کد خبر: 39529 A

لباس‌های دست دو جایگزین فرهنگ فست‌ فشن

لباس‌های دست دو جایگزین فرهنگ فست‌ فشن

در پی اثر منفی خرید لباس‌های نو بر میزان کربن در زمین، بنگاه خیریه بین المللی "آکسفَم" کمپینی راه‌اندازی کرده تا مردم را به استفاده از لباس‌های دست دو تشویق کند.

ایران آرت: پژوهش جدیدی که توسط بنگاه خیریه بین المللی "آکسفَم" (Oxfam) منتشر شده پیامدهای منفی "مد سریع" بر محیط زیست و تعداد کسانی که عامدا آن را نادیده می گیرند را نشان می‌دهد.

فرهنگ "مد سریع" - که بر اساس آن خریداران لباس‌های ارزان خریده و پس از چند بار پوشیدن آن را دور می‌اندازند - در سال های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است.

به گزارش ایندیپندنت، بر آورد شده که در سال ۲۰۱۶، میزان 1.13 میلیون تُن لباس در بریتانیا خریداری شده که نسبت به چهار سال پیش ۵۶۵ درصد افزایش داشته است.

خرید مکرر لباس‌های نو بر میزان کربن کره زمین اثر منفی دارد زیرا بخشی از این لباس‌ها راهی محل دفن زباله شده و بخشی دیگر به خاطر انتقالشان به دیگر نواحی جهان موجب ازدیاد گاز کربن می‌شوند.  

به رغم این، یک نظرخواهی از ۱۰۰۰ شهروند بریتانیا که به سفارش بنگاه آکسفم توسط سازمان "وان پُل" انجام شد، نشان می دهد ۵۰ درصد مردم نمی دانند خرید بی‌رویه لباس تاثیری منفی بر محیط زیست دارد.

پژوهشگران همچنین به این نتیجه رسیدند که لباس‌های نویی که در بریتانیا خریداری می‌شود بیش از خودرویی که شش بار به دور کره زمین بگردد، گاز کربن تولید می کند. 

در ماه سپتامبر ، بنگاه آکسفم کارزاری تحت عنوان "سپتامبر دست دوم" به راه انداخته که در آن خریداران را تشویق می کند برای یک ماه از خرید کالاهای نو خودداری کنند.

گزارش این سازمان خیریه حاکی از آن است که ده درصد جمعیت ثروتمند جهان به تنهایی مسئول تولید ۵۰ درصد گاز کربن جهان هستند در حالیکه این میزان تولید کربن توسط قشرهای فقیرتر به ۱۰ درصد محدود می شود.

پوشش لباس مدل مدلینگ فست فشن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین