کد خبر: 41356 A

انتقاد تند الیف شافاک از برنده نوبل ادبیات 2019

انتقاد تند الیف شافاک از برنده نوبل ادبیات 2019

نویسنده رمان "ملت عشق" ضمن انتقاد از سیاست‌های حاکم بر نشر در کشورش، حمایت برنده نوبل ادبیات 2019 از نسل‌کشی را دردناک دانست.

ایران آرت: الیف شافاک که با رمان تازه خود حساسیت و انتقاد متولیان فرهنگی در ترکیه را برانگیخته معتقد است: "اقلیت‌ها امروزه در ترکیه از محدودیت‌های بیشتری رنج می‌برند‌‌".

او در گفت‌وگو با طرفداران کارهایش در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت که اختناق در ترکیه شدت گرفته و متأسفانه در فضاهای عمومی نیز دیده می‌شود.

این نویسنده زن ۴۷ ساله درباره نقش خود به عنوان رمان‌نویس گفت: "وظیفه ادبیات این است که چیزهایی که غیرانسانی شده‌اند را دوباره انسانی کند".

به نظر او نویسندگان، با هر گرایش و عقیده‌ای، می‌توانند درباره سیاست اظهارنظر کنند. او با اشاره به وضعیت کنونی در کشورش گفت که به آینده خیلی خوش‌بین نیست. او گفت: حاکمیت، نظارت بر فعالیت ادبی و خلاقیت هنری را هر روز شدیدتر می‌کند.

به گزارش دویچه‌وله، الیف شافاک در انتقاد از همکارش پیتر هاندکه، نویسنده اتریشی، گفت: "خیلی دردناک است که یک نویسنده نسل‌کشی را توجیه کند". او اشاره کرد در زمانه‌ای که در کشورهایی مانند مجارستان، روسیه، لهستان و ترکیه نژادپرستی و پوپولیسم بالا گرفته یک نویسنده حق ندارد غیرمسئولانه سخن بگوید و جامعه نیز نباید مواضع او را به فراموشی بسپارد.

هاندکه که به تازگی جایزه نوبل ۲۰۱۹ برای ادبیات را دریافت کرد، بارها از ناسیونالیست‌های صربستان در جنگ بالکان دفاع کرده و جنایات رهبر آنها اسلوبودان میلوسویچ را منکر شده است.

ملت عشق الیف شافاک پیتر هاندکه رمان ملت عشق
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین