کد خبر: 18291 A

ببینید: جنجال الماس‌های بدلی در یک موزه معروف

ببینید: جنجال الماس‌های بدلی در یک موزه معروف

مدیران موزه پراگ به نگه‌داری از الماس‌های بدلی اعتراف کردند.

ایران آرت: الماس‌ها و یاقوت‌های کبودی که در موزه‌ ملی چک در پراگ نگهداری می‌شدند و به تصور عموم میلیون‌ها دلار ارزش داشتند، در کمال تعجب تقلبی از آب در آمدند.

به گزارش الی گشت، مدیران این موزه به تازگی اعتراف کرده اند که الماس ۵ قیراطی که توسط موزه در سال ۱۹۶۸ تا به الان نگهداری می شود، فقط یک تکه شیشه تراش خورده است و به هیچ عنوان الماس نیست.

2

دراین مابین، مشخص شده که یک عدد یاقوت کبود ۱۹ قیراطی که ۷ هزار پوند ارزش دارد و در سال ۱۹۷۸ خریداری شده است، تنها یک تیکه شیشه بدلی ارزان‌قیمت است و بهای فعلی آن فقط تنها برابر با درصد کمی از قیمت اصلی آن است! این خبر برای اولین بار در سایت HlidaciPes.org رسانه ای شد.

در حال حاضر تصور می‌شود که بیش از نیمی از مجموعه سنگ های با ارزش مجموعه و علی الخصوص یاقوت‌های موزه‌ تقلبی باشند.

هنوز مشخص نشده است که این سنگ های تقلبی چگونه به موزه رسیده اند و سنگ های واقعی اصلا وجود دارند و یا این ها به خاطر فقدان سنگ های اصلی، جایگزین آنان شده است.

3

بسیاری از کارشناسان هنری و تاریخی این موضوع را بسیار عجیب توصیف کرده اند تا جایی که کریستوفر ای. مارینلو، وکیل و مدیر اداره‌ بین المللی ترمیم هنر که از قضا یکی از معروف ترین متخصصان بازیابی اموال فرهنگی به سرقت رفته نیز هست، این پرونده را بسیار شگفت انگیز توصیف کرده است.

وی در این زمینه گفته است: این پرونده به تنهایی، موضوع بیش از نیم قرن اشتباه مسئولان و کارکنان موزه است. اصلا معلوم نیست که این پرونده به کجا می خواهد برسد.

مارینلو در این زمینه اضافه کرد که این کارها معمولا به وسیله‌ ی افرادی که در داخل مجموعه هستند انجام می‌شود زیرا دسترسی در زمان های زیاد به این اشیاء، باعث می گردد که مجرمان، جرایم خود را به گونه ای انجام دهند که کسی آن‌ها را نبیند و کسی حتی شک هم نکند.

در همین میان موزه‌های مختلف جهان به خاطر اتفاقی که در موزه ی پراگ افتاده است، نگران شده‌اند و احساس خطر جدی کرده‌اند. قرار است که بیشتر موزه های جهان با پیشرفت های تکنولوژی آشتی کرده و میزان ضریب امنیتی خود را بالاتر ببرند.

موزه پراگ الماس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین