کد خبر: 41497 A

معماری خاص یک سونای در فنلاند/ اثری یکپارچه در پایتخت سونای جهان

معماری خاص یک سونای در فنلاند/ اثری یکپارچه در پایتخت سونای جهان

به تازگی ساختمانی برای سونا در تامپره ساخته شده است که فضایی کاملا متفاوت و یکپارچه را برای تفریح وتعامل مشتریان فراهم می‌کند.

ایران آرت، هنگامی که از ما خواسته شد تا یک سونا برای تامپره ، پایتخت بین المللی سونا در جهان ، طراحی کنیم ، می دانستیم که این کار، بسیار مهم و ویژه است. Tullin Sauna ، که به عنوان سونای گمرک ترجمه شده است ، یک سونای عمومی است که وابسته به هتل  Dream ساخته شده که آن نیز توسط استودیو Puisto Architects ، در سمت دیگر خیابان، طراحی شده است.

Tullin Sauna واقع در قلب یک محله قدیمی و صنعتی با آجرهای قرمز ، مکانی در بافت فعال مرکز شهر می باشد. نام آن بیان کننده موقعیت آن در گذشته، به عنوان یک پاسگاه گمرکی برای شهرداری است و قصد دارد به شیوه ای قابل مقایسه ،به عنوان یک فضای تجمع مرکزی برای ساکنان و بازدید کنندگان به طور یکسان عمل کند. 

ساختمان سونا

به گزارش آرل، Tulin Sauna بر اساس مفهوم korttelisauna یا سونای محله ساخته شده است که به نقش یکپارچه سونا در اواخر قرن نوزدهم اشاره دارد. در آن زمان ، فضای شهرها محدود بودند و خانه های مسکونی اغلب برای داشتن حمام های شخصی بسیار کوچک بودند. به منظور برآورده ساختن نیاز اساسی بشر به بهداشت ، کورتلایسوناها ساخته شدند که به سرعت تبدیل به اتاقهای نشیمن عمومی شدند که در آن مردم می توانستند نه تنها برای استحمام ، بلکه برای به اشتراک گذاشتن افکار و عقاید در کنار هم جمع شوند.

ساختمان سونا

به عنوان یک کورتلایسونای مدرن ، سونا  Tullin به طور مشابه به عنوان یک اتاق نشیمن مشترک برای هتل و منطقه بزرگتر، در شهر، عمل می کند. در کنار خود سونا ، فضای همکاری وجود دارد و همه قسمت ها هماهنگ با هم ، یک محیط پویا را ایجاد می کنند که تبادلات هدفدار، به خوبی و با آرامش در آن معنا می شود.

ساختمان سونا

چند دهه پیش ، از ساختمان موجود برای Tullin Sauna، به عنوان انبار ایستگاه راه آهنی در نزدیکی ،استفاده می شده است. طراحی کلی سونا، به منظور بزرگداشت تاریخ غنی خود و معماری صنعتی که آن را پرورش داده است ، متکی به ماندن بر روی زمین و وفادار بودن نسبت به گذشته خود می باشد و ضمنا در آن، اشاره هایی به جذابیت های مدرن شده است. به همین ترتیب ، خود سونا ها معمولاً به عنوان فضاهای خالص و صادقانه دیده می شوند  و Tullin سونا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ساختمان سونا

یکی از برجسته ترین متریال های مورد استفاده در سراسر ساختمان ، کاج طبیعی فنلاندی گرم برای قرار گرفتن در کنار بافت های بتونی خنک تر و خشن تر موجود در فضا، است. معماری حاصل یک نوستالژی و حس یک گفت و گوی پرنشاط و کامل کننده را بیان می کند. به سایر جزئیات نیز ، به خوبی فکر شده است ؛ مانند قرار دادن مجدد حلقه های بتونی در محفظه دوش از طریق انباشت ، که مفهوم و ایدئولوژی را در فرایند طراحی مجددا تکرار می کنند.

ساختمان سونا

در سونای فنلاندی چوبی سنتی وجود دارد که دارای حس و حال متضاد هستند. یکی تاریک تر و خاکی تر است و شباهت زیادی به ساوسونا یا سونا دودی دارد ، در حالی که دیگری سبک تر است و هوای بیشتری دارد و قابل مقایسه با نمونه هایی است که معمولاً در کلبه های تابستانی دیده می شود. هر دو سونا توسط یک صنعتگر محلی ساخته شده اند که ارتباط شخصی و عمیقی با سونا و نحوه کار با آنها به اشتراک می گذارند ، و نشان دهنده این هستند که این دو، تجربه هایی صحیح و قابل اعتماد بوده اند.

ساختمان سونا

در رابطه با تجربه کلی کاربر ، ایده اصلی این بود که  محیط راستین و تشریفاتی سونا را، در خارج از واقعیت خود سونا واقعی - چه به لحاظ تصویری و چه به معنای واقعی کلمه - قرار دهیم. یکی از فضاهای سونا از لحاظ فیزیکی با یک پنجره کوچک و رنگی به معماری پذیرش وارد می شود و سمبلی از چیزی که در راه است ، ارائه می دهد. علاوه بر این ، برای گرم کردن فضای داخلی و بستن فضا از هرج و مرج در مرکز شهر ، پنجره های بیرونی با ظاهری نرم و شیری ظاهر می شوند که نشان می دهد که آنها از سونا بخار گرفته اند. محیط حاصل، آرام است و از لحظه ای که یک قدم به داخلش می رود اشتیاقی هیجان انگیز را برای سونا ایجاد می کند.

ساختمان سونا

علاوه بر این ،عناصر رایج در سونا، مانند قسمت فلزی ، یا پکیج سونا ، بلافاصله با ورود و قبل از ورود به سونا برای هر بازدید کننده قابل مشاهده است. این پکیج ها نه تنها ملزومات مورد نیاز سونا مانند حوله و غیره را در خود جای می دهند بلکه در تعیین شخصیت و هویت Tullin Sauna نیز کمک می کنند. این راه داخل منوی بوفه ادامه می یابد ، که با ارائه غذاهای محلی خودش را متمایز می کند.

ساختمان سونا

مهمتر از همه ، تعهد قاطعانه نسبت به حفظ یکپارچگی است که در سراسر سونا تکرار می شود ، در نهایت ایجاد یک اتاق نشیمن قابل اعتماد و استقبال کننده است  که میزبان جامعه محلی و فراتر از آن است - نتیجه ای که ما احساس می کنیم برای پایتخت سونای جهان عالی است!

فنلاند سونا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین