کد خبر: 28890 A

واکنش رضا کیانیان به اظهارات امام جمعه تهران درباره قاچاق مشروبات الکلی / عکس

واکنش رضا کیانیان به اظهارات امام جمعه تهران درباره قاچاق مشروبات الکلی / عکس

ایران آرت: روز پنجشنبه مقاله‌ای تحت عنوان "دوربرگردان فرهنگی" در روزنامه ایران به چاپ رسید که آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های روز جمعه به آن واکنش نشان داد.

به گزارش ایران آرت، آنطور که ایسنا گزارش داده، در خطبه روز گذشته امام جمعه تهران چنین آمده است: "یکی از افراد در روزنامه ای که از دولت تغذیه می کند می نویسد که چون این مشروبات الکلی تقلبی جان برخی را گرفته است بیایید و مشروبات الکلی را آزاد کنید. من به دوستان هیئت نظارت بر مطبوعات می گویم که شما باید نظارت کنید نه اینکه من بیایم و در خطبه‌های نماز جمعه بگویم. امروز حرف از آزاد کردن مشروبات الکلی است، فردا می گویند بی حجابی را آزاد کنید و پس فردا هم می گویند اسلامی بودن نظام را به رفراندوم بگذارید، اما بدانید که آرزویتان را به گور می برید."

این صحبت‌ها واکنشی به مقاله "دوربرگردان فرهنگی" نوشته عباس عبدی است که روز پنجشنبه در روزنامه ایران به چاپ رسید. در این مقاله نوشته شده است: "در 45 روز گذشته 959 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی که ظاهرا حاوی الکل متانل بوده است دچار مسمومیت های شدید شده اند.  از میان افراد مسموم 92 درصدشان مرد و 8 درصد زن هستند که فوت شدگان نیز برحسب جنسیت به همین نسبت هستند. همچنین اکثریت آنان شامل جوانان 21 تا 30 سال می شوند که قابل توجه است. از این تعداد 84 نفر فوت شده اند، 305 نفر به مرحله دیالیز رسیده اند و اعضای داخلی بدنشان دچار مشکلات حاد شده است و 27 نفر نیز نابینا شده اند. اینها عمدتا در چند استان محدود کشور رخ داده است. البرز، هرمزگان و خراسان شمالی و تهران بیش از 90 درصد موارد را شامل می شوند."

در ادامه این مقاله چنین آمده است:" برای مواجهه با این معضل، اخیرا یکی از افراد آشنا به امور فقهی، ایده ای را طرح کرده است و با استناد به قواعد موجود و از منظر درون دینی نتیجه گرفته است که: 

استفاده از این مشروبات غیر استاندارد، واقعیتی خارجی هست. پند و توصیه های اخلاقی-بهداشتی انجام شده و مجازات های گوناگون از شلاق تا جریمه نقدی تجربه شده است. اما در واقعیت خارجی، ناچاریم به شکل دوفاکتو، وجود این مصرف کنندگان را به رسمیت بشناسیم و برای حفاظت از بیماری های خطرناک و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد، بایستی مراکزی را به آزمایش این نوع مشروبات اختصاص دهیم. تولید کننده و یا مصرف کننده، بایستی بتوانند با اشانتیونی از مشروب مورد نظر خود مراجعه کنند و به شکل ناشناس و بدون نگرانی از تعقیب ها و مجازات ها، مشروب خویش را آزمایش کند. یا در صورت امکان، دستگاه های تست کننده فوری در اختیار آنان قرار داده شود تا از استاندارد بودن یا نبودن مشروبات الکلی مورد نظر خویش مطمئن شوند."

رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به اشاره آیت‌الله خاتمی به برخورد هیأت نظارت مطبوعات با روزنامه ایران، در صفحه اینستاگرامش نوشت:

"آقای خاتمی امام جمعه تهران.

آیا خبر دارید ایران یکی از کشور هاییست که بالاترین مصرف سرانه مشروبات الکلی را دارد؟

آیا میدانید این همه مشروب الکلی از کجا تامین می شود؟

در ایران فقط مشروبات الکلی دست ساز مصرف نمی شود، بلکه حجم بالایی از مصرف داخلی از خارج وارد میشود. و این واردات آنقدر زیاد است که در اکثر نقاط ایران ، هر کجا و هر لحظه ای که اراده کنید در اختیارتان قرار می گیرد؟ فقط کافی ست تلفن کنید و برایتان بیاورند درب خانه ! آیا می دانید این مشروبات الکلی خارجی ، در این حجم زیاد چگونه وارد ایران می شود؟ ‌آیا می دانید چون این مشروبات قاچاق هستند ، سو استفاده کنندگان زیادی مشروبات تقلبی می سازند و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند؟ و همین مشروبات تقلبی ، باعث کوری و مرگ و میر های فراوانی می شود؟ 

آیا می دانید مصرف سرانه مخدر های طبیعی و شیمیایی آنقدر بالاست که حتی به دبستان ها هم رسیده است؟ 

آیا می دانیداین همه مواد مخدر از کجا تامین می شود؟ 

آیا به نظر شما مصرف مواد مخدر مثل شیشه و هرویین و گل و ال اس دی و کوکایین و ....... خانمان برانداز ترند یا مشروبات الکلی؟

من از مصرف الکل حمایت نمی کنم اما با مصرف مواد مخدر با تمام وجود مخالفم. 

شما حتما به فیلم هایی که وزارت کشور و وزارت اطلاعات از بلاهایی که مصرف مواد مخدر به سر این مردم مظلوم آورده و میاورد در اختیار دارند دسترسی دارید. اگر ندیده اید خواهش می کنم حتما ببینید.

آیا تا به حال در نماز جمعه ازین معضلات بحثی به میان آورده اید؟ 

آیا تا به حال به آسیب شناسی این معضلات کمک کرده اید؟ 

شما به گونه ای در مورد کشور ایران صحبت می کنید که انگار یک کشور خیالی ست!

در ایران واقعی مثل همه کشور های دیگر جهان ، چه بخواهید و چه نخواهید این مواد مصرف می شوند. اما کشور های دیگر صورت مسله را پاک نمی کنند. بلکه با واقعیات کشور به شکل واقعی رو برو می شوند. آسیب شناسی می کنند و راه حل پیدا می کنند. 

موضوع مشروبات الکلی هم مثل همه مشکلات فقط با ندیده گرفتن حل نمی شود.

فرض کنیم روزنامه ایران هم به این موضوع اشاره نکرد. و هییت نظارت بر مطبوعات روز نامه ایران را توقیف کرد ، آیا مشکل حل می شود؟ دیگر کسی مشروب نمی خورد؟ دیگر مشروب قاچاق در آن حجم زیاد وارد کشور نمی شود؟ دیگر مشروب تقلبی ساخته نمی شود و مصرف کنندگان این محصولات تقلبی کور نمی شوند و نمی میرند؟ یا این که بر عکس واردات بیشتر میشود و محصولات تقلبی فراوان تر می شود و کوری و مرگ و میر فرا گیر تر می شود؟"

Untitled

امام جمعه رضا کیانیان احمد خاتمی روزنامه ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین