کد خبر: 6946 A

کنایه‌های تند مصباح و مکارم به حسن روحانی/یعنی چه احکام به درد امروز نمی‌خورد؟

ایران آرت: بعد از اینکه سخنان تلویحی آیت الله مکارم شیرازی مبنی  بر سخنان مطرح شده درباره نظر امیر المومنین (ع) درباره انتخاب حاکم توسط مردم منتشر شد، مصباح یزدی نیز نسبت به آخرین اظهارات رئیس جمهور موضع گرفت.

 آیت‌الله مکارم شیرازی در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: این جمله که امام علی(ع) پایه‌گذار دموکراسی بوده اشتباه است؛ زیرا ولایت و امامت از سوی خداوند تعیین می‌شود.  اخیرا در سخنان یکی از دولتمردان بیان شده بود امام علی(ع) ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی (ع) است؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک ذره از نهج‌البلاغه را دیده‌اید و خطبه‌های دیگر و آیات قرآن را ندیده‌اید؛ اولا شما باید آیات قرآن را ببینید که بیان می‌کند ولّیِ شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند این ولّی را تعیین کرده است، آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است. به گزارش ایسنا وی بیان کرد: امام علی(ع) در این سخن به اتمام حجت در مقابل مخالفان می‌پردازد، علاوه‌بر آن، از مسلّمات مذهب شیعه است که امام (ع) و ولّی، از سوی خداوند تعیین می‌شود نه آرای مردم.

کنایه‌های تند مصباح‌یزدی به روحانی بخاطر سخنانش درباره رأی مردم

اما انتخاب نوشت: آیت الله مصباح گفت: عده ای معتقد هستند که با احکام اسلامی نمی توان جامعه را اداره کرد، می گویند خدا و پیامبر و اهل بیت(ع) قبول است اما احکام به درد امروز نمی خورد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: کسانی از روی اشتباه و جهل و گاهی برای منافع شخصی و هوای نفس در مقام مخالفت با امام معصوم بر آمدند و حتی حاضر شدند برای این که چند روزی بتوانند بر مردم حکومت کنند ائمه معصومین را به شهادت برسانند.

وی افزود: در این زمان آفت دیگری پیدا شده و غیر از آنچه که در جریانات تاریخی از صدر اسلام تا کنون اتفاق افتاده و سبب محرومیت مسلمانان از حکومت معصومان شده نغمه جدیدی به وجود آمده که از ارمغان های فرهنگ غربی و اروپایی است.

وی ادامه داد: کسانی هم گفتند که انسان اشرف مخلوقات و دارای کرامت است و خود او باید سرنوشت را تعیین کند، باید به آرای مردم مراجعه کرد و این مسأله مبدأ تفکر دموکراتیک در حکومت شد، این تفکر کم کم رشد کرد و و آن را پر و بال دادند تا این این که بعد از جنگ جهانی اول مسأله حقوق بشر مطرح شد و گفتند که انسان ذاتا حقوقی دارد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: این فکر که انسان احتیاج به خارج از خود و راهنمایی خدا ندارد و کس دیگری نباید در اداره او دخالت کند در فلسفه سیاسی این گونه خود را نشان داد که قانون و حاکم را خود مردم باید تعیین کنند، نهایت به این جا رسید که نصف به علاوه یک هر تصمیمی گرفتند برای همه لازم الاتباع است و این مبنای حکومت دموکراسی است که دنیا خود را مفتخر به آن می داند.

وی عنوان کرد: حق آزادی، آزادی بیان، حق حیات، حق کرامت، حق کرامت و حق تعیین سرنوشت جزو اصول اولیه حقوق بشر شد که امروز در دنیای غرب به ویژه در طبقه جوان و کسانی که احساسات بر آنان غالب است ارزش این ها از ارزش هر آیه قرآن و وحی منزلی بالاتر است، گفته می شود انسان هر جنایاتی کند حق حیات دارد از این رو مجازت اعدام مطلقا باید لغو شود.

آیت الله مصباح با اشاره به نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر ابراز داشت: حضرت فرمودند «مسلمانان بعد از پیامبر با هم اختلاف کرده و نزاع پیدا کردند، هرگز به ذهن من خطور نمی کرد که بعد از پیامبر من را بگذارند و به سراغ کس دیگری بروند، هیچگاه خیال نمی کردم عرب چنین کاری کند، ناگاه دیدم مردم با کسی بیعت کردند» آیا این یعنی علی(ع) فرموده مردم به هرکس رأی دهند من هم همان کار را می کنم؟

وی عنوان کرد: آن فرد این فرمایشات را دیده و چنین سخنی می گوید، واقعا چگونه می شود که گاهی چشمان انسان بر خورشید بسته می شود آفتاب را هم نمی بیند، حضرت می فرماید دیدم که مردم بیعت می کنند اما دست خود را کشیدم و بیعت نکردم تا این که داستان ارتداد پیش آمد و در زمان خلیفه اول گروه گروه از دین برگشتند و رسما اعلام کردند که اسلام را از بین خواهیم برد، از این رو امر دایر شد که اسلام به نابودی برود یا این که حضرت از حق الهی خود صرف نظر کند تا اصل اسلام محفوظ بماند.

 

حسن روحانی مصباح یزدی مکارم شیرازی دموکراسی امام علی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین