کد خبر: 19687 A

مرتضوی در ویلای شمال چه می‌کرد؟/سوییت او در زندان چگونه است؟!

ایران‌آرت: دیروز در خبرها و از جمله در ایران آرت هم خواندید که بالاخره سعید مرتضوی پیدا و دستگیر شد آن هم کنار دریا!

اما جزئیات دیگری از این بازداشت منتشر نشده بود تا اینکه رئیس دادگستری استان مازندران خبر داد سعید مرتضوی، در حالی که همراه یکی از بستگانش در منطقه سرخرود مازندران خانه‌ای اجاره کرده بود، دستگیر و تحت‌الحفظ به تهران اعزام شده است.

به گزارش ایران آرت به نقل از ایسنا مرتضوی در بند ۲۴۱ اوین زندانی شده است،.

پس از اینها اما روزآروز سوال روزی مطرح کرده درباره اینکه مرتضوی در چه‌جور جایی زندانی است و ۲۴۱ کجاست؟

روزآروز نوشته، بند ۲۴۱ از بندهای متشکل از سلول‌های انفرادی است که از سلول‌های انفرادی معمول در بندهای امنیتی بزرگ‌تر است. 

بنابراین مرتضوی در بندعمومی نیست و زندانیان دیگر او را نمی‌بیند. این بند احتمالا بخشی از ساختمانی است چند طبقه که طبقاتی متشکل از سلول‌‌های انفرادی امنیتی هم دارد که در اختیار وزارت اطلاعات است و به بند ۲۴۰ معروف است. 

در دوران ریاست هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضاییه، پیرو ابلاغ بخش‌نامه حقوق شهروندی از سوی شاهرودی، در یکی از طبقات این ساختمان،‌ دیوارهای بین دو سلول انفرادی تخریب شد و دو سلول به یک سلول بدل شد که اصطلاحا سوئیت خوانده می‌شود. بند ۲۴۱ برخلاف برخی طبقات دیگر این ساختمان در اختیار قوه‌قضاییه است. و از سوی کارمندان اداره کل‌زندان‌ها و نه ماموران وزارت اطلاعات اداره می‌شود. 

درِ هر سلول دارای دریچه کوچکی مشبک در بالا است و در پایین، در کوچکی مانند در صندوق پست تعبیه شده، که پیش‌از اصلاحات سلول‌ها در دوران شاهرودی، برای اعلام نیاز زندانی به دستشویی و توالت و گفت‌وگو با مسوولان زندان استفاده می‌شد. کاری که همین الان در بند ۲ الف سپاه هنوز مرسوم است.

هر سلول بند ۲۴۱ تقریبا هشت‌مترمربع است. البته علی‌غزالی،‌ از روزنامه‌نگارانی که مدتی در این بند بازداشت بوده، در خاطراتش درباره این بند نوشته، که هر سلول تقریبا ۱۲مترمربع وسعت دارد.

پس‌از اصلاحات دوران شاهرودی،‌ درون هر سلول دستشویی، مستراح و دوش آب تعبیه شده که به‌وسیله یک دیوار شبیه به اپن آشپزخانه و یک پرده از اتاق سلول جدا شده‌.

هر سلول پنجره‌هایی نیز دارد که با در نظر گرفتن نرده‌های آن، زندانی چاره‌ای جز تماشای آسمان ندارد.

غزالی نوشته: «سه پتو، یکی برای زیر سر، یکی برای زیرانداز و دیگری برای روانداز است. در زمان ورود به سلول به هر فرد یک کاسه و یک قاشق و یک لیوان پلاستیکی می‌دهند و مامور غذا در وعده‌های سه‌گانه در آهنی را چندبار می‌زند.» هرکس جیره بهداشتی دارد که شامل لباس زیر و زیرپوش می‌شود.

به این‌ترتیب مرتضوی در بندی انفرادی احتمالا فعلا جای بهتری دارد. چون بعید نیست از رویارویی محکومان و زندانیان، خصوصا آن‌ها که سوابق سیاسی و امنیتی دارند، سخت پرهیز داشته باشد.  او در اختیار قوه‌قضاییه است و نه‌نهادهای امنیتی.

iranart

 

 

 

سعید مرتضوی زندان اوین کهریزک بازداشت سعید مرتضوی بند 241
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین