کد خبر: 41192 A

بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان افتتاح شد

بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان افتتاح شد

از ۱۶ تا ۲۰ اکتبر ده‌ها هزار نفر به بازدید نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت می‌روند.

ایران آرت: هفتاد و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در حضور ولیعهد نروژ و همسرش افتتاح شد. نروژ امسال میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. در مراسم گشایش نمایشگاه، نخست وزیر نروژ، خانم ارنا سولبرگ، و وزیر امور خارجه آلمان، هایکو ماس نیز حضور داشتند.

از چهارشنبه شانزدهم تا یکشنبه بیستم اکتبر ۷۴۵۰ ناشر از ۱۰۴ کشور کتاب‌های خود را در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش می‌گذارند.

هایکو ماس در نطق افتتاحیه خود با نظر به حمله هفته گذشته یک راستگرای افراطی در شهر هاله آلمان، همگان را فراخواند که "به بالا نگاه" کنند و دیدشان را با نگریستن دائم به شبکه اجتماعی خود در اینترنت تنگ نکنند.

به گزارش دویچه‌وله، وزیر امور خارجه آلمان گفت که نویسندگان، ناشران و مترجمان نقشی محوری ایفا می‌کنند تا "ما از حباب‌هایمان خارج شویم". ماس گفت: «در جهانی که به دنبال پاسخ‌های سریع و آسان می‌گردد، نیروی آرام ادبیات به ما کمک می‌کند تا از خود در برابر واکنش‌های مستبدانه و هر گونه پاسخ ساده‌ای محافظت کنیم.»

ماس همزمان تاکید کرد که باید با ترور راستگرایان مانند هر نوع تروریسم مقابله کرد.

از دیگر سخنرانان مراسم گشایش نمایشگاه جهانی فرانکفورت، کارل اووه کناوس‌گارد، نویسنده نروژی بود که به "آهستگی" و تاثیر درازمدت ادبیات پرداخت. او گفت که ادبیات مدت‌ها پیش از این به تشریح این پدیده پرداخته که نوآوری‌های فن‌آوری مانند خودرو و اعمالی مانند تغییرات ژنتیکی که از سر حسن نیت انجام گرفته‌اند، می‌توانند به درد و فسادی غیر قابل کنترل تبدیل شوند.

کناوس‌گارد از "دکتر فاستوس" اثر توماس مان به عنوان نمونه نام برد و نیز از به گفته او «شاید بزرگترین شاعر آلمانی»، فریدریش هولدرلین. او گفت که هولدرلین «چیزی دیگر که در عین حال حقیقت بود» را نوشت: «جایی که خطر هست، نجات‌دهنده هم هست.»

اولگا توکارچوک، که چند روز پیش نامش به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ اعلام شد، در کنفرانس مطبوعاتی پیش از مراسم افتتاح نمایشگاه گفته بود که او به ادبیات باور دارد و معتقد است که ادبیات موجب می‌شود انسان‌ها با تمامی تفاوت‌هایشان با یکدیگر پیوند پیدا کنند.

روز چهارشنبه ساعت ۹ صبح درهای نمایشگاه کتاب فرانکفورت باز خواهد شد. انتظار می‌رود که امسال ۲۸۵ هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کنند. در سه روز اول نمایشگاه تنها کارشناسان و اهل نشر اجازه بازدید از نمایشگاه را دارند.

یکی از موضوع‌های اصلی هفتاد و یکمین نمایشگاه فرانکفورت "گسترش داستان‌سرایی" اعلام شده است. قرار است به تصاویر متحرک فضای بیشتری داده شود، و نیز برای نخستین بار به هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به طور مبسوط‌‌تری پرداخته شود.

همچنین نمایشگاه برای نخستین بار به تولیدات شنیداری توجه خاصی کرده و بخشی ویژه را به کتاب‌های صوتی و پادکست اختصاص داده است.

 

نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب فرانکفورت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین