کد خبر: 30862 A

توهین یک نویسنده به زنان بالای ۵۰ سال

توهین یک نویسنده به زنان بالای ۵۰ سال

اظهار نظر یک نویسنده پرفروش و مجری محبوب فرانسوی درباره دوست‌داشتنی نبودن زنان بالای ۵۰ سال با واکنش‌های گسترده مردم و چهره‌های این کشور روبه‌رو شد.

ایران آرت: یان موا که خودش امسال از مرز ۵۰ سالگی می‌گذرد و وارد ششمین دهه زندگی می‌شود، در گفتگو با نسخه فرانسوی مجله ماری-کلر مدعی شد زنان بالای ۵۰ سال پیرتر از آن هستند که کسی بتواند عاشق‌شان بشود. او گفت: "امکان ندارد من بتوانم یک زن بالای ۵۰ سال را دوست داشته باشم. چنین چیزی ممکن نیست و این زن‌ها مطلقا برای من نامرئی هستند."

به گزارش همشهری آنلاین، موا که چند رمان تحسین‌شده و برنده جایزه در کارنامه دارد، مدعی شد زنان آسیایی به ویژه کره‌ای‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها را به زنان فرانسوی ترجیح می‌دهد و دلیل آن را پولدار و سخاوتمند بودن آسیایی‌ها عنوان کرد. این نویسنده ۵۰ ساله روی صندلی کارگردانی سه فیلم نشسته و مجری یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی فرانسه هم هست. با این حال، حرف‌هایش درباره زنان با واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

کلومب شنک، نویسنده و روزنامه‌نگار ۵۲ ساله فرانسوی در توییتر به سخنان موا واکنش نشان داد و نوشت: "تو چقدر خرفتی، با آن مغز فندقی و نحیف." مونا چویت که او هم نویسنده است، موا را یک "ارباب غمگین" خطاب کرد و لورا هالی از بخش سیاسی سفارت بریتانیا در پاریس نوشت: "سال نو مبارک به تمام جنسیت‌زده‌ها در همه جای دنیا."

اولیویا گرگوار، عضو پارلمان فرانسه و سخنگوی حزب پیشرو به رهبری امانوئل مکرون (رئیس‌جمهوری فرانسه) در توییتر نوشت: "یان موا خیلی باکلاس است. خیلی خیلی باکلاس اما از آنجا که حماقت و پستی سن و سال نمی‌شناسد، اطمینان دارم این ماجرا درباره موا هم صادق است. ضمن اینکه تردید دارم برای بسیاری از زنان باکلاس بودن مهم باشد."

موا بسیاری از جوایز مهم ادبی فرانسه را برده است؛ از جمله جایزه معتبر گنکور برای رمان اول و جایزه فرانسوا موریاک در ۱۹۹۶ که به یاد نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل اهدا می‌شود. آخرین کتاب او "یک نامه عاشقانه ساده" است که سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

نویسنده یان موا زن ستیزانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین