کد خبر: 44129 A

پشت پرده ساخت "جدایی نادر از سیمین"/ روایت ابراهیم گلستان،ژان کلود کریر و مایک لی از فیلم برنده اسکار

پشت پرده ساخت "جدایی نادر از سیمین"/ روایت ابراهیم گلستان،ژان کلود کریر و مایک لی از فیلم برنده اسکار

فیلم "صحنه‌هایی از یک جدایی" با موضوع اثر خاطره برانگیر "جدایی نادر از سیمین" در جشنواره امسال حضور خواهد داشت.

ایران آرت، امسال در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت فیلمی در بخش مسابقه روی پرده رفت که موضوع آن درباره یکی از فیلم‌های خاطره‌انگیز سینمای ایران است: "جدایی نادر از سیمین"

مستند "صحنه‌هایی از یک جدایی" به کارگردانی وحید صداقت و همسرش تهمینه منزوی که در آستانه دهمین سال ساخت فیلم برنده اسکار اصغر فرهادی آماده نمایش شد، روایتی است از شکل‌گیری ایده و فیلمنامه، نحوه انتخاب بازیگران تا پایان فیلمبرداری و بازتاب‌های جهانی "جدایی نادر از سیمین". در این مستند هم‌چنین تصاویری از فیلم و پشت صحنه آن با روایت فرهادی و گفت‌وگوهایی از سینماگرانی چون مایک لی، ژان کلود کریر و ابراهیم گلستان نشان داده ‌می‌شود.

وحید صداقت درباره وضعیت اکران "صحنه‌هایی از یک جدایی" گفت: با توجه به بازخوردهای مثبت در جشنواره سینما حقیقت تصمیم گرفتیم این فیلم را برای حضور در جشنواره فیلم فجر ارائه نکنیم. در عوض، برای اکران آن در گروه هنر و تجربه درخواست دادیم تا پس از جشنواره فجر روی پرده سینماها می‌رود.

به گزارش هنرآنلاین، این کارگردان درباره جشنواره سینما حقیقت و تأثیر آن بر مخاطب بیان کرد: جشنواره بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم. من پیش از این فیلم "درباره فروشنده" را ساختم، اما آن را به جشنواره سینما حقیقت ارائه نکردم. "صحنه‌هایی از یک جدایی" نخستین تجربه من در جشنواره بود که با استقبال بسیار خوب مخاطبان نیز مواجه شد که این استقبال از سطح انتظار من بالاتر بود. خوشبختانه فیلم تا روزهای آخر در رتبه دوم آرای مردمی قرار داشت و افرادی که در این جشنواره به تماشای آن نشستند اغلب مستندسازان، اهالی رسانه و متخصصان سینما بودند که درمجموع نظرات مثبتی در رابطه با فیلم ارائه کردند. امیدوارم که "صحنه‌هایی از یک جدایی" در اکران نیز بتواند با موفقیت روبرو شود.

صداقت در ادامه درباره تأثیر فیلم "جدایی نادر از سیمین" بر جذب مخاطب برای این مستند توضیح داد: به هر حال ساختن فیلمی درباره یک فیلم دیگر باعث می‌شود کار کمی سخت شود. من به‌عنوان مستندساز باید به غیر از فیلم به سراغ زوایای پنهان یا کمتر پرداخته شده آن می‌رفتم و به‌نوعی پشت صحنه و صحبت‌های مؤلف را که در این فیلم آقای فرهادی است به همراه افراد دیگر ارائه می‌کردم تا تکمیل‌کننده فیلم اصلی باشد. از سوی دیگر، از آنجا که اکران "جدایی نادر از سیمین" با موفقیت‌های بین‌المللی و کسب جایزه اسکار همراه بود، برای مخاطب این جذابیت را دارد تا از پشت صحنه آن نیز مطلع شود. "جدایی نادر از سیمین" فیلمی است که مخاطب با کاراکترهای آن ارتباط برقرار می‌کند. به طور مثال من داستان بین نادر و پرستار پدرش را تجربه کرده بودم و رابطه شخصی با فیلم داشتم و زمانی که در این مستند کار می‌کردم می‌خواستم این بخش را هم به نمایش بگذارم. بسیاری از ما خاطرات شخصی با سکانس‌های این فیلم یا کاراکترهایش داریم. هنگام اکران "صحنه‌هایی از یک جدایی" در جشنواره سینما حقیقت در سالن شاهد بودم که برخی از مخاطبان با سکانس‌های احساسی مثل سکانس حمام کردن پدر یا دادگاه و انتخاب ترمه برای ماندن با پدر یا مادر، با آن درگیر بودند و حتی همذات‌پنداری می‌کردند. این از قدرت اصلی فیلم می‌آید و من سعی کردم در فیلم خودم آن را تکمیل کنم و بیشتر به آن بپردازم.

او در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارد باز هم به سراغ فیلمی دیگر برود و مستند آن را تولید کند، بیان کرد: قبل از این فیلم مستندهای دیگری ساخته بودم که شاید کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، اما فیلم ساختن درباره فیلم‌های مهم سینما در دنیا انجام می‌شود و اگر فیلم مهمی ساخته شود علاقه دارم که این تجربه را تکرار کنم، اما این لزوماً به آن معنا نیست که صرفاً بخواهم در این زمینه کار کنم و ساخت مستند در ژانرهای دیگر را تجربه نکنم.

کارگردان "درباره فروشنده" همچنین درباره این که آیا در سینمای ایران فیلمی هست که او بخواهد درباره آن مستندی بسازد عنوان کرد: با احترام به کلیت سینمای ایران، اما امروز برای 90 درصد فیلم‌ها در ارائه نسخه خانگی بخش‌هایی از پشت صحنه گذاشته می‌شود و فیلمی که پتانسیل ساخت یک مستند بلند مستقل را داشته باشد تا تماشاگر بخواهد آن را در سالن سینما ببیند بسیار کم است. در مورد "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده"اگر این اتفاق افتاد، به خاطر این است که جوایز مهم بین‌المللی کسب کرد که مخاطب کنجکاو است و دوست دارد درباره فیلمی با این حجم از موفقیت بیشتر بداند. فیلم‌هایی با این پتانسیل در سینمای کشورمان زیاد نیست و همان فیلم‌های کوتاهی که برای ارائه در نسخه خانگی ساخته می‌شوند کافی است.

صداقت که فیلم "درباره فروشنده" را زودتر از فیلم "صحنه‌هایی از یک جدایی" اکران کرده است، درباره این اتفاق و روند اکران آن‌ها گفت: روند ساخت "صحنه‌هایی از یک جدایی" پیش از "فروشنده" آغاز شد، اما به دلیل شروع ساخت فیلم "فروشنده" ما درگیر این فیلم شدیم و چون این فیلم تازه‌تر بود و زودتر کامل شد آن را به اکران رساندیم. اما از زمان ساخت "جدایی نادر از سیمین" چند سال گذشته بود و خیلی فرقی نمی‌کرد که زودتر اکران شود یا دیرتر، بنابراین با طمأنینه و سر فرصت این فیلم را کار کردیم و حتی تدوین و صداگذاری آن پیش از حضور در جشنواره سینما حقیقت به پایان رسید.

این مستندساز در خاتمه درباره سایر آثار و فعالیت‌های خود نیز توضیح داد: در حال حاضر مشغول تدوین یک مستند هستم و دوست دارم اگر بشود به سینمای داستانی و فیلم کوتاه که علاقه خودم هست، بپردازم.

 

اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین اسکار ابراهیم گلستان ژان کلود کریر مایک لی صحنه‌هایی از یک جدایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین