کد خبر: 41380 A

زنانی که در نقش مرد ظاهر شدند/ روایتی از رویا نونهالی تا لیلا حاتمی

زنانی که در نقش مرد ظاهر شدند/ روایتی از رویا نونهالی تا لیلا حاتمی

همانطور که در سینمای ایران، مردان بسیاری در نقش زنان ظاهر شدند، زنانی نیز هستند که نقش‌های مردانه ایفاء کرده‌اند.

ایران آرت، در طول این سال‌ها بازیگران مرد زیادی در نقش زن ظاهر شدند، تعداد بازیگرانی زنی که نقش مرد را بازی کردند اما به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد اما بعید نیست این روند درباره زنان بازیگر و ایفای نقش مرد توسط آنها هم ادامه‌دار باشد.

نقش آفرینی هنرمندان زن در قالب مرد فارغ از مسئله جنسیت، مقوله ای است که در تمام سینماهای دنیا به عناوین مختلف اتفاق افتاده و سینمای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برهه های زمانی شاهد این اتفاق بوده و خواهد بود.

به گزارش سلام نو، اینکه بازیگران زن مرد پوش تا چه حد در این راستا موفق بودند و چه تاثیرگذاری داشتند، مسئله دیگری است که می توان در جای دیگری به آن پرداخت و در ادامه به ۱۰ حضور بازیگران زن که در شمایل مردانه به ایفای نقش پرداختند، اشاره خواهیم کرد.

لیلا حاتمی/ فیلم سینمایی "کمال الملک"

نام کارگردان : علی حاتمی

سال تولید :‌ ۱۳۶۲

لیلا حاتمی و تصویر آن پسربچه "کمال الملک" را مخاطبان سینما هرگز فراموش نخواهند کرد، این از اولین بارهایی بود که حاتمی جلوی دوربین رفت و این اتفاق در اثری از پدرش، مرحوم علی حاتمی اتفاق افتاد، بنابراین لیلای سینمای ایران هم یک بار توانست در نقش جنس مخالف روبه‌روی دوربین بایستد.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

 آزیتا حاجیان/ سریال "ساعت شنی"

نام کارگردان : بهرام بهرامیان

سال تولید :‌ ۱۳۸۶

آزیتا حاجیان در سریال "ساعت شنی" به کارگردانی بهرام بهرامیان هم نقشی مشابه با رویا تیموریان دارد و در ردای کاراکتری ظاهر شد که سال‌ها با ظاهری مردانه زندگی کرده است.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

شایسته ایرانی/ فیلم سینمایی "آینه‌های روبه‌رو"

نام کارگردان : نگار آذربایجانی

سال تولید :‌ ۱۳۸۸

شایسته ایرانی در فیلم تحسین شده "آینه‌های روبه‌رو" توانست به زیبایی هرچه تمام‌تر نقش یک ترانس (دوجنسه) را ایفا کند و در بخش‌هایی از فیلم مرد باشد.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

آزاده زارعی/ فیلم سینمایی "آمین خواهیم گفت"

نام کارگردان : سامان سالور

سال تولید :‌ ۱۳۸۹

آزاده زارعی در فیلم "آمین خواهیم گفت" به کارگردانی سامان سالور آنقدر خوب در شمایل یک پسر ظاهر شد که کمتر مخاطبی تا پایان فیلم توانست تشخیص بدهد که بازیگر این نقش یک زن است.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

رویا تیموریان/ فیلم سینمایی "شیفتگی"

نام کارگردان : علی زمانی عصمتی

سال تولید :‌ ۱۳۹۲

رویا تیموریان در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که سال‌ها با ظاهری مردانه زندگی کرده است، این فیلم به دلیل سرتراشیده تیموریان فعلا اجازه اکران ندارد.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

گلاب آدینه / نمایش "سیندرلا" و فیلم "۱۲ روز"

نام کارگردان : جلال تهرانی

سال تولید :‌۱۳۹۲

نمایش سیندرلا جلال تهرانی با بازی گلاب آدینه و بهنوش طباطبایی این روزها در تئاترشهر تهران به روی صحنه رفته است و گلاب آدینه یکی از بهترین بازی های خود را در این تئاتر به نمایش گذاشته است.

زنانی که نقش مرد ایفا کردندنیوشا ضیغمی / فیلم سینمایی "هشتگ"

نام کارگردان : رحیم بهبودی فر

سال تولید :‌ ۱۳۹۵

نیوشا ضیغمی با چهره‌ای متفاوت در فیلم سینمایی "هشتگ" به کارگردانی رحیم بهبودی فر در نقش یک مرد ظاهر شده و این متفاوت‌ترین بازی این ستاره سینما تا به امروز است.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

نسیم ادبی / نمایش "آبی مایل به صورتی"

کارگردان: ساناز بیان

سال تولید : ۱۳۹۶

آبی مایل به صورتی نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی ساناز بیان که از ۶ آذر تا ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ در تماشاخانه پالیز اجرا شد و داستان تغییر جنسیت در ایران را روایت می‌کند، منشأ نوشتن این نمایش بر می‌گردد به مادر ساناز بیان، الهام خاکسار که روزنامه‌نگار بود و در دهه ۷۰ با چند ترنس مصاحبه و گزارشی تهیه کرد و در این میان ترنسی بود که دفترچه خاطرات خود را در اختیار او قرار داد و این جرقه‌ای بود برای نوشتن در مورد ترنس سکشوال‌ها.

زنانی که نقش مرد ایفا کردندشبنم قلی خانی / فیلم سینمایی "انتقال آتش"

کارگردان : محمد کرمانشاهی

سال تولید :‌ ۱۳۹۷

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

 فاطمه گودرزی / فیلم سینمایی "جاده چالوس"

نام کارگردان : کمال تبریزی

سال تولید : ۱۳۹۸

آن طور که در برخی از سایت‌ها منتشر شده و عکس تست گریم فاطمه گودرزی رونمایی شده، این بازیگر با گریمی سنگین در نقش یک پیرمرد جلوی دوربین تبریزی رفته است، باید منتظر ماند و دید که این اتفاق چطور و با چه کیفیتی رخ داده است.

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

البته بازیگران دیگری نیز با گریم مردانه ظاهر شده اند که میتوان به مونا فرجاد، شهره لرستانی، فقیه سلطانی، ماهایا پطروسیان و ... اشاره کرد.

 

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

زنانی که نقش مرد ایفا کردند

بازیگران زن با گریم مرد رویا تیموریان آزیتا حاجیان آزاده زارعی شایسته ایرانی لیلا حاتمی گلاب آدینه نیوشا ضیغمی نسیم ادبی شبنم قلی خانی

 

 

 

 

لیلا حاتمی زنان در نقش مردان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین