کد خبر: 872 A

سرفصل‌های رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکترا تصویب شد

سازوکارهای دکترشدنِ نقاش‌ها!

سازوکارهای دکترشدنِ نقاش‌ها!

سرفصل‌های رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکترا در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

ایران‌آرت: سرفصل‌های رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکترا در شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

به گزارش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 130 این شورا که در غیاب غلامعلی حداد عادل و به ریاست سید حمید طالب زاده دبیر این شورا برگزار شد، سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته هنرهای تجسمی در مقطع دکترا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه، مجید سرسنگی رئیس کارگروه هنر و معماری شورای تحول و ارتقا علوم انسانی در تشریح این برنامه درسی طی سخنانی گفت: هنرهای تجسمی به عنوان یک شاخه تأثیرگذار هنر، هم در آفرینش تحولات اجتماعی و هم در انتقال و حفظ پیام این تحولات نقش وافر و بسزایی داشته‌اند.
وی با تشریح تاثیر برخی زیرمجموعه‌های هنرهای تجسمی از قبیل مجسمه‌سازی افزود: در جریان انقلاب اسلامی مشاهده کردیم که این هنرها چه نقش مهمی دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ابزار تأسف نسبت به تأخیر در راه‌اندازی مقطع تحصیلات تکمیلی در این رشته درسی، اهتمام به هنر متعهد و اسلامی ایرانی را اصلی‌ترین رویکرد در تدوین این برنامه درسی عنوان کرد.
در ادامه جلسه نیز حسن بلخاری عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به کمبود مباحث نظری در زمینه هنرهای تجسمی گفت: سرفصل‌های تدوین شده که در دست بررسی قرارگرفته با توجه به این کمبود تدوین‌شده است.
وی افزود: هرچند در برخی منابع شرعی نوعی مخالفت با هنرهای تجسمی به چشم می‌خورد، اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و آفرینش آثار فاخر هنری که به بهترین نحو حامل پیام‌های ارزشی انقلاب اسلامی بودند، به نظر می‌رسد در این زمینه محتاج به یک نگرش نوین هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: هر چند در نگاه اول به نظر می‌رسد که هنرهای تجسمی ره‌آورد آشنایی ایرانیان با غرب در طول این دو قرن اخیر است، اما مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای و دهها نمونه از این دست نشان می‌دهد که کشور در این زمینه نیز دارای سابقه درخشانی است.
در ادامه جلسه، اعضای این شورا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود شامل دقت در انتخاب منابع درسی، معطوف بودن برنامه‌ریزی درسی به مباحث نظری و اجتناب از پر رنگ شدن مباحث عملی به اقتضای دوره تحصیلات تکمیلی، در نظر گرفتن توانایی‌های فردی داوطلبان ورود به این مقطع تحصیلی، توجه به تفاوت فلسفه هنر با سایر شاخه‌های فلسفه، تألیف منابع درسی کارآمد و به‌روزرسانی شده برای استفاده در این مقطع تحصیلی پرداختند.
کلیات رشته درسی هنرهای تجسمی در مقطع دکترا از تصویب اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گذشت و تصویب برنامه تفصیلی به اعمال اصلاحات مورد نظر شورا در متن برنامه موکول شد.

 

انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هیئت علمی دانشگاه مجسمه هنرهای تجسمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین