کد خبر: 40743 A

دانه‌های انتقادی تا تنهایی گزینه‌ای برای انتخاب / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

دانه‌های انتقادی تا تنهایی گزینه‌ای برای انتخاب / گالری‌گردی ایران آرت در چهار نمایشگاه

سارا ساسانی: در گالری‌گردی این هفته ایران آرت به نمایشگاه‌های گالری شیرین سایه و کانسبت استور اردیبهشت سرزده‌ایم.

ایران آرت: نمایشگاه مجسمه‌­های مجید محسنی با عنوان «رویای آهنی» در گالری شیرین دو، نمایشگاه آثار کیارش لقمانیه با عنوان «وضعیت» در گالری سایه، نمایشگاه آثار افسانه مدیر امانی با عنوان «اندک جایی برای زیستن» در کانسبت استور اردیبهشت و نمایشگاه نقاشی­‌های نازنین افشار با عنوان «گمگشته در گذار» در گالری شیرین، سوژه­‌های این هفته گالری­‌گردی ایران آرت هستند.

 

دانه­‌های انتقادی نسبت به تخریب محیط زیست

مجید محسنی فارغ‌التحصیل در رشته بازرگانی بین‌المللی از یک نقطه­‌ای در زندگی تصمیم به حضور به شکل جدی در عرصه هنر می­‌گیرد. او در نمایشگاه جدیدش با عنوان «رویای آهنی» در گالری شیرین، مجسمه­‌هایی اغلب در قالب سردیس­ از هفت حیوان ­ساخته است که این احجام متشکل از دانه­‌های تسمه آهنی هستند.

او تلاش کرده با به کار بردن این دانه­‌های متصل که ویژگی اصلی آنها به حرکت درآوردن است، به چرخه­ طبیعت اشاره کند و یادآور شود طبیعت در چرخه نابودی قرار دارد و این اتفاق ناگوار توسط انسان و دست­‌ساخته­‌هایش صورت می­‌پذیرد و سرعت می­‌گیرد.

محسنی ساخت مجسمه­‌ها با دانه­‌های تسمه و تکنیک Separate/Merge را از سال 92 شروع کرده است و این پروژه با هفت مجسمه از حیوانات مختلف در ابعاد نسبتا بزرگ ساخته شده است. جسم سخت این آثار با لطافت و انعطاف­‌پذیری طبیعت در تضاد است و این رویارویی وجه­‌ای از تقابل انسان­‌های عصر سرمایه­‌داری و مصرف‌گرایی با طبیعت پیرامون است.

نمایشگاه مجسمه مجید حسنی در گالری شیرین

او متریالی را برای ساخت آثارش به کار بسته که قطعاتی به هم پیوسته از یک زنجیره­ طولانی است و آن را همچون زنجیره­‌ای از حیات طبیعت می­‌داند که در طول تاریخ با تهدیدات محیط زیستی از سوی بشر آسیب دیده و تخریب شده است.

آثار مجید محسنی شاید در به کار بستن این متریال منحصر به فرد نباشد اما از حیث انتخاب سوژه اثر، شیوه پرداختن و ظرافت و دقت در شکل ارائه آن مورد توجه و نظر است. این آثار در ابتدا مخاطب را با نوعی پیچیدگی و شگفتی مواجه می­‌کند و شاید آن­چه که بیش از همه مورد توجه مخاطب قرار می­‌گیرد شیوه ساخت و ارائه آثار باشد.

نمایشگاه مجید محسنی با عنوان «رویای آهنی» تا 17 مهر در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره 5 قرار دارد.

 

تنهایی به عنوان انتخاب آخر

کیارش لقمانیه در مجموعه جدیدش با عنوان «وضعیت» در گالری سایه آثاری با تکنیکی متفاوت به نمایش گذاشته است. او در این آثار ابتدا به شیوه چاپ دستی به تولید تصاویری پرداخته است و سپس در مرحله بعد در این چاپ­‌ها با شیوه دیجیتال تغییراتی ایجاد کرده و اثر نهایی شکلی بسیار متفاوت یافته است.

لقمانیه معتقد است که انسان در میان دو مفهوم زندگی_عشق و عمل نهایتاً دست به انتخاب ناگزیری با عنوان تنهایی می­‌زند.

هنرمند در این مجموعه آثاری در ابعاد بزرگ طراحی و پرداخت کرده است که پرتره­‌هایی تمام رخ و زل‌زده به مخاطب را نشان می­‌دهند. این پرتره­‌ها در میان انبوهی از نقاط سیاه متراکم و پراکنده به گونه­‌ای حل شده­‌اند. این پرتره­‌ها نماینده انسان­‌های معاصر هستند که در میان هیاهوی عشق و عمل، تنهایی را انتخاب می­‌کنند یا به عبارتی بهتر تنهایی به آنها تحمیل می­‌شود.

نمایشگاه آثار کیارش لقمانیه با عنوان «وضعیت» در گالری سایه

او در این آثار با توجه بسیار به تکنیک سعی کرده است در شیوه پرداختن به آثار نیز با توجه به ایده اصلی­‌اش فضای سخت و شاید بی­‌رنگ تنهایی را تشدید کند و از این جهت چهره­‌ها در این مجموعه آثار در حیاتی از تنهایی و سردی محصور شده­‌اند. نقاط متراکم بر سطح تصویر و صورت سوژه­‌های اثر حضور انسان­‌ها را کم رنگ و تحلیل رفته نشان می­‌دهند. چهره­‌هایی که از شدن به سمت نشدن حرکت می­‌کنند و رو به تحلیل می­‌روند و تجزیه می­‌شوند. تنهایی که همچون پناه­گاهی آرام و دلپذیر انسان را در خود می­‌کشد و او را هر لحظه به سمت نیستی و عدم می­‌برد و او را دچار مرگ تدریجی می­‌کند.

نمایشگاه آثار کیارش لقمانیه با عنوان «وضعیت» تا 17 مهر در گالری سایه ادامه دارد. گالری سایه در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره 21 قرار دارد.

جابه­‌جایی

«گمگشته در گذار» عنوان نمایشگاه نقاشی­‌های نازنین افشار در گالری شیرین است. این مجموعه برآمده از ذهن هنرمند و متأثر از تجربه زیسته او پیرامون مهاجرت است. او جابه­‌جایی و نقل مکان را به مکان­‌ها و نقاط جغرافیایی جدید محل مناقشه­‌ای برای انسانی می­‌داند که در حال جدا شدن از محل اقامت قبلی و زندگی در مکانی جدید است.

او معتقد است که هر نوع جا به جا شدن، برای دست یافتن به تعادل است. انسان‌ها برای رسیدن به تعادل در خویشتن مهاجرت می‌کنند. نازنین افشار به عنوان هنرمندی مهاجر و مقیم در کانادا و همچنین ایران، مهاجرت را نقطه تعادلی در درون انسانی با ذهن ملتهب می­‌داند و مهاجرت می­‌تواند ذهن او را به تعادل برساند. او در بخشی از بیانیه مجموعه­‌اش می­‌گوید: «... بر پایه‌ی تجربه شخصی، بر این باورم که زندگی در مکان‌های مختلف بر چگونگی ادراک‌مان از آن محیط‌ها تاثیر می‌گذارد و این تاثیرات نیز به نوبه خود بر برداشت‌ها و باورهای‌مان. پس از چندین بار جابجایی، حس در موطن بودن، دیگر به عوامل بیرونی بستگی ندارد، بلکه حسی عمیقا درونی است؛ حس و حالی است که نه با جا و مکان، بلکه با کیفیت زندگی و هستی تعریف می‌شود...».

نمایشگاه نقاشی‌های نازنین افشار در گالری شیرین

در این مجموعه اغلب عناصر، زنانی هستند که در موقعیتی قرار گرفته­‌اند، آنها همچون یک ناظر در گوشه کادر به تماشا و ارزیابی موقعیت جدید و پیش رو ایستاده­‌اند. در این آثار محیط پیرامون، سوژه یگانه اثر هستند  که بکر و گاه دست­‌نیافتنی تصویر شده‌­اند اما با کمی ظرافت به دو فضا در این آثار دست می­‌یابیم، یک فضای بیرونی و واقعی طبیعت و دوم فضای درونی سوژه مهاجر. او برای خود و در درون خود دنیایی ساخته که بخش عمده آن برگرفته از گذشته او هستند، گذشته­‌ای که او را رها نمی­‌کند یا به شکل آگاهانه سوژه قصد دارد آن را به همراه خود در هر نقطه­‌ای از دنیا ببرد.

مهاجرت از آن رخدادهای اجتماعی­‌ای است که تجربه­‌ بسیار متفاوت و دور از ذهنی است؛ تجربه­‌ای که بسیاری از هنرمندان را به خود آغشته و آنها برای رهایی از این نوع تجربه منحصر به فردی به شکل ناباورانه­‌ای دست به تولید اثر می­‌زنند تا با این آثار بخشی از ناباوری خود را تحت کنترل خود قرار دهند و بتوانند دنیای جدید را بهتر و بیشتر باور کنند.

نمایشگاه آثار نازنین افشار با عنوان «گمگشته در گذار» تا 17 مهر در گالری شیرین ادامه دارد. گالری شیرین در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره 5 قرار دارد.

 

طبیعت دست‌­بافته

نمایشگاه آثار افسانه مدیر امانی با عنوان «اندک جایی برای زیستن» در کانسبت استور اردیبهشت به نمایش دست­بافته­‌های این هنرمند اختصاص دارد. مدیر امانی طراح پارچه است که بخشی از آثارش را در نمایشگاه­‌های مختلف در دهه اخیر به نمایش گذاشته است.

این مجموعه در گالری اُ، در طبقه دوم به نام کانسبت استور اردیبهشت برگزار شده است. آثار این مجموعه غالبا در ابعاد بزرگ و بر روی پارچه­‌هایی با رنگ­‌های یک دست و درشت بافت طراحی شده­‌اند. او با نگاشتن و دوختن نقش­‌هایی توسط نخ­‌های ضخیم و رنگی مناظری از جزئیات و گاهی کلیات طبیعت را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه آثار افسانه مدیر امانی با عنوان «اندک جایی برای زیستن» در کانسبت استور اردیبهشت

اما طبیعتی که افسانه مدیر امانی در نظر داشته طبیعتی از منظر یک شهر است. شهری منظم اما آشفته، شلوغ و درهم، این شهر از نظر هنرمند جایی است که باید از آن گریخت تا متهم نشوی. شهرهای آثار امانی گاهی رنگی و پرتحرک به واسطه بازی کودکان در نظر گرفته شده است.

اما آنچه که برای مخاطب می­‌تواند مورد توجه باشد متریال و موادی است که هنرمند برای طرح زدن از یک شهر مورد استفاده قرار می­‌دهد. به تصویر کشیدن یک شهر با نخ و پارچه می­‌تواند بسیار جالب باشد، شاید پیش از این گلدوزی­‌هایی با این شیوه صورت می­‌گرفته اما تاریخ­‌دانان هنر این نوع هنر را در دسته هنرهای کاربردی قرار می­‌دادند، مدیر امانی امروز با همان متریال اثری خلق می­‌کند که در رسته هنرهای زیبا قرار می­‌گیرد.

نمایشگاه آثار افسانه مدیر امانی با عنوان «اندک جایی برای زیستن» تا 18 مهر در کانسبت استور اردیبهشت در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری، شماره 8 برپاست.

 

 

 

 

 

 

 

گالری شیرین گالری سایه کانسبت استور اردیبهشت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین