کد خبر: 3425 A

شعبه‌ای از کره ماه در ایران+عکس

ایران آرت: کویرلوت در جنوب شرقی روستای دهسلم جزء گرم ترین نقاط کره زمین محسوب می‌شود.

روستای دهسلم در 85 کیلومتری غرب شهرستان نهبندان در مسیر جاده نهبندان شهداد قرار دارد و کویرلوت که جزء‌گرم‌ترین نقاط کره زمین محسوب می‌شود در در جنوب شرقی این روستا قرار دارد.

در کویر لوت گرما چنان است که لاشه حیوانات تجزیه نمی‌شود. قدرت تبخیر آب به گونه‌ای است که پیش از تجزیه شدن لاشه توسط باکتریها، خشک می‌شود. این منطقه، را شعبه‌ای از کره ماه در روی زمین می‌دانند.

کلوت، ساختاری از حرکت باد در دل نرم خاک کویر

کلوت به عنوان مشخصه بارز کویرلوت در فاصله 25 کیلومتری شهداد و کمتر از نیم ساعت رانندگی منطقه‌ای متضاد از کوهستانهای سرد ایران قرار دارد.

اوایل فصل بهار این کوهها پوشیده از برف است و برای عشایر، ییلاق خوبی به حساب می‌آید. زمستانها که شهداد زیرپای گردشگران زیادی قرار می‌گیرد، سرمای سیرچ تا مغز استخوانشان را می‌سوزاند.

شهر افسانه‌ای "کلوت "ها، در 130 کیلومتری نهبندان- منطقه‌ای شگفت‌انگیز در نزدیکی شهداد واقع شده و در شهر افسانه‌ای کسی زندگی نمی‌کند و البته نمی‌توانسته زندگی کند. در این منطقه هیچ موجود زنده‌ای مجوز حیات ندارد- حتی باکتریها.

 کلوت ساختاری از حرکت باد در دل نرم خاک کویر دارد که در طول سالیان سال شکل گرفته است؛ اگر نمی باران بر تن خشک کویر باریده باشد، خاکهای تل شده بر گرد سنگی را بر هم استوار کرده و سازه‌ای را به وجود آورده است که گویی بنایی خشتی از تمدن ما قبل تاریخ است. 

سفر بدون راهنما در "کلوت"ها خطرناک است، چرا که هر آن امکان گم شدن در این شهر خیالی با 110 کیلومتر طول و 50 کیلومتر عرض وجود دارد.

مرتفع‌ترین هرمهای ماسه‌ای دنیا، 40 مخروط آتشفشان کواترنر، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه نظیر «گدار باروت»، پهنه‌های شنی مواج، تپه‌های شنی پوشیده از گیاه، کویر پاشتری (سطح این نوع زمینها این طور به نظر می‌رسد که پس از بارندگی زیاد خیس شده و تعدادی شتر روی آن راه رفته‌اند) و هامادا (دشتهایی از ریگ) و رود شور شگفتیهای بی‌نظیر دشت لوت به شمار می‌روند.

اسکی روی شن پتانسیلی که هنوز عملی نشده

اسکی روی شن هرچند تاکنون در ایران عملی نشده ولی پتانسیلهای زیادی برای سرمایه‌گذاری و جذب توریست دارد.

کویرلوت در جنوب شرقی روستای دهسلم جزو گرم‌ترین نقاط کره زمین محسوب می‌شود. همچنین برای رسیدن به نخستین ایستگاه تپه‌های ماسه‌ای کویری، بیش از ۳۵ کیلومتر مسیر خاکی را از روستای دهسلم به سمت دل کویر باید طی کرد؛ اما با توجه به بکر بودن منطقه، که از نظر گردشگران طبیعت حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای خارجی، یک مزیت ویژه محسوب می شود، یکی از پتانسیل‌های منطقه برای توسعه است.

کویر دهسلم نهبندان با دارا بودن مرتفع‌ترین تپه‌های ماسه‌ای کشور به طول 162 کیلومتر، ارتفای 200 کیلومتر و پهنای 52 کیلومتر یکی از مناسب‌ترین و زیباترین مناطق کویری و گردشگری ایران و جهان به شمار می‌رود.

در افسانه‌های محلی آمده است که دو برادر راه خود را در کویر گم می‌کنند و برای نجات از یکدیگر جدا شده تا مسیری را طی و به آبادی برسند، این دو برادر که سلم و سیف نام داشته‌اند، یکی به دهسلم و دیگری به یک آبادی در جنوب و در استان کرمان می‌رسد که امروزه ده‌سیف نامیده می‌شود. 

ده‌سیف در شمال شهداد و مسیر ورودی برای دیدن کلوت‌ها است و این دو روستا در فاصله 220 کیلومتری از یکدیگر واقع شده‌اند. مسیر بین این دو روستا کاملا خالی از سکنه و یکی از جاده‌های رویایی کویری است.

روستا دهسلم از مهم‌ترین روستاهای کویری نهبندان است که جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند بزرگ‌ترین نخلستان‌ها، دریاچه نمک، رودشور و زمین‌های پاشتری دارد.

دهسلم آخرین روستای حوزه استحفاظی نهبندان است که و ویژگی‌های بارز مناطق کویری در آن متبلور شده و خانههای گنبدی و گلی جلوه‌هایی از زیبایی‌های این روستا است و نیز در بافت قدیم روستا قلعه قدیمی دهسلم قرار دارد که دیوارهای آن هنوز پا برجاست.

علاوه براین قلعه دو قلعه قدیمی دیگر نیز در این روستا وجود دارد که هرکدام نام و قنات مخصوص به خود داشته و به نام‌های قلعه محمدتقی خان، ده بالا و شوره گزک معروف هستند و در این روستا پرورش شتر، شغل اصلی اهالی است و به دلیل این که قنات روستا نسبت به روستاهای دیگر پرآب تر است، کشاورزی نیز رونق بسیاری دارد و علاوه بر خرما، گندم، جو و پنبه نیز در آن کشت میشود.

خلق زیبایی طبیعت با همجواری نخلستان و ماسه‌های کویر در دهسلم

دهسلم قناتی دارد که آب آن نسبت به دیگر روستا ها بیشتر و نسبتا گرمتر است، شاخصه این روستا نخلستان‌های آن است که در کمتر جایی در خراسان‌جنوبی دیده می شود و نخلستان‌های این روستا در کنار ماسه‌های کویر مناظر بسیار زیبایی را خلق کرده است.

کویر

با توجه به آثاری که از گذشته در روستای دهسلم باقی مانده، قدمت آن به اندازه نهبندان تخمین زده می‌شود و با استناد به نوشته‌های جهانگردان، به ویژه جغرافی‌دانان قرون وسطی که در نوشته‌های خود از دهسلم نام برده‌اند، در می‌یابیم که آبادی بزرگی بوده و کانال‌های آب و بازارهایی داشته و اکنون نیز چیزی از آثار گذشته به چشم نمی‌خورد و تنها علایم باقی مانده از آبادی گذشته که در جنوب دهکده فعلی قرار داشته، خرده سفال‌های پراکنده، تکه‌های شکسته سر قلیان‌های سنگی و دانه‌های بلوری است. همچنین روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه میراث طبیعی بیابان لوت و مسیر اصلی ورود به بیابان، پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران است.

ایسنا

 

استان کرمان جنوب شرقی خاک سرمایه قهوه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین