کد خبر: 42912 A

اجرای اثر جیمز جویس در تئاتر شهرزاد/ حضور 2 بازیگر در 24 نقش!

اجرای اثر جیمز جویس در تئاتر شهرزاد/ حضور 2 بازیگر در 24 نقش!

نمایش "چهره مرد هنرمند در جوانی" به کارگردانی مصطفی هرآیینی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

ایران آرت، نمایش "چهره مرد هنرمند در جوانی" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مصطفی هرآیینی از 3 آذرماه ساعت 18 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش ایمان صیاد برهانی و محمد برهمنی هستند.

مصطفی هرآئینی که این نمایش را سال 91 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا کرده است  درباره بازتولید این اثر گفت: تاکنون حدود 7 سال از  زمانی که آخرین نمایش را روی صحنه آورده‌ام، وقفه افتاد و طی این مدت مشغول امور و فعالیت‌های دیگری چون گویندگی و نویسندگی بودم. سال جاری با گروه نمایش "چهره مرد هنرمند در جوانی" بر آن شدیم تا این اثر را با تغییراتی جزئی در اثر و گروه روی صحنه آورده و بازتولید کنیم.

او با بیان اینکه "چهره مرد هنرمند در جوانی" برداشتی از رمان جیمز جویس با همین نام است، عنوان کرد: پنج فصل این رمان با این نمایش روی صحنه می‌رود. این نمایش بی‌کلام است و بیش از شصت صحنه و بیست و چهار نقش دارد که توسط دو بازیگر اجرا می‌شود. در این نمایشنامه از بخش‌هایی از دیالوگ‌های رمان جیمز جویس استفاده شده است و فضای  سیال ذهنی که مختص این نویسنده ایرلندی است در این اثر رعایت شده است. آثار جیمز جویس پیچیدگی خاصی دارد که ما از دل آن به سادگی رسیدیم.

به گزارش هنرآنلاین، این کارگردان ضمن اشاره به اینکه طنزی که جیمز جویس در آثارش دارد در این نمایش وجود دارد، یادآور شد: فضای اجرایی این اثر مینی‌مال و بدون دکور است و نمایش برپایه بازی بازیگران و موسیقی پیش می‌رود. موسیقی و افکت نقش پررنگی در این اثر دارد و با یک گیتار به صورت زنده در طول نمایش نواخته می‌شود.

هرآئینی در ادامه افزود: این نمایش سال 1390 در جشنواره تئاتر تجربه اجرا شده و در آن رویداد موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است. از آنجا که این اثر پیش از این روی صحنه آمده است به منظور اجرای عموم تنها حدود سه ماه تمرین داشتیم.

او خلاصه داستان نمایش "چهره مرد هنرمند در جوانی" را اینگونه توضیح داد: داستان این رمان اتوبیوگرافی از زندگینامه جیمز جویس از دو سالگی تا بیست سالگی است. نویسنده روایت رمان را با ذهنیات استیون ددالوس ادغام کرد و روایتی از دوران کودکی، مدرسه و زمانی که تحت تاثیر کلیسای کاتولیک قرار می‌گیرد و به فلسفه تازه‌ای از خودش می‌رسد، می‌پردازد.

مصطفی هرآئینی درباره جذابیت‌های انتخاب این رمان به منظور اجرا اظهار کرد: من به شخصه به آثار جیمز جویس بسیار علاقمندم و این رمان که دراماتورژی، آداپته و به صورت کمرنگ ایرانیزه شده و به نمایشنامه تبدیل شده، دغدغه امروز جامعه ماست.

او درباره اینکه تصیم گرفته این نمایش را بی‌کلام اجرا کند، گفت: این نگاه به دغدغه همان هشت سال پیش که تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم بازمی‌گردد. یکی از دلایل این است که در نظر داشتم تمرکز روی بازی‌ها باشد، ضمن اینکه آثار جویس، خواننده را بسیار درگیر متن می‌کند و آثارش مملو از معما و چیستان است و از آنجا که این موضوع در رمان پررنگ و زیاد است به منظور اجرای صحنه‌ای به سمت مینی‌مال رفتیم و این پاردوکسِ حذف متن و دیالوگ بهتر به نظرم رسید. ضمن اینکه در این نمایش از گونه‎های نمایش آئینی سنتی همچون دیداری، شنیداری و بویایی بهره گرفته‌ایم.

هرآئینی در پایان صحبت‌هایش گفت: این نمایش به صورتی است که همه تماشاگران با آن ارتباط برقرار خواهند کرد اما افرادی که رمان را خوانده‌اند دریافت بهتری از این اثر خواهند داشت. با تمام پیچیدگی‌های رمان شاید اجرا به نظر مخاطب ساده بیاید که این مسئله به عمد بوده و تماشاگر باید این نمایش را با دید، پایه و اساس مینی‌مال ببیند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: روح الله زندی، سرمایه‌گذار: مریم افشاری، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مصطفی صابونی، دستیار تولید: محسن نجفی، موسیقی: محسن اعتماد سعید، طراح نور: پدرام رضوانی، طراح گرافیک: مرتضی هرآیینی، عکاس: شاهین آزما، تیزر: ماهان همامی پور، دستیار نور: مریم افشاری، دستیاران صحنه: میر سعید مولویان، پارسا تجربی و مصطفی صابونی و تدارکات: امیرحسین جلالیان.

علاقمندان به منظور تماشای این اثر می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

پردیس شهرزاد مصطفی هرآیینی چهره مرد هنرمند در جوانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین