از حرکت رو به جلوی دولت در حوزه اقتصاد نسبت به تابستان92 که آغاز به کار این دولت بود دارد اندک توجهی نشان دهیم. احساسات گرایی و دروغگو خطاب کردن رقیب که در این روزهای اخیر نقل محافل تبلیغاتی اصولگرایان شده است مصداق تام و تمامی از فریب مردم است و به قول فرمایش رهبر انقلاب خلاف اخلاق و انصاف خواهد بود.
روزنامه «شهروند» هم در این خصوص نوشت: گپ‌وگفت سرخوشانه اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و درعین‌ حال نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم با خبرنگاران را به دلیل دست پُر او برای مناظره‌های انتخاباتی پیش‌رو تعبیر کرده‌اند. از اتفاق او درباره مناظره‌ها هم سخن گفته، برخلاف نقل‌قول رسانه‌های منتقد دولت مبنی بر این‌که جهانگیری و روحانی با برگزاری مناظره‌ها در زمان مقرر مخالفت کرده‌اند، او گفته که من درهمه مناظره‌ها شرکت می‌کنم و اگر 10 مورد از این مناظره‌ها برگزار شود، در آن شرکت خواهم کرد؛ البته رئیس‌جمهوری واقعا کارهای زیادی دارد و نمی‌توان گفت هرجلسه‌ای که گذاشته می‌شود، رئیس‌جمهوری هم باید در آن حاضر باشد، هرچند که دراین مناظره‌ها شرکت می‌کنند و برنامه‌هایشان را برای شرکت درآن تغییر داده‌اند.
روزنامه «ابتکار» اما در سرمقاله خود در کارآمدی مناظره ها تردید وارد کرد و با اشاره به بهره گیری برخی از نامزدهای انتخاباتی از روش های نادرستی چون «طرح سوال‌ها و مباحث انحرافی»، «بسط دادن گستره مصداق‌ها»، «تعمیم موضوع و بحث درباره آن»، «نتیجه‌گیری یک طرفه»، «طرح قیاس‌های نادرست»، «دادن جنبه شخصی به بحث با ابزارهایی مثل تهمت و توهین» و ... برای برحق نشان دادن خود در مناظره ها نوشت: وعده و برنامه که بگذریم، مناظره‌های انتخاباتی نیز امکان چندانی برای شناخت از کاندیداها فراهم نمی‌کنند. راهکار اصلی شناخت کاندیداها قطعا آن چه از سوی کانال‌های تبلیغاتی یک کاندیدا و البته توپخانه رقیب ارائه می‌شود نیست، بلکه شناخت خوب از کاندیداها نیاز به مطالعه سوابق آن‌ها دارد. در این میان، شاید تغییر قوانین انتخاباتی و ایجاد فرصتی بیشتر برای تبلیغات و ایجاد شناخت از کاندیداها نیز در دوره‌های آتی موثر باشد. به هر ترتیب نتیجه انتخاب مردم، بیش از هر کس به خودشان بر می‌گردد و در نتیجه باید مراقب انتخابشان باشند.

**دردسرهای مرتضوی برای رئیسی
انتشار عکس هایی از حضور «سعید مرتضوی» قاضی و متهم پیشین پرونده کهریزک در سخنرانی «سیدابراهیم رئیسی» در مسجد حظیره شهر یزد برای تیم تبلیغاتی حجت الاسلام رئیسی دردسرساز شد. موج انتقاد افکار عمومی تا جایی پیش رفت که روابط عمومی ستاد انتخاباتی رئیسی با انتشار بیانیه ای از او اعلام برائت کرد. 
روزنامه «همدلی» در این خصوص نوشت: سعید مرتضوی که روزگاری به دلیل سابقه‌اش در برپایی دادگاه و صدورحکم‌های سنگین برای روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به «قاضی مرتضوی» مشهور شده بود، در زمان‌هایی از معاونت سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه در سمت‌های دادستان عمومی و انقلاب تهران ومعاون دادستان کل کشور با وی همکار بوده ، روز پنجشنبه ناگهان تصمیم گرفت که در سخنرانی همکار سابق خود و نامزد امروز انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند؛ امری که سبب ایجاد حواشی رسانه‌ای گردید.
به نوشته این روزنامه، ابتدا برخی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس مرتضوی در این سخنرانی نوشتند:«رئیسی درحالی که به همراه سعید مرتضوی متهم؛ پرونده کهریزک و تامین اجتماعی وارد مسجد حضیره یزد شده، در سخنرانیش گفت: من رقیب بیکاری و فساد هستم.» کاربران فضای مجازی در این نوشته تلاش کرده‌اند که مبارزه با فساد وهمراهی با سعید مرتضوی را امری متناقض نشان دهند و از این بابت از ابراهیم رئیسی انتقاد کنند. این موضوع اما خیلی زود با واکنش هواداران رئیسی در فضای مجازی و ستاد انتخاباتی وی مواجه شد.
در گزارش روزنامه «مردم سالاری» می خوانیم: سردرگمی‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی پایانی ندارد. دادستان سابق که حالا خودش را در قامت یک کاندیدای ریاست جمهوری می‌بیند، گویا بی‌هیچ آمادگی و پیش‌فرض مشخصی پای در این عرصه گذاشته و حالا که در میانه بازی‌های کاندیداتوری قرار دارد، تازه در فکر خط‌کشی‌های سیاسی افتاده است. خط‌کشی‌هایی که رنگ جوهر قلمش همرنگ دست نوشته‌های محمود احمدی‌نژاد است و رئیسی از این حیث بازی را با گل خورده شروع کرده است. حضور سعید مرتضوی در همایش انتخاباتی رئیسی در یزد حاشیه‌های زیادی در پی داشت که در نهایت منجر به اعلام برائت تلویحی ستاد ابراهیم رئیس السادات از وی شد.
روزنامه «آفتاب یزد» هم جوابیه مرتضوی خطاب به یکی از رسانه های داخلی در این خصوص را منتشر کرد. به نوشته آفتاب از زبان مرتضوی، به استحضار می‌رساند اینجانب به عنوان یک شهروند و در زمانی که به دلیل امور شخصی و مناسبت عید مبعث از حدود یک هفته قبل در شهرستان تفت یزد حضور داشتم، مطلع شدم که حضرت آیت‌الله رئیسی در مسجد حظیره یزد سخنرانی می‌نمایند جمعیت مردمی شهرستان تفت بعد از جشن مبعث و نماز مغرب و عشاء عازم شرکت در مراسم سخنرانی ایشان بودند و اینجانب .... بدون آنکه هیچ‌گونه سمتی در ستاد انتخاباتی ایشان داشته باشم، ... به عنوان یک شهروند شرکت نمودم. 

**عقب نشینی های ترامپ
محذوریت ها باز هم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا را به عقب نشینی واداشت. او بر خلاف وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود، ساخت دیوار حایل میان مکزیک و آمریکا را به تعویق انداخت. این مساله در کنار اظهار نظر تازه او در مورد اینکه «اسد مانعی در برابر پایان درگیری ها در سوریه نیست» در روزنامه ها به عنوان عقب نشینی ترامپ تعبیر شد. 
روزنامه «ایران» در گزارش خود با عنوان «دو ناکامی بزرگ ترامپ» آورد: 25 ژانویه در حالی که تنها 5 روز از ورود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به کاخ سفید می‌گذشت، او فرمان ساخت دیوار بین مرز مکزیک و امریکا را صادر کرد که نشان دهد راه حل زودبازده و سریعی برای مقابله با مشکل مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کرده و به وعده انتخاباتی خود نیز عمل کرده است اما در شرایطی که فقط 4 روز به‌صد روزگی دولت جدید امریکا باقی مانده بود، ترامپ با عقب‌نشینی از این وعده انتخاباتی، از منتفی شدن ساخت دیوار مرزی مکزیک – امریکا خبر داد. همزمان با این عقب نشینی، یک قاضی فدرال در ایالت کالیفرنیا فرمان ترامپ مبنی بر محدود کردن منابع مالی «شهرهای امن» (شهرها و مناطقی که از دستورهای مهاجرتی کاخ سفید «سرپیچی» کرده‌اند) را مخالف قانون اساسی امریکا دانست و به حالت تعلیق درآورد تا سومین شکست رئیس جمهوری امریکا مقابل قضات فدرال رقم بخورد. پیش از این نیز دو فرمان مهاجرتی ترامپ توسط قضات فدرال لغو شده بود.
به نوشته روزنامه «خراسان»، ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید مجبور شده از بسیاری از وعده‌هایی که استخوان‌بندی مواضعش در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بود، عقب‌نشینی کند. اوکه ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک را شعار اصلی خود قرار داده بود ،حالاگفته برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت فعلا درخواست منابع مالی برای ساخت این دیوار را از لایحه بودجه خارج می‌کند.
در ادامه می خوانیم: اما چرخش ها و ژیمناستیک سیاسی ترامپ به همین جا ختم نمی‌شود. وی درست چند روز بعد از اظهار نظرهای گوناگون مقام‌های دولتش درباره این که حاضرنیستندحضور بشار اسد در قدرت را به رسمیت بشناسند ،باردیگر در چرخشی آشکار در دیدار با سفیران کشورهای عضو شورای امنیت تاکید کرده که آینده بشار اسد 'مانعی' در برابر پایان درگیری‌ها در سوریه نیست. 

 

انتخابات ریاست جمهوری مناظره انتخاباتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین