کد خبر: 39581 A

نقش پررنگ فیلمسازهای زن در جشنواره لندن

نقش پررنگ فیلمسازهای زن در جشنواره لندن

بیش از نیمی از فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره لندن را کارگردان‌های زن ساخته‌اند.

ایران آرت: شصت‌وسومین جشنواره فیلم لندن BFI به‌تازگی فهرست آثار راه‌یافته به بخش مسابقه اصلی‌اش را منتشر کرده است تا بیش از هر رویداد دیگری حمایتش را از فیلم‌سازان زن نشان داده باشد.

در این دوره شش فیلم از ده عنوان انتخابی بخش مسابقه را زنان ساخته‌اند یا در کارگردانی سهیم بوده‌اند؛ از جمله فیلم‌های "پسر عزیز" یا "پسر عسلی" (آلما هارئل) و "داوطلب تمام‌عیار" (هیفا المنصور) که به‌ترتیب در جشنواره‌های ساندنس و ونیز (که این روزها در جریان است) روی پرده رفته‌اند. در واقع چهار فیلم از ونیز در لندن هم روی پرده می‌روند. فیلم‌های بخش مسابقه که اغلب تولید مشترک‌اند، تولیدات سینمایی شانزده کشور مختلف هستند.

"پسر عزیز" که شایا لِباف نویسنده و بازیگرش است، بر اساس زندگی خود او سروشکل گرفته است و در لندن اولین نمایش اروپایی‌اش را تجربه خواهد کرد؛ و ماه آینده در جشنواره تورنتو به نمایش درمی‌آید.

به گزارش هنروتجربه، از میان آثار بخش مسابقه اصلی این رویداد، درام تاریخی "فانی لای آزاد شد" (تامس کلی) و درام ایرلندی "رزی جولی را می‌نوازد" (کریستین مالوی و جو لالِر) اولین نمایش جهانی‌شان را تجربه می‎کنند. فیلم ترسناک رز گلس با عنوان "سِینت ماد" / Saint Maud هم که اولین تجربه فیلم بلند اوست، در لندن نخستین نمایش اروپایی‌اش را پشت سر می‌گذارد.

تریشا تاتِل دبیر جشنواره درباره این ده فیلم می‌گوید: "این عناوین بهترین نمونه‌های فیلم‌سازی جهانی هستند و سازندگان هر فیلم تماشاگران را به کاوش، تأمل و تغییر دعوت می‌کنند… این فیلم‌سازان بیان‌های خاص خودشان را دارند و آثارشان حقایقی درباره هستی آدمی را فاش می‌کنند."

جشنواره فیلم لندن BFI‌ از دوم تا سیزدهم اکتبر (۱۰ تا ۲۱ مهر) برپا خواهد شد.

 

جشنواره فیلم لندن حیفا منصور جشنواره لندن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین