کد خبر: 1015 A

بررسی شائبه یک فیلم عجیب از لحظه تخریب ساختمان پلاسکو/ فیلم

ایران‌آرت: در آخرین ساعات شب گذشته، چهارشنبه، که آتش نشانان در حال آواربرداری در هفتمین روز از فاجعه ساختمان پلاسکو بودند، متنی در شبکه های مجازی دست به دست شد، که امروز می تواند تبعات و واکنش هایی را برانگیزد. در این متن، که شائبه مهندسی شدن تخریب ساختمان پلاسکو را مطرح می کند، به یک فیلم از لحظه فروریختن ساختمان اشاره و به آن استناد شده است. ابتدا این متن را که نویسنده اش هم به فراخور عادت های کاربران شبکه های مجازی در کپی کردن متون از کانال ها و گروه های مختلف، مشخص نیست، بخوانید البته با این ملاحظه که ایران‌آرت در این باره موضعی ندارد و آن را تایید نمی‌کند:

«یه ویدئویی از روز اول حادثه پلاسکو تو فضای مجازی دیدم ، که ابتدا مثل همه ویدئو های دیگه که مردم دست به دست میکردند ، دیدم و متاثر شدم و از کنارش گذشتم. اما پس از گذشت دو روز از حادثه پلاسکو ، یهوویی یه چیزی تو ذهنم جرقه زد و باعث شد کلی تو پیامها بگردم و دوباره گیرش بیارم و مجددا ببینم. اون جرقه از اینجا شروع شد که ، همه ویدئو هایی که دست به دست میشد رو حداقل تو ۴-۵ گروه و توی ۷-۸ تا کانال خبر گذاری ، مرتبا ارسال میکردند و باز میکردم و میدیدم تکراریه. اما اون ویدئویی که منو انگولک کرد رو فقط و فقط یکبار دیدم و دیگه تو هیچ گروه و کانالی اثری ازش ندیدم ، بنظرم عجیب اومد ولی دلیلش رو متوجه نشدم ، بهمین دلیل بود که دوباره رفتم سراغش و حدود ۲۰ مرتبه تا الان دیدم و دوباره دیدمش و دوباره دیدم. هر بار که میبینم یه سوال جدید برام پیش میاد که موضوع رو برام حساس تر میکنه. و احتمال اینکه این حادثه ، برنامه ریزی شده و از قبل مهندسی شده باشه رو بیشتر تو ذهنم تداعی میکنه.

چند نکته ابهام آمیز داره این ویدئو ، که مطرح میکنم : 

یک # در ابتدا ، اینکه چرا این فیلم مثل فیلم های دیگه به تعداد کثیر تو فضای مجازی یا تلویزیون پخش نشد و فقط یک بار تو یه کانال اومد و من دیدمش و نه من ارسالش کردم و نه کسی یا گروهی اونو برای بار دوم ارسال نکرد که من دیده باشم .

دو # تمامی فیلم هایی که من دیدم از نمای شمال ساختمان ، شمال شرق - شرق - جنوب و جنوب شرقی و یا از نمای بالا از حادثه فیلمبرداری شده بودند ، اما این فیلم تنها فیلمی بود که از نمای تقریبا غربی یا جنوب غربی ساختمان با فاصله ای نسبتا دور فیلمبرداری شده بود. حدودا از نقطه ای حوالی ضلع جنوب خیابان جمهوری روبروی دیوار سفارت انگلیس ، یعنی جنوب خ جمهوری حد فاصل فردوسی و سی تیر ....

سه # مکان فیلم برداری ظاهرا روی پشت بام یک ساختمانی است در بین چندین ساختمان دیگر ، که گویا در ساختمان های دور تا دور آن کسی وجود ندارد و یا ساختمان های اطراف متروکه هستند  ، چون در اون لحظه که حادثه رخ میده علیرغم جمعیت کثیری که  توی خیابان ، پشت پنجره ها و روی پشت بام های ساختمان های مجاور و مقابل پلاسکو ، در همه فیلم های پخش شده همگی دیدیم ، در محل فیلمبرداری این فیلم احدی روی هیچ کدام از پشت بام های اطراف نیست و هیچ صدایی جز ریختن آوار از اطراف بگوش نمیرسه.

چهار # فیلمبردار ، تک و تنها روی بام هست و کسی دور و برش نیست و در مورد حادثه اصلا حرفی نمیزنه ، گویا این ساختمان هم مثل ساختمانهای دور و برش متروکه هست .

پنج # در هنگام شروع ریزش ساختمان تا لحظه پایان که کاملا ساختمان تخریب میشه ، جالبه که فیلمبردار ، کوچکترین تعجبی نمیکنه و کلامی از دهانش خارج نمیشه و حتی صدای آدم شگفت زده ای هم در اطرافش بلند نمیشه و کاملا سکوت حاکم هست و فقط صدای ریزش آوار از فاصله حدود ۳۰۰ متری بگوش میرسه. گویا فیلمبردار این صحنه کاملا انتظار همچین اتفاقی رو داشته و از قبل می دانسته که نه بهت زده میشه ، نه کلامی از شگفت زدگی بیان میکنه و نه از تعجب دیدن چنین صحنه ای کمی دستش تکان میخوره. کاملا خونسردانه تا انتها فقط فیلمبرداری میکنه . در صورتی که در تمامی فیلهای دیده شده ، یا خود فیلم بردار یا اطرافیانش بهت زده میشن تصویر لرزش یا تکان پیدا میکنه و دائما ، وای وای - اخ اخ - و یا کلامی رو دال بر اینکه انتظار دیدن همچین صحنه رو نداشتن، بر زبان جاری میکنن اما در فیلم مذکور چنین نیست.

شش# فیلمبردار دقیقا دو - سه ثانیه پس از  تخریب کامل ساختمان ، گویا از آنچه میخواسته فیلم بگیره ، گرفته و کارش تمام هست و منتظر ظبط ادامه ماجرا نمیشه و فیلم برداری رو خاتمه میده ....

هفت #فیلمبردار که در طول این ماجرا کاملا در سکوت بود ، دقیقا پس از تخریب کامل ساختمان ، بنظر میرسه به کسی که پشت خط  تلفنش هست ، پیامی به معنای  ظاهرا " تایید انجام کاری " رو میده و کلمه ای مشابه " آس " یا " AS " تلفظ میکنه که شاید معنای تایید و نوید پایان یک عملیات موفقیت امیز ، بشه تعبیرش کرد و یا کلمه ای " رمزی " باشه که فقط خودش و مخاطبش از این کلمه سر در میارن .

هشت# اخرین نکته و مهم ترین و حساس تر از همه نکته های قبل ، اینکه با کمال تعجب ، فیلمبردار کلامی که تلفظ میکنه با لهجه عربی اداء میکنه و این مورد بسیار بهت برانگیزه ...!!! و شک ها و تردید هایی رو که یک به یک براتون توضیح دادم رو به واقعیت نزدیکتر میکنه ...!!!!

براستی فیلمبردار این فیلم ، چه کسی میتونه باشه، و به چه کسی گزارش اتمام کار رو میده؟؟»

 

یک متن دیگر این بار با لحنی علمی

اما همزمان با انتشار این متن، نوشته ای دیگر نیز در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که سعی دارد به شایعه و شائبه قبلی دامن بزند: 

«تر میت thermite چیست؟ 

اگر به تئوری غیر طبیعی بودن انفجار پلاسکو اعتقاد دارید، این مقاله توضیحاتی برای چگونگی انفجار دارد.

چرا از زیر آوار ها آتشی سرکش بیرون می زند؟ در پلاسکو، شواهد اولیه استفاده از thermite را نشان می دهد.

برای تخریب فنی و اصولی ساختمان های بزرگ که "controlled demolition/standard demolition" نام دارد، از ماده ای شدیدا ً حرارت زا به نام thermite استفاده می شود.

ماده thermite در نقاط مختلف ساختمان جاسازی شده و با کنترل از راه دور جرقه زده می شود در ابتدا با انفجاری نسبتا ً خفیف شروع به سوختن می کند. بدلیل وجود اکسیژن در ترکیب آن،  برای سوختن نیازی به اکسیژن هوا ندارد، حرارت بسیار بالایی آزاد می کند. حرارت این ماده در عرض 2 ثانیه به 2500 درجه سانتیگراد می رسد.

با این حرارت، فولاد های اسکلت سریعاً ذوب شده و بتن ها خشک و ترک ترک می شود تا ساختمان بصورت عمودی روی خودش فرو بریزد. ساختمان به قطعات نسبتا خرد شده تبدیل می شود. یعنی قطعاتی ریزتر از آنچه که برای فرو ریختن لازم است.

همچنین دود سفید-خاکستری غلیظی تولید می کند که در حقیقت غباری از ذرات جامد است و بعلت حرارت بالا، بسرعت در هوا صعود می کنه و نهایتا سطح ساختمان ها و اشیاء اطراف را می پوشاند.

آثار thermite پس از حادثه چیست؟

پس از آوار شدن ساختمان، thermite باقی مانده در زیر همچنان به سوختن ادامه میدهد و زیر آوار تولید حرارت مدت ها ادامه می یابد، و اگر آوار برداشته شود با شعله های سرکش آتشی مواجه می شویم که بدون اکسیژن می سوزد. و البته دود سفید رنگی که مدت ها بیرون می زند. به همین دلیل معمولا برای اطفاء حریق پس از تخریب فنی مدت های طولانی بر روی آوار آب می افشانند. کاری که در حال حاضر در پلاسکو انجام می شود و برای کسانی که در زیر آوار مانده باشند خطر خفه شدن را بسیار بالا می برد.

و اما آثار قابل پیگیری thermite پس از حادثه چیست؟

اصلی ترین آنها که وجود thermite را تأیید می کند، آثار ذوب شدگی فولاد است. زیرا بهیچ عنوان با حرارت سوختن مواد فسیلی و یا پوشاک پلاسکو با اکسیژن دمای ذوب فلز فراهم نمی شود، پس حتی اگر فولاد مقاومت مکانیکی اش را از دست بدهد به دمای ذوب نمی رسد.

آلومینیوم اکسید محصول واکنش، همان ماده پودری خاکستری رنگ که سرو صورت و لباس آتش نشان ها و ساختمان های اطراف را پوشاند.

ذرات کروی شکل (microsphere) آهن خالص در خاک آوار، چین خوردگی هایی در تیر آهن ها که نشانه قطعی ذوب شدن و سرد شدن دوباره فولاد است.

قطعاتی از مصالح و فولاد که پس از ذوب شدن به هم جوش خورده و قطعات بزرگی را تشکیل می دهند. ترکیبات گوگردی قابل توجه در ترکیب آوار بجا مانده. زمین زیر بنای ساختمان در اثر واکنش حرارت زا به تدریج گود می شود و در نهایت گودال های قابل توجهی در زمین ایجاد می کند.

اگر افراد حاضر در صحنه  و یا یک تیم متخصص بتوانند نمونه یا سمپل هایی را برای پیگیری و تحقیق از میان آوار بردارند . این نمونه ها در آزمایشگاه های مربوطه می توانند طبیعی یا غیر طبیعی بودن انفجار را ثابت کنند و به این بحث پایان دهند».

اما گذشته از این شایعه ها که در شبکه های اجتماعی معمول است و قاعدتاً مورد تایید نیست، شب گذشته کانال تلگرامی روزنامه شهروند که در این مدت، گزارش های دقیقی درباره حادثه پلاسکو نوشته، خبر داد که تیم تحقیق و تفحص برای نمونه برداری از  خاک های محل حادثه پلاسکو به محل رفته است.

 

 

 

حجم ویدئو: 5.09M | زمان ویدئو: 00:00:59
آتش نشانی ساختمان پلاسکو
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین