کد خبر: 42695 A

بابانوئل به سینماها می‌آید

بابانوئل به سینماها می‌آید

اولین انیمیشن کمپانی فیلمسازی نتفلیکس در تعطیلات سال نو میلادی اکران می‌شود.

ایران آرت: سرخیو پابلوس، کارگردان اسپانیایی فیلمی کارتونی درباره ریشه‌های فرهنگی و تاریخی بابانوئل با نام کلاوس ساخته است. این فیلم توسط کمپانی نتفلیکس تولید شده و به تازگی برای نخستین‌بار در سالن‌های سینما نمایش داده شده است. انیمه کلاوس (سانتا کلاوس نامی است که در آلمان و کشورهای انگلیسی‌زبان برای بابانوئل برگزیده‌اند) نخستین فیلم کارتونی است که نتفلیکس فیلمنامه آن را خریداری کرده و سرمایه ساخت آن را تقبل کرده است.  

​به گزارش همشهری، سرخیو پابلوس در گفت‌وگو با نشنال گفته است، اگر چه تا‌کنون فیلم‌های زیادی از بابانوئل و ریشه‌های تاریخی وی ساخته شده است، اما همواره بر این باور بوده که جایی برای ساختن نسخه‌های جدیدتری از بابانوئل وجود دارد. پابلوس ضمن تایید این مسئله که کار ساخت نسخه‌ای جدید از فیلم بابانوئل بسیار دشوار بود و در نهایت امکان داشت در ظاهر اثری تکراری یا بی‌اهمیت از آب درآید گفته که در تلاش بوده فیلمی جالب‌تر و گیراتری از بابانوئل نسبت به سایر نسخه‌های قدیمی‌تر آن بسازد.

کلاوس

بنابراین پابلوس در انیمه کلاوس، تصمیم گرفته به جای تمرکز بر خود بابانوئل، موضوع محوری داستان فیلم خود را به پستچی خودخواهی به نام جسپر اختصاص دهد. جسپر که بدترین شاگرد در تاریخ آکادمی پست تشخیص داده شده به جزیره سیمرنسبرگ در بالای قطب شمال تبعید می‌شود. او پس از اخراج از آکادمی پست و در دوران عزلت‌نشینی در این جزیره درس‌هایی از نوع‌دوستی و نوع‌پروری فرا می‌گیرد که سبب دگرگونی در احوالات و شخصیت‌اش می‌شود. جسپر در واقع در این جزیره با کلاوس که یک اسباب‌بازی‌ساز پیر و غرغرو است آشنا می‌شود. او به‌ تدریج  خود را در جامعه‌ای خشک و سردی می‌یابد که افراد آن حتی از بذله‌گویی و شوخی نیز خودداری می‌کنند. با این حال پس از آنکه جسپر با کلاوس و آلوا تنها معلم جزیره طرح دوستی می‌ریزد، همه‌‌چیز به یکباره تغییر می‌کند. آیین جادویی جدیدی ایجاد می‌شود که به‌زودی در سراسر دنیا فراگیر می‌شود. 

نه به سه‌بعدی 

پابلوس در توضیح اینکه چرا کلاوس را به ‌صورت انیمه‌ای دوبعدی ساخته گفته است که معنی ندارد به‌عنوان فیلمساز کاری را انجام دهم که خطری در آن نباشد. در سال 2010 کار روی انیمه کلاوس را آغاز کردم و از همان مراحل اولیه تصمیم گرفتم کلاوس را به‌صورت دوبعدی بسازم. ما در واقع قصد داشتیم به انیمه کلاوس جنبه نوستالژیک بدهیم و تکنولوژی نمایش دوبعدی انیمه ما را به هدفمان در این زمینه می‌رساند. البته در همان زمان نیز می‌دانستم که استفاده از سبکی قدیمی چقدر ریسک دارد و پرخطر خواهد بود اما تصمیم گرفتم با ترس‌هایم مواجهه منطقی داشته باشم و این ریسک را بپذیرم.

نتفلیکس وارد می‌شود

در سال 2015 پابلوس فیلمنامه اولیه کلاوس را نوشت و یک پلان 2دقیقه‌ای از کلاوس را فیلمبرداری کرد. این پلان به خوبی نشان می‌داد که او قرار است با فیلم کلاوس چه بکند. پس از آن پابلوس تلاش‌هایش را برای جذب سرمایه‌گذار آغاز کرد. اما  استودیوها در آن زمان تمایلی به ساخت فیلمی درباره کریسمس نداشتند. پابلوس در این‌باره گفته که استودیوها نمی‌خواستند در بازار شلوغ آن زمان با فیلمی از کریسمس پا به عرصه رقابت بگذارند. پابلوس چند ‌ماه به تلاش‌هایش برای پیداکردن سرمایه‌گذار ادامه داد تا اینکه کمپانی نتفلیکس که تا‌کنون فیلم کارتونی نساخته بود برای ساخت این پروژه پا پیش گذاشت و مشخص شد که نتفلیکس به‌دلیل تمایل برای ساخت یک فیلم با محتوای کریسمس تصمیم گرفته بود فیلمنامه کلاوس را بخرد و هزینه‌های ساخت آن را تقبل کند. به گفته پابلوس، نتفلیکس هر آنچه وی و تیمش به آن نیاز داشتند را در اختیار آنان گذاشت. آنها دست ما را در ساخت فیلم نیز کاملا باز گذاشتند. درست برخلاف رویه دیزنی یا سایر استودیوهای فیلمسازی

 

انیمیشن نتفلیکس بابانوئل کارتون سرخیو پابلوس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین