کد خبر: 19749 A

تازه‌ترین خبرها از مومیایی شهر ری / از رضاخان تا خاطره خلخالی و گمانه‌های جالب

تازه‌ترین خبرها از مومیایی شهر ری / از رضاخان تا خاطره خلخالی و گمانه‌های جالب

در این روزها که همه در سینما به دنبال مومیایی هستند، پیدا شدن یک مومیایی در شهر ری به سریالی جالب برای رسانه‌ها بدل شده است.

ایران آرت: واکنش‌ها به پیدا شدن یک جنازه مومیایی در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری که عده‌ای آن را منتسب به رضا خان پهلوی می‌دانند همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایران آرت، پس از انتشار خبر پیدا شدن این مومیایی، اداره میراث فرهنگی شهر ری، منسوب شدن این مومیایی به رضاخان را تکذیب کرد ولی خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت که این جنازه مومیایی شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است و احتمال داد که این جسد متعلق به رضاخان باشد.

امکان شناسایی مومیایی وجود دارد

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با ایسنا توضیحاتی را در خصوص نحوه شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی ارائه کرد.

دکتر احمد شجاعی، درباره اینکه آیا پزشکی قانونی می‌تواند اجساد مومیایی شده را شناسایی کند اظهار کرد: احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد اما امکان آن به شکل 100 درصدی نیست.

وی با بیان اینکه شناسایی اجساد مومیایی شده و به ویژه تعیین هویت آنها امری دشوار و زمان‌بر است، گفت: برای شناسایی یک جسد مومیایی شده ابتدا باید بافت استخوان‌ها و بافت بدن بررسی شده و در صورتی که سالم باشد DNA را از آن استخراج کرده و تحت آزمایش قرار داد.

به گفته شجاعی از طریق اخذ آزمایش DNA از بستگان جسد مومیایی شده نیز می‌توان فرآیند تشخیص هویت را سریع‌تر انجام داد.

استخوان‌های رضاخان را محمدرضا به لس‌آنجلس برد

روزنامه شرق در باره کشف جسدمومیایی منتسب به رضاخان نوشت: در کتاب خاطرات آیت‌الله خلخالی، شخصی که روزگاری مقبره منتسب به رضاخان را تخریب کرد، ادعای وجود جسد رضاخان در این مکان رد شده است.

در بخشی‌هایی از این کتاب آمده است: "اطراف مقبره را گروه مسلح فداییان اسلام در محاصره داشتند و پاسداران هم مواظب اوضاع بودند. سرانجام، شب فرارسید، ولی ما نتوانستیم مقبره را بخوابانیم، اگرچه خسارت زیادی به آن زدیم و به‌صورت مخروبه درآوردیم. ساعت حدود 10 شب، برای استراحت، محل مقبره را ترک کردم. کمی بعد، جناب آقای حاج‌احمدآقا خمینی، برای دیدن مقبره و در واقع، برای تقویت روحیه این‌جانب به آنجا آمد و افراد مستقر در آن محل را تشویق کرد و با این عمل خود، فهماند که امام با تخریب مقبره، مخالفتی ندارند و این امر، بی‌اندازه موجب تقویت ما شد."

در بخش دیگری از این کتاب آمده: "هرچه قبر رضا‌خان را کندند، حتی استخوان‌های او هم به دست نیامد. بعدا معلوم شد که شاه هنگام فرار، استخوان‌های پدرش را برداشته و با خود به قاهره برده است و حالا هم در یک جای امن، در لس‌آنجلس، نگهداری می‌شود. این استخوان‌ها را در کنار جنازه فرزند اشرف، آقای شفیق، به امانت نگاهداری می‌کنند تا به‌اصطلاح، در یک فرصت مناسب، در ایران، دفن کنند."

مومیایی بازسازی شده است

عبدا‌لله شهبازی، مورخ در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: "مومیایی" شبیه به تصویر جسد رضاخان در تابوت بازسازی شده که لباس به تن دارد. در حالی که رضاخان را طبق مراسم اسلامی و بدون لباس و با کفن دفن کردند.

این مورخ نوشته است: تصاویری پخش شده از جنازه‌ای که گویا به سبک مصر باستان مومیایی شده (تکه‌های پارچه چسبیده به جسد، به سبک مومیایی‌های قدیم مصر، در عکس مشهود است). ادعا می‌شود که این «مومیایی»‌ در شهر ری ‌کشف شده و به رضاخان تعلق دارد که مقبره او پس از پیروزی انقلاب تخریب شد.

تصویر زیر عکس مومیایی منتسب به رضاخان است. ‌تکه‌های پارچه چسبیده به جسد تصور عامیانه از مومیایی را تداعی می‌کند.

U5qYvdswc1iY

مقبره پیشین رضا خان هم‌اکنون حوزه علمیه است

به گزارش فارس، در نقشه زیر محل قبرستان «باغ طوطی»‌ با رنگ سفید و محل سابق مقبره رضا شاه با رنگ خاکستری (حوزه علمیه) مشخص است. فاصله میان این دو مکان کاملاً گویا و بی‌نیاز از توضیح است.

Di3d93tgXdR9

رضا شاه مومیایی رضا شاه پهلوی مومیایی رضا شاه رضا خان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین