کد خبر: 40321 A

ایتالیا در جستجوی پانزدهمین جایزه اسکار/ "خائن" به اسکار فرستاده شد

ایتالیا در جستجوی پانزدهمین جایزه اسکار/ "خائن" به اسکار فرستاده شد

فیلم سینمایی "خائن" به نمایندگی از ایتالیا در بخش بهترین فیلم بین‌المللی نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شرکت می‌کند.

ایران آرت: "خائن" نخستین‌بار بهار امسال در بخش مسابقه جشنواره کن برای بردن نخل طلا رقابت کرد و حالا نماینده ایتالیا در اسکار ۲۰۲۰ است. فیلم داستان واقعی اولین رئیس مافیا در جزیره سیسیل ایتالیا را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرد با نظام قضایی و پلیس همکاری و علیه همکاران پیشین خود جاسوسی کند. پیرفرانکو فاوینو نقش اصلی این فیلم یعنی تومازو بوشتا را ایفا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ددلاین، بوشتا از اهالی پالرمو بود و کار خود را با قاچاق سیگار آغاز کرد. بعد به قاچاق مواد مخدر روی آورد و در دهه ۱۹۸۰ یکی از سران مافیا بود. سال‌ها فراری بودن، چند بار دستگیر شدن، یک حکم زندان و مرگ بسیاری از دوستان و اعضای خانواده از جمله دو پسر که جنازه‌شان هرگز پیدا نشد سرنوشت این سرکرده باندهای جرم و جنایت در سیسیل بود. سرانجام بوشتا تصمیم گرفت خبرهایی کلیدی از ساز و کار فعالیت مافیا را برای قاضی جووانی فالکونه فاش کند.

همین اعتراف‌ها در نهایت به برپا شدن بزرگ‌ترین و موفق‌ترین دادگاه علیه دنیای جرم و جنایت مافیا در تاریخ ایتالیا انجامید و بیش از ۳۰۰ نفر را پای میز محاکمه کشاند. قاضی فالکونه و دادستان پائولو بورسلینو سال ۱۹۹۲ به دلیل تلاش‌هایشان علیه مافیا ترور شدند اما بوشتا به همکاری با دولت ایتالیا ادامه داد و حتی برای ادای شهادت درباره قاچاق بین‌المللی سران گروه‌های مافیایی تا آمریکا رفت.

بلوکیو در "خائن" داستان زندگی تومازو بوشتا را از زمان دگرگونی قلبی در دهه ۱۹۸۰ تا سال‌های بعد و مرگ در آمریکا در ۲۰۰۰ در سن ۷۱ سالگی به تصویر کشیده است. این فیلم ۱۵۵ دقیقه‌ای در جوایز سالانه روبان نقره‌ای موسوم به اسکار سینمای ایتالیا برنده هفت جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد شد و از ماه می تا امروز در اکران عمومی حدود پنج میلیون یورو فروخته است.

آخرین فیلم ایتالیایی که توانست اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (با نام قبلی بهترین فیلم خارجی‌زبان) را ببرد، "زیبایی بزرگ" پائولو سورنتینو در ۲۰۱۳ بود. ایتالیا با ۱۴ اسکار بالاتر از ۱۲ جایزه فرانسه در بخش بهترین فیلم بین‌المللی ایستاده است. "خائن" پس از رونمایی در جشنواره تورنتو، از ماه نوامبر در سینماهای آمریکا روی پرده می‌رود.

 

اسکار اسکار فیلم خارجی سینمای ایتالیا فیلم خائن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین