کد خبر: 39599 A

مژده طباطبایی: هدف جا انداختن فرهنگ‌ خرید عکس در جامعه است / همراه با هنرمندان و بازدیدکنندگان در نخستین سالانه عکس گالری مژده

مژده طباطبایی: هدف جا انداختن فرهنگ‌ خرید عکس در جامعه است / همراه با هنرمندان و بازدیدکنندگان در  نخستین سالانه عکس گالری مژده

نخستین سالانه عکس گالری مژده با نمایش 81 عکس از 74 هنرمندان پیشکسوت و جوان تا پانزدهم شهریور میزبان علاقه‌مندان است.

ایران آرت: گالری مژده شهریورماه سال گذشته نخستین حراج عکس ایران را در محل این گالری برگزار کرد که با استقبال خوب بازدیدکنندگان و مجموعه‌داران روبرو شد، حالا این بار با برپایی نخستین نمایشگاه سالانه عکس، تلاش کرده است ضمن نمایش بخشی از توانایی‌های جامعه عکاسان ایران، شرایط مطلوبی را فراهم کند تا خریدران آثار تجسمی، بتوانند بنا به سلیقه و نگاه هنری‌شان، خرید عکس را نیز به سبد کالاهای فرهنگی خود اضافه کنند.

در نخستین نمایشگاه سالانه عکس گالری مژده، 81 عکس از 74 هنرمند به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه که به نمایشگاه‌گردانی بابک حقی و همراهی مژده طباطبایی برپا شده، شاهد تنوع نگاه عکاسان هستیم و با توجه به این‌که بخشی از اهداف برگزارکنندگان این نمایشگاه بالا بردن توان اقتصادی عکاسان بوده، از این رو جامعه عکاسی برای شرکت در این رویداد با هیچ محدودیتی مواجه نبوده‌اند. با این‌که این نمایشگاه تم مشترک ندارد، اما رویکرد عکاسان به عکاسی مونوکروم موجب شده است تا مخاطب در بدو امر کمتر متوجه تنوع سوژه‌ها شود.

نمایشگاه سالانه عکس گالری مژده

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده درباره این رویداد گفت: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین حراج عکس گالری مژده تصمیم گرفتیم که هر سال نمایشگاه سالانه عکس مژده را در تابستان برگزار کنیم. در شرایط  فعلی با توجه به بالا رفتن قیمت کاغذ و چاپ، برپایی حراج عکس به هیچ وجه به نفع عکاسان نبود و جامعه عکاسی با برگزاری آن از نظر اقتصادی صدمه می‌دیدند. چون در حراج، عکاسان مجبور می‌شوند قیمت عکس خود را پایین‌تر از قیمت گالری بگذارند.

او افزود: هدف ما در برگزاری حراج عکس، دیده شدن هنرمندان جوان و جا انداختن فرهنگ‌ خرید اثر عکاسی در جامعه بود. اصرار داشتیم که از طیف هنرمندان جوان برای ارائه قیمت‌های متعارف کمک بگیریم تا مخاطبان عام را به خرید عکس ترغیب کنیم. مخاطبان خاص ما قبلاً هم آثار عکاسی را می‌خریدند، اما آنها معمولا آثار هنرمندان شناخته شده را خریداری می‌کنند. در حراج و این نمایشگاه به مخاطبان خود یاد دادیم که اثر عکاسی دارای ادیشن است و هر عکس هم شناسنامه هنری دارد.

طباطبایی ادامه داد: با توجه به این که دوست ندارم در شرایط بد اقتصادی، برای شرکت در این نمایشگاه عکاسان متحمل هزینه اضافی شوند و مجبور باشند براساس یک تم مشترک عکاسی کنند، از این رو این رویداد را آزاد برگزار کردیم تا عکاسان بتوانند از امکانات موجود خود برای شرکت در این رویداد استفاده کنند.

او افزود: برای برگزاری این نمایشگاه از همکاری گالری‌های راه ابریشم و ای جی نیز بهره برده‌ایم و مدیران این گالری‌ها سخاوتمندانه عکاسان خود را برای شرکت در این نمایشگاه به ما معرفی کردند و آثارشان را در اختیار ما گذاشتند. در این نمایشگاه اتفاق خوبی نیز برای عکاسان جوان رقم خورد و شاهد نمایش آثار آن‌ها در کنار آثار پیشکسوتان هستیم. جالب است بدانید برخی از عکاسان جوانی که در این رویداد عکس‌شان به نمایش درآمد، پیشتر حتی شانس این را نداشتند که در یک نمایشگاه گروهی شرکت کنند.

طباطبایی درباره فروش آثار گفت: به نظرم استقبال از این نمایشگاه از هر نظر خوب بوده است و تا پایان نمایشگاه شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی در دل این رویداد خواهیم بود. هدف اصلی ما در برپایی این نمایشگاه جاانداختن فرهنگ خرید عکس است. تا پیش از برپایی حراج عکس و این سالانه مخاطبان بیشتر عادت کرده بودند که از تماشای عکس در نمایشگاه لذت ببرند و کمتر به فکر خرید عکس باشند. این نمایشگاه برای روز نخست نیز فروش خوبی داشت و حتی شاهد فروش تمام نسخه‌های برخی از عکس‌ها نیز بودیم.

نمایشگاه سالانه عکس گالری مژده

بابک حقی نمایشگاه‌گردان این رویداد نیز گفت: همان‌گونه که به خاطر دارید سال گذشته قصد داشتیم که یک نمایشگاه عکس گروهی در گرجستان برگزار کنیم. با این‌که تمام کارهای نمایشگاه را انجام داده بودیم اما به دلیل نوسانات بازار ارز و بالا رفتن قیمت‌ها و عدم حمایت بانک مرکزی  برای دادن ارز دولتی از برپایی این نمایشگاه ماندیم و همین موضوع موجب شد که اقدام به برگزاری نخستین حراج عکس گالری مژده بکنیم که این رویداد با استقبال خوبی مواجه شد.

او افزود: دراین حراج که نخستین حراج عکس در ایران نیز به شمار می‌رفت، 80 عکس به نمایش درآمد که بیش از 35 عکس این مجموعه به فروش رفت و بازخوردهای خوبی از برگزاری آن گرفتیم. پس از برپایی این رویداد با توجه به فرهنگ‌سازی که برای خرید عکس کرده بودیم و متقابلا بازخورد خوبی از آن گرفته بودیم، به پیشنهاد خانم طباطبایی تصمیم گرفتیم که نخستین سالانه عکس گالری مژده را برپا کنیم.

به گفته حقی، نسبت به سال گذشته، برای برپایی این نمایشگاه حساسیت بیشتری به خرج دادیم و تصمیم گرفتیم که در کنار عکس‌های بزرگان، آثار از جوانان عکاس جویای نام را نیز به نمایش بگذاریم. در این نمایشگاه عکس‌هایی از سه نسل عکاسان ایرانی به نمایش درآمده است.

او افزود: رویکرد کلی ما برای برپایی این نمایشگاه نگاه هنری و خلاقانه عکاسان بوده است و با توجه به فضای گالری، ترجیح دادیم که عکس‌هایی که در ابعاد کوچک‌تر چاپ شده‌اند را به نمایش بگذاریم تا بتوانیم از حضور عکاسان بیشتری در این رویداد بهره بگیریم.

به گفته حقی، قیمت‌گذاری عکس‌ها به پیشنهاد هنرمند و با توافق گالری‌دار صورت گرفته و عکس‌های این مجموعه از یک تا 90 میلیون قیمت‌گذاری شده است.

نمایشگاه سالانه عکس گالری مژده

آرمان استپانیان یکی از عکاسان شرکت‌کننده سالانه عکس گالری مژده گفت: عکاسی هنر بسیار جوانی است و با این همه احوال به خوبی توانسته جای خود را در میان سایر رشته‌های هنر تجسمی باز کند. به نظرم امروزه عکس در میان تمام رشته‌های هنرتجسمی از همه قدرتمندتر است و عکس توانایی این را دارد که از آن برای خلق مدیاهای دیگر هنری بهره بگیریم.

او افزود: به نظرم  برپایی نمایشگاه عکس سالانه گالری مژده اتفاق خوشایندی است و با تداوم آن می‌توان فرصت جدیدی برای نمایش عکس و فروش آن در جامعه هنری بوجود آورد.

یعقوب حضوری یکی دیگر از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد گفت: من 35 سال در نروژ زندگی و کار کرده‌ام و از چهار سال پیش تصمیم گرفتم بخشی از سال را در ایران زندگی و عکاسی مستند کنم. من پیشتر از طبیعت عکاسی می‌کردم.

او با بیان این مطلب که برپایی نمایشگاه سالانه عکس مژده اتفاق خوبی در حوزه عکاسی به شمار می‌رود، گفت: ایران عکاسان مطرح و توانمند بسیاری دارد و در این نمایشگاه بخشی از توانایی این عکاسان به نمایش درآمده است. امیدوارم با تداوم برگزاری این نمایشگاه فرصت بیشتری برای جامعه عکاسان ایرانی فراهم شود.

وحید تهامی دیگر عکاس شرکت‌کننده در این نمایشگاه نیز گفت: من سال گذشته نیز در حراج عکس گالری مژده شرکت کرده بودم و به نظرم این نمایشگاه نسبت به سال گذشته پرقدرت‌تر است و در این رویداد کمتر شاهد عکس‌های کلیشه‌ای و عکس‌های تئاتر هستیم و این موضوع از مزیت‌های این نمایشگاه به شمار می‌رود.

او افزود: من به عکاسی مستند اجتماعی علاقه خاصی دارم و از این رو سفرهای متعددی می‌روم و فکر می‌کنم با عکس می‌توان بخشی از فرهنگ و تنوع زیستی مردم ایران را ثبت و به نمایش گذاشت.

پرهام دیده‌ور یکی دیگر از عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه گفت: با این که بابک حقی تاکنون نمایشگاه‌گردانی پنج نمایشگاه را برعهده داشته است، اما این نخستین بار است که به نمایشگاه‌ای که او نمایشگاه‌گردانی کرده، می‌آیم و خودم نیز در آن عکس دارم. به نظرم این نمایشگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به فضای کمی که گالری در اختیار دارد، چیدمان عکس‌ها بسیار خوب است.

او افزود: با این که عکس‌ها تم مشترکی ندارند اما در این مجموعه چیدمان و هارمونی عکس‌ها آن قدر خوب است که ببیننده احساس می‌کند که عکس‌ها کانسپت مشترکی دارند.

دیده‌ور که پیشتر نمایشگاه‌گردانی نمایشگاه کیاررستمی را در گالری نبشی برعهده داشت، افزود: یکی از ویژگی‌های خوب این نمایشگاه متنوع بودن سوژه‌هاست. تکراری بودن سوژه در بیشتر موارد موجب خسته شدن مخاطب می‌شود. در این نمایشگاه آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار همدیگر قرار گرفته است و با توجه به این که اسامی هنرمندان کنار عکس‌ها درج نشده، انسجام بیشتری میان عکس‌ها بوجود آمده است.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: من از این نمایشگاه با توجه به تنوع و معرفی چهره‌های جوان عکاسی برای برپایی نمایشگاه سال آتی عباس کیارستمی ایده‌های بسیار خوبی گرفتم.

نمایشگاه سالانه عکس گالری مژده

حسین نوروزی یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت: با این که نمایشگاه‌های گروهی عکس متعددی در تهران برگزار می‌شود و بخش عمده عکس‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده را پیشتر دیده‌ام اما به نظرم کنار هم قرار گرفتن این آثار در این مجموعه اتفاق خوبی است و این از مدیریت خوب مژده طباطبایی در برگزاری این رویداد خبر می‌دهد.

بهرام حنفی یکی دیگر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز گفت: گالری مژده همواره در برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها مهم نقش داشته است و به نظرم برگزاری سالانه عکس یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که در این گالری رقم خورد و برای فروش آثار نیز با توجه به تجربه برگزاری حراج عکس فرهنگ‌سازی شده است.

در نخستین سالانه عکس گالری مژده؛ آثاری از عباس کیارستمی، بهمن جلالی، مهدی سحابی، صادق تیرافکن، سیف‌الله صمدیان، جاسم غضبان‌پور، رعنا جوادی، شادی قدیریان، سیامک زمردی‌مطلق، پیمان هوشمندزاده، آرمان استپانیان، افشین شاهرودی، فرشاد فرشته‌حکمت، محمد فرنود، مجید کورنگ‌بهشتی، مهدی مقیم‌نژاد، مهدی منعم، سروش میلانی‌زاده، جاوید سپهر، بابک کاظمی، جاوید رمضانی، سارا ساسانی، بابک حقی، پریسا فهامی، آبنوس البرزی، محمدرضا ماندنی، محمد خاکزاد، علی شکری، نیلوفر شریفی، پرهام دیده‌ور، احسان قاسمی، رومین محتشم، مریم قهرمانی‌زاده، شهرام احمدزاده، مهدی وثوق‌نیا، وحید مومن‌زاده، یعقوب حضوری، وحید تهامی، سهیل بهروزی، سعید صادقی، بهزاد جائز، مهسا مطلیع، هامون محمودی، فرشاد فرشته حکمت، تهمینه گدازگر، آیتای شکیبافر، مریم سعیدپور، امیر علیمی، مجید سعیدی، شاهین اسفندیاری، مهرداد عمرانی، حامد نصرآبادیان، کیارش مسیبی، محمد متری، علی تقوایی، مرجانه پورحسین، شیوا خدابخش، الی عابدی، میلاد کارآموز، امید شلمانی، پدرام لسانی، اسرا مدنی، کاوه افرایی، آرمین امیریان، جلال سپهر، فریبرز میرکبیری، تهمینه منزوی، آیین شاهرودی، مهدیه افشار، عطا محمدی، محمد سرخابی، آمنه پرویزی، روزبه روزبهانی، نازلی عباسپور، سلمان سام دلیری، علیرضا گودرزی و مسعود قرائی به نمایش درآمده است.

سالانه عکس گالری مژده  تا 15 شهریور در گالری مژده واقع در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک 27 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

 

عباس کیارستمی مژده طباطبایی گالری مژده آرمان استپانیان بهمن جلالی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین