کد خبر: 40241 A

تمجید کارگردان فیلم "زد" از سینمای ایران

تمجید کارگردان فیلم "زد" از سینمای ایران

کارگردان سرشناس یونانی که همزمان با نمایش جدیدترین فیلمش در جشنواره سن‌سباستین در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود در پاسخ به سوال یک خبرنگار از سینمای ایران تمجید کرد.

ایران آرت: کوستا گاوراس باوجود این که از سال ۱۹۵۵ ساکن پاریس بوده است و جایی خاص در صنعت سینمای فرانسه دارد اما هرگز ریشه‌هایش را فراموش نکرده است.

وی با حضور در جشنواره فیلم سن‌سباستین در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت: همه آنهایی که متولد یونان هستند در تمام عمرشان یونانی باقی می‌مانند.

به گزارش مهر، این کارگردان کهنه‌کار تنها در سن‌سباستین حضور نیافت تا جدیدترین فیلمش با عنوان «بزرگسالان در اتاق» را معرفی کند بلکه وی با دریافت جایزه دونوسیتا این جشنواره نیز مورد تجلیل واقع شد.

فیلمساز ۸۶ ساله در نشست مطبوعاتی به سوال‌های پرسشگران درباره فیلمسازی، همکارانش و دیدگاه‌هایش درباره تغییرات آب و هوایی نیز صحبت کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اقلیمی در آمریکای جنوبی بدون اشاره به نام ژائیر بولسونارو رییس جمهوری برزیل گفت: به یک چارلی چاپلین نیاز داریم تا فیلمی درباره این مرد برزیلی بسازد.

این کارگردان در پاسخ به سوالی با این مضمون که چرا دیگر فیلم‌هایی چون «زد» یا «گمشده» نمی سازد و آیا دلیلش این است که می‌خواهد امنیت فردی‌اش حفظ شود، گفت: نه. تنها مشکل پیدا کردن پول برای ساخت فیلم بعدی است.

وی تاکید کرد که این روزها ساخت فیلمی مانند «گمشده» در هالیوود ممکن نیست و همیشه مشکل یک کارگردان یافتن سرمایه‌گذار است.

در سایت جشنواره سن‌سباستین نیز آمده است: وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره امکان ساخت فیلمی در ایران گفت: فکر نمی‌کنم چنین چیزی فکر خوبی باشد. وقتی  شما سینمایی به این خوبی دارید، چرا باید بخواهید یک اروپایی برای شما کلاس بگذارد؟

بازیگران فیلم «بزرگسالان در اتاق» که درباره بحران بزرگ مالی یونان ساخته شده شامل کریستوس لولیس، آلکساندروس بوردومیس و والریا گولینو نیز در این کنفرانس شرکت داشتند.

تهیه کننده فیلم نیز میشله ری-گاوراس که همسر کارگردان نیز است در این نشست حضور داشت و یادآوری کرد که این فیلم را برای کارگران بانک اروپایی به نمایش درآورده است.

والریا گولینو از بازیگران فیلم گفت: برای بازیگران خیلی به ندرت پیش می‌آید که نقش فردی زنده را ایفا کنند. معمولا شخصیت‌ها مرده‌اند و وقتی زنده هستند مسئولیت خاصی دارید که باید ورای داستانی که روایت می‌کنید باشید. باید با احتیاط رفتار کنید.

وی که متولد ایتالیا است به شوخی گفت: البته گاوراس فقط به این دلیل مرا استخدام کرد که پدرم یونانی بود.

وی افزود: البته فیلم درباره واقعیت‌ها نیست زیرا این کار روزنامه‌نگاران است. سینما چیز دیگری است.

کوستا گاوراس نخستین دریافت کننده جایزه دونوسیتا ۲۰۱۹ این دوره جشنواره بود که از جوایز افتخاری جشنواره فیلم سن سباستین است. این جایزه هر سال برای تجلیل از چهره‌ای اهدا می شود که در طول دوران کاری‌اش دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی را بازتاب داده است.

 

سینمای ایران کوستا گاوراس سینمای یو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین