کد خبر: 42443 A

سفر "صنعان" به ترکمنستان/ روایتی از منطق الطیر در عشق آباد

سفر "صنعان" به ترکمنستان/ روایتی از منطق الطیر در عشق آباد

گروه نمایشی "صنعان" با ترکیبی ۱۲ نفره در جشنواره بین‌المللی تئاتر عشق‌آباد شرکت می‌کند.

ایران آرت، نمایش "صنعان" با حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه سال‌جاری در شهر عشق آباد به صحنه می‌رود.

نمایش "صنعان" با نگاهی آزاد به داستان‌های "منطق‌الطیر" عطار نیشابوری با نویسندگی و کارگردانی علی اکبر خداشناس تهیه شده و قصه آن مربوط به شیخ صنعان است؛ داستانی که تاریخ مصرف ندارد و از سیر عشق زمینی به عشق آسمانی بشر را در قالب مضامین و مصادیق عینی روایت می‌کند.

به گزارش مهر، خداشناس، این اثر را با پایبندی به اصل داستان "منطق‌الطیر" به رشته تحریر درآورده و در این اثر نمایشی سعی کرده است داستان قدیمی و معروف صنعان را با شیوه‌های اجرایی نو و با ترکیب موسیقی اصیل ایرانی، به مخاطبان هنر تئاتر ارایه دهد.

این کارگردان ایرانی که چندی قبل نمایش خود را با هنرجویانی در شهر مشهد روی صحنه برده بود، این بار با بهره‌مندی از بازیگران حرفه‌ای زادگاه خویش و با اعمال اندکی تغییر در روایت سعی دارد که اثری کاملا ایرانی با ذائقه مخاطب جهانی روی صحنه نمایش ببرد.

علی اکبر خداشناس  دارای دکترای تخصصی کارگردانی تئاتر است و بیش از سی سال تجربه کار در اجراهایی داخلی و خارجی منجمله قزاقستان و گرجستان در کارنامه دارد. وی گروه تئاتر قاصدک را در سال ۱۳۷۱ پایه گذاری کرد که طی سال‌ها تعداد زیادی نمایش را برای صحنه، رادیو و تلوزیون تهیه و تولید کرده است.

این کارگردان مشهدی در سال‌جاری نمایش‌های "توکا" را بر اساس داستانی از نیما یوشیج و نمایش "ازدواج مبارک" را با محوریت احیای نمایش‌های سنتی ایرانی در مشهد به صحنه برده است.

صنعان منطق الطیر عشق آباد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین