کد خبر: 40681 A

نمایش "سفر مقدس" عکاس ژاپنی در تهران/ تصاویری شگفت انگیز از مصر تا شیلی

نمایش "سفر مقدس" عکاس ژاپنی در تهران/ تصاویری شگفت انگیز از مصر تا شیلی

نمایشگاه آثار کنرو ایزو، عکاس ژاپنی در مرکز نبشی برپاست.

ایران آرت: آنچه در عکس‌های ایزو جلب توجه می‌کند آن است که علاوه بر انتخاب سوژه‌های خاص، تکنولوژی و فرآیند عکاسی و چاپ نیز نقش مهمی در این تصاویر دارد. ایزو با شخصی‌سازی مراحل فنی کار، باعث ایجاد تصاویری منحصربه‌فرد شده است که ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد. بخشی از شهرت جهانی او نیز به دلیل فرآیندهای خاصی است که در ثبت و ظهور تصویر به کار می‌برد. ایزو از امکانات موجود عکاسی فراتر رفته و علاوه بر دوربین‌های مختلف موجود در بازار، دوربین سفارشی را نیز به کار می‌برد. در مرحله چاپ نیز همین ویژگی‌های اختصاصی وجود دارد و کارهای ایزو جزء چشم‌گیرترین چاپ‌ها در تاریخ عکاسی به شمار می‌روند.

کنرو ایزو شاخه‌های مختلف عکاسی را آزموده است و تجربیات درخشانی در هرکدام از آن‌ها دارد. عکاسی تجاری، طبیعت بی‌جان و فاین آرت، هرکدام بستری برای کسب تجربیات متعدد و خلق تصاویری است که در گذر سال‌ها، شهرت فراوانی را برای ایزو به همراه آورد.

به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاهی که از آثار کنرو ایزو در مرکز نبشی برگزار شده است، قطعاتی از سه مجموعه متفاوت او را در برمی‌گیرد. چشمگیرترین بخش آثار این نمایشگاه مربوط به مجموعه "مکان‌های مقدس" است که در جریان سفرهای او به مکان‌های مقدس کشورهای مختلف تهیه‌ شده است. این مجموعه از سفر او به مصر و تهیه عکس‌هایی از اهرام ثلاثه آغاز شد و در کشورهایی مانند شیلی، سوریه، فرانسه و... ادامه پیدا کرد.

تصاویر سیاه و سفید کنرو ایزو به عمق تاریخ می‌رود و ارتباط انسان و معنویت را به نمایش می‌کشد. آنچه در این عکس‌ها قابل توجه است، جایگاه انسان و نقش او در ساخت فضای معنوی است. اگرچه در هیچ کدام از تصاویر شاهد حضور انسان نیستیم اما بناهای شگفت‌انگیز و غول‌آسا که قرن‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، یادآور انسان‌هایی هستند که برای گرامی‌داشت اعتقادات خود، اقدام به ساخت مکان‌هایی ویژه کرده‌اند و این اماکن در طول سال‌ها پذیرای انرژی فراوان افرادی بوده‌اند که به پرستش مقدسات خود پرداخته‌اند.

کنرو ایزو

عکس‌های این مجموعه مرزهای زمان را درنوردیده و بیننده را با فضایی شگفت‌انگیز مواجه می‌کند که همچنان معنویت مکان‌ را منتقل می‌کند. نکته قابل تأمل در آن‌ها ارتباط بنا و طبیعت است. بیابان، کوهستان و جنگل، هرکدام بر اساس باورها و جغرافیای یک قوم، به محلی مقدس تبدیل شده و ماهیتی متفاوت یافته‌اند. در تعدادی از عکس‌ها با دست‌ساخته‌های انسان مواجه هستیم. آرامگاه‌ها یا معابد عظیم که با دشواری در دل طبیعت ساخته‌ شده‌اند، گاه در طول قرن‌ها مقهور طبیعت شده و در آن حل شده‌اند و گاه استوار و پابرجا مانده و در محیط اطراف خودنمایی می‌کنند.

 اما تعداد دیگری از تصاویر نشان‌دهنده مکان‌هایی طبیعی است که دخالت انسان در آن‌ها کمتر به چشم می‌آید. تخته‌سنگ‌های استوانه‌ای که بر روی زمین ایستاده‌اند، مکانی مرموز و ناشناخته را به وجود آورده‌اند که منطقه‌ای با اهمیت آیینی بوده و حالا از پس قرن‌ها، در عکس‌های ایزو این رازآلودگی دوچندان شده است. فضاهای مه گرفته و خاکستری با عمقی که در تصویر وجود دارد بیننده را به درون خود می‌خواند تا به کشف جزییات آن بپردازد. حذف رنگ نیز باعث شده است نور و سایه حضور پررنگ‌تری داشته باشد و مخاطب بدون توجه به جزییات بصری، درک عمیق‌تری از فضا پیدا کند.

کنرو ایزو

فضای سکوت در آثار هنری شرق دور، جایگاه مهمی دارد. تاثیرات مکتب ذن بر فرهنگ و اندیشه ژاپنی، باعث می‌شود فضای خالی در آثار هنری به مفهوم فضای منفی نباشد، بلکه فضایی سرشار از زندگی است که سوژه را تا بی‌نهایت امتداد می‌دهد. در عکس‌های کنرو ایزو هم این فضای سکوت به چشم می‌آید. فضای خالی گاه آسمانی بی‌رنگ است و گاه زمینی صاف و بی‌انتها، اما جدا از ویژگی‌های بصری، در شلوغ‌ترین کادرها نیز سکوتی وهم‌انگیز احساس می‌شود.

مجموعه دیگری که از آثار ایزو در این نمایشگاه دیده می‌شود مربوط به طبیعت بی‌جان‌های اوست و در این بخش با دو گروه متفاوت از عکس‌ها مواجه هستیم. گل‌ها و برگ‌ها سوژه عکس‌های سیاه و سفید او هستند. این عکس‌ها به سادگی نمایش‌دهنده شاخه‌های گل هستند اما ایزو کاری بیشتر از نمایش یک شاخه گل انجام داده است. زمینه سیاه تابلوها بستری برای حضور شاخه‌ای نازک، گلی سپید یا برگ‌هایی پر پیچ و خم هستند که با حضور خود بر صفحه، ترکیب‌بندی‌های متفاوتی را به وجود آورده‌اند. این ترکیب‌بندی‌ها، جدا از سوژه عکس، تصویری چشم‌نواز و مینی‌مال را ایجاد می‌کنند که به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

کنرو ایزو

خطوط منحنی که بر سطح سیاه خودنمایی می‌کند، حرکت و انرژی را گسترش می‌دهد و جلوه‌ای زیبا و پر احساس از نور و روشنی و تقابل آن با تیرگی را به وجود می‌آورد. در تعدادی از عکس‌ها با تصویری نزدیک‌تر از گل مواجه هستیم و بافت نرم و مخملی آن را می‌بینیم که با دقت و ظرافت ثبت شده است.

اما بخش دیگری از طبیعت بی‌جان‌های این مجموعه، عکس‌هایی آبی هستند که روایت دیگری از اشیاء را ارائه می‌دهند. در این عکس‌ها که تحت تاثیر مجموعه "آبی" پیکاسو و متنی از یک نویسنده ژاپنی خلق شده است، با ساده‌ترین اشیاء پیرامون خود مواجه هستیم. میز، گلدان شیشه‌ای یا چینی، گل و میوه، سوژه رایج در نقاشی‌های طبیعت بی‌جان هستند که این بار با دوربین عکاسی ثبت‌شده‌ و ترکیب‌بندی‌هایی مستحکم را ایجاد کرده‌اند. عکس‌های این مجموعه تصاویری رازآلود هستند که مخاطب را از تعریف رایج اشیاء دور کرده و او را وادار می‌کند به دنبال مفهومی متفاوت برای آن‌ها باشد.

کنرو ایزو

در این مجموعه اگرچه به جای سیاه و سفید با طیف آبی مواجه هستیم، اما همچنان تقابل تاریکی و روشنایی، عنصر اصلی در تصاویر است که باعث می‌شود اشیاء شکل و مفهوم دیگری پیدا کرده و از تصویر معمول خود جدا شوند. برخلاف مجموعه گل‌ها که سرشار از حرکت و پویایی بود، در این مجموعه با سکون و سکوتی عمیق مواجه هستیم که اشیاء معمولی را به لوازمی رازآمیز و آمیخته با معنا تبدیل می‌کند. برخورد عکاس با این اشیاء ساده، تفاوت چندانی با نگاهش به مکان‌های مقدس ندارد. او در این عکس‌ها نیز در جست و جوی زندگی است و روحی از معنویت را در آن‌ها پیدا می‌کند.

نمایشگاه عکس کنرو ایزو به همت حسین فرمانی بر پا شده و همه مجموعه به گنجینه نگارخانه کاشان تعلق دارد.این نمایشگاه تا 10 آبان در مرکز نبشی به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه‌ خسرو، پلاک ۵١ برپاست

مرکز نبشی کنرو ایزو نمایشگاه سفر مقدس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین